کل 26853
2

۲۷ استان گرفتار حوادث جوی و امدادرسانی در ۲۹۳ شهر و روستا

  • کد خبر : 18500
  • 13 فروردین 1398 - 21:59

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به وقوع حوادث جوی در ۲۷ استان کشور گفت: امدادرسانی در ۲۹۳ شهر و روستا و محور کوهستانی در حال انجام است.

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات در ارتباط با وقوع حوادث جوی در کشور اظهار داشت: ۲۷ استان کشور به جز سیستان و بلوچستان، کرمان،گیلان و هرمزگان درگیر حوادث جوی از جمله سیل و کولاک شده است. 

وی اضافه کرد: امداد رسانی در ۲۹۳ شهر و روستا و مناطق عشایرنشین و کوهستانی در حال انجام است تا طی سه روز گذشته بیش از ۸ هزار نفر اسکان اضطراری یافته‌اند. 

سلیمی خاطرنشان کرد: ۵۹۳ واحد مسکونی در این مدت از آب تخلیه شده و تعداد زیادی پتو و بسته‌های غذایی و نایلون میان حادثه‌دیدگان در حال توزیع است. 

۵ روستای کرمانشاه در محاصره سیل/نیازهای درمانی و غذایی سیل‌زدگان لرستان

ستانداران کرمانشاه، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و چهارمحال و بختیاری به تشریح آخرین وضعیت ساماندهی، کنترل و امدادرسانی در مناطق سیل زده پرداختند.

بازوند استاندار کرمانشاه، با بیان اینکه از موج بارندگی‌ها کاسته شده و رودخانه‌های فصلی فروکش کرده‌اند، اظهار کرد: ولی رودخانه‌های اصلی نظیر گاماسیاب در سه چهار نقطه طغیان کرده است. سرچشمه این رودخانه از همدان است و با توجه به بارندگی‌ها، زمان می‌برد تا به کرمانشاه برسد.

وی اظهار کرد : در حال حاضر پنج روستا در محاصره سیل قرار دارند ولی در مابقی مناطق امدادرسانی توسط نیروهای هلال احمر و … انجام شده است، ولی همچنان پنج روستا در محاصره سیل در شهرستان صحنه هستند.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: ارتباط بیش از ۶۷ روستا به علت شکستگی پل‌های بین راهی و از بین رفتن راه‌های روستایی قطع است و دو پل بین شهری هم در شهرستان‌های صحنه و بیستون تخریب شده که مشعول امداد رسانی هستیم.

 سلیمانی، استاندار ایلام نیز با بیان اینکه اوضاع تا حد زیادی کنترل شده و از میزان بارندگی‌ها کاسته شده است، گفت: با کاهش بارندگی‌ها، آرامش بیشتری برقرار شده و ظرفیت رودخانه‌ها کمتر شده است.

وی افزود: امدادرسانی در مناطقی چون دهلران که دسترسی جاده‌ای وجود دارد خوب است، اما در مناطقی که دسترسی نداریم، مشکل اصلی بالگرد است.  بر اثر تخریب مسیرهای دسترسی پلدختر و دره شهر، مناطقی کاملا محاصره شده و بالگردهای ما محدود است. اگر بالگردها زودتر برسند، امکانات ما نظیر پتو و چادر آماده است و می‌توانیم سریعا به روستاهای در محاصره برسانیم. البته جاده‌های فرعی هم در دست احداث است.

احمدی، استاندار کهگیلویه و بویر احمد نیز با بیان اینکه نگران بودیم با موج دوم بارش‌ها، خسارات بیشتر شود، اما به لطف خداوند حجم بارش‌ها محدودتر شده است، گفت: در برخی مناطق شهری مشکلاتی پیش آمد که تلاش کردیم در حد فاصل پایداری جوی بین دو موج بارندگی، امدارسانی انجام شود.

وی افزود: ارتباط با ۱۲۰ روستا قطع شده بود و در موج دوم بارش‌ها با طغیان رودخانه، راه‌هایی که باز کرده بودیم، مجددا بسته شدند. با تمهید ستاد مدیریت بحران چند فروند بالگرد در فرودگاه مستقر کردیم و ملزومات به مناطق بحران‌زده ارسال شد.

احمدی افزود: شرایط امروز پایدارتر است و امیدواریم فرصتی باشد نیروها به مناطقی که دسترسی زمینی امکان پذیر نیست، برسند و اقلام را سریع‌تر منتقل کنند. اوضاع تحت کنترل است و باید نقاط آسیب پذیر بخصوص راه‌ها را بهسازی کنیم.

اقبال عباسی – استاندار چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه از روز گذشته باران و سیل فروکش کرده است، گفت: امروز خطر از استان برطرف شده و هیچ خسارت جانی وجود نداشته است.  

وی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری به عنوان گام ایران و بلندترین مرتبه‌ترین استان کشور معروف است، گفت: سطح بارش نسبت به مناطق دیگر استان بیشتر بود، به طوریکه ۴۵۰ میلی متر بارندگی در منطقه کوهرنگ و حدود ۳۰۰ میلی متر در منطقه لردگان و سایر شهرستان‌ها نیز مشابه آن بارندگی رخ داد، لذا خطر جدی بود و همه رودخانه‌ها وضعیت بحرانی داشتند، اما خوشبختانه طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، وضعیت به خوبی مدیریت شد و همه مردم پای کار بودند.

وی با اشاره به اینکه از روز گذشته باران و سیل فروکش کرده است، گفت: وضعیت دو سد بسیار نگران کننده بود، موتور پمپ‌هایی را در آنجا قرار دادیم. ورودی این سدها ۱۰ برابر خروجی سد بود.  باتوجه به اینکه این سدها معیشتی و خاکی بودند زمانیکه لبریز می‌شد، ممکن بود بدنه سد شکسته شود، لذا هشت روستایی که در معرض خطر بودند را جابجا کردیم و در حال حاضر حدود ۳۰۰ خانواده در معرض خطر در مساجد، مدارس و ورزشگاه‌ها تحت پوشش هلال احمر هستند.

عباسی خاطرنشان کرد: امروز خطر از استان برطرف شده و هیچ خسارت جانی وجود نداشته است. از امروز هوا خوب است و تعدادی از روستاها که ارتباط‌شان قطع است، توسط ماشین آلات سنگین و بالگرد به آن‌ها خدمات رسانی می‌شود.  همچنین همه مردم استان آماده مهمان نوازی از مهمان‌ها هستند.

وی افزود: خسارات مالی زیادی دیدیم که دولت برای این‌ها فکر کرده است.

نیازهای غذایی و درمانی سیل‌زدگان لرستان

خادمی، استاندار لرستان نیز با بیان اینکه از لحظه روشن شدن هوا خدمت رسانی به سیل‌زدگان آغاز شده، گفت: از دیشب نگران بودیم شاید افرادی در آب و خانه‌هایشان مانده باشند، اما خوشبختانه علیرغم خسارات مادی فراوان ساختمان‌هایی که غرق در آب شدند، تا الان هیچ گونه تلفات انسانی نداشتیم و امیدواریم هیچ موردی هم نداشته باشیم.

وی درباره نیازهای سیل زدگان گفت: بیش از دو روز است که ارتباط روستاها با بیرون قطع است و تامین نیازهای اولیه غذایی و درمانی در اولویت ماست. اکنون حدود ۱۲ بالگرد در استان مشغول خدمات رسانی‌اند و احتمالا افزایش هم پیدا می‌کند. برای همه روستاهای مسیر، بسته‌های تعریف شده مواد غذایی، چادر و دارو در حال توزیع است و بخش عمده‌ای توزیع شده است. نیازهای اولیه را که تامین کنیم، به سراغ سایر کارها می‌رویم.

خادمی افزود: در “معمولان” نیز جاده‌ها و زیرساخت‌ها از بین رفته و ساختمان‌ها تخریب شده‌اند، ولی تلفات جانی نداشتیم. خدمات رسانی به همه مناطق در حال انجام است.

استاندار لرستان با بیان اینکه در شهرستان درود نیز آبگرفتگی در برخی مناطق شهر ایجاد شده که در حال رفع شدن است، اظهار کرد: در الیگودرز  نیز دیشب بارندگی داشتیم و دسترسی قطع شده که سعی می‌کنیم امروز از طریق هوایی خدمات رسانی کنیم. خدمات رسانی برای مردم در اولویت اول ماست.

از بین رفتن ۲هزار و ۱۹۹جاده روستایی بر اثر سیلاب

سخنگوی مدیریت بحران کشور گفت: ۲۱۹۹ جاده روستایی براثر سیلاب مسدود و بعضاً از بین رفته‌اند.

بهنام سعیدی با اشاره به استان‌هایی که درگیر بارندگی‌ هستند اظهار کرد: از میان ۲۳ استان کشور که درگیر بارندگی‌های شدید هستند، شش استان ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در شرایط اضطرار هستند و روی هم رفته ۴۰۰ شهر و روستا درگیر شرایط جوی روزهای اخیر بوده و هستند.

وی از مسدود شدن ۷۸ جاده میان شهری در روزهای اخیر خبر داد و گفت: ۲۱۹۹ جاده روستایی براثر سیلاب مسدود و بعضاً از بین رفته‌اند.

سعیدی با اشاره به دیگر خسارات سیل در ایران گفت: هشتاد و چهار دهنه پل تخریب و در ۱۵ استان حدود ۱۴۱ رودخانه طغیان کرده است.

سخنگوی مدیریت بحران خاطرنشان کرد: در این میان حدود ۴۰۰ مورد رانش زمین گزارش شده است که بیشتر آنها مربوط به چهار محال بختیاری می‌شود، همچنین در منطقه پل دختر استان لرستان به دلیل شکسته شدن پل اصلی آن شهر شرایط حادتری گزارش شده است.

وی از آماده باش ۱۴ فروند هلی کوپتر جهت اعزام به اصفهان و دیگر مناطق سیل زده و آسیب دیده خبر داد و تصریح کرد: در  تلاش هستیم که همه ابزار و تجهیزات ویژه امداد رسانی به مناطق سیل زده را در اسرع وقت به مناطق آسیب دیده ارسال کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت بحران کشور، سعیدی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به لایروبی حدود ۲ تا ۵ هزار کیلومتری رودخانه‌ها در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: همه امکانات لازم از سراسر کشور به مناطق سیل زده ارسال شد، اما حجم بارندگی‌های امسال بسیار زیاد است. با تمهیدات انجام گرفته در خصوص خوراک، پوشاک و اسکان آسیب دیدگان سیل در استان‌های هر روستایی که تخلیه شود مشکلی از بابت اسکان، خوراک و وسایل گرمایشی نخواهند داشت.

کمبود پزشک در مناطق سیل‌زده نداریم/ استقرار ۲ بیمارستان صحرایی در پلدختر تا ساعاتی دیگر

معاون بهداشت و درمان سپاه از استقرار ۲ بیمارستان صحرایی تا پایان وقت امروز در منطقه پلدختر خبر داد.

سردار احمد عبداللهی معاون بهداشت و درمان سپاه پاسداران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس در خصوص آخرین اقدامات درمانی در مناطق سیل زده، توضیح داد: پس از سیلاب در استان گلستان، بیمارستانی در این منطقه ایجاد شد همچنین در منطقه آق‌قلا یک بیمارستان صحرایی در حال خدمت‌رسانی به مردم این منطقه است.

وی افزود: با توجه به حجم سیلاب در منطقه پلدختر، ۲ بیمارستان صحرایی در این منطقه در حال مستقر شدن است و تا پایان امروز استقرار آنها پایان می‌یابد و نیروهای ما از شهرهای کرمانشاه و اصفهان در حال حرکت به سمت پلدختر هستند.

عبداللهی تصریح کرد: منطقه پلدختر وضعیت بحرانی‌تری دارد و بخشی از منازل تخریب شده است، خوشبختانه مشکلات بهداشتی در این منطقه تاکنون نداشته‌ایم و نیروهای ما آمادگی کامل برای مقابله با مشکلات بهداشتی را دارا هستند.

وی ادامه داد: در استان گلستان در ساعاتی با مشکل کمبود دارو مواجه شدیم که داروهای مورد نیاز این مردم نیز تأمین شد.

عبداللهی با بیان اینکه انتقال مصدومان توسط بالگردهای منطقه به خوبی انجام می‌شود، گفت: به دلیل تخریب مسیرهای زمینی، امدادرسانی از طریق بالگردها در حال انجام است.

وی گفت: کمبود نیروی انسانی و پزشک در منطقه وجود ندارد و در صورت نیاز به نیروی انسانی پزشکان جدید به منطقه اعزام خواهند شد.

نجات جان ۳۹ نفر توسط بالگردهای اورژانس

رئیس سازمان اورژانس کشور، آخرین وضعیت امدادرسانی اورژانس هوایی به مناطق سیل زده را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور در خصوص آخرین امدادرسانی‌های سازمان اورژانس در مناطق سیل‌زده، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته، پرسنل اورژانس توانستند در روز دوازدهم فروردین‌ماه، جان ۱۴ نفر از هموطنان در مناطق سیل‌زده را نجات دهند.

وی افزود: همچنین ۳۹ نفر در ۸ سورتی پرواز در ۱۳ فروردین تا ساعت ۱۰ در مناطق سیل‌زده لرستان توسط بالگردهای سازمان اورژانس از مرگ نجات یافتند.

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=18500

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.