کل 26876
4

در پنجاه سال گذشته ۹۴۶ زلزله بالای پنج ریشتر در ایران رخ داده است

  • کد خبر : 16416
  • 04 تیر 1395 - 11:36

رئیس مرکز لرزه نگاری کشور با اشاره به زلزله خیز بودن ایران، اعلام کرد: در ۵۰ سال اخیر ۹۴۶ زلزله بالای پنج ریشتر و ۱۲ زلزله بالای هفت ریشتر در کشور رخ داده است که نوعی زنگ خطر محسوب می شود.

علی مرادی دیروز در نشست شورای اداری کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: ایجاد و راه اندازی ایستگاه های لرزه نگاری در کاهش هر چه بیشتر خسارت های ناشی از وقوع زلزله تاثیرگذار است و به همین دلیل این مهم نیز باید مورد توجه جدی باشد. 

وی افزود: از دیگر مزایای اصلی استفاده از ایستگاه های لرزه نگاری می توان به پایش سریعتر زلزله ها برای جلوگیری از ایجاد گسل در زمین و کاهش بروز خسارت های وارده با اطلاع رسانی به موقع اشاره کرد. 

مرادی تصریح کرد: مرکز لرزه نگاری کشور به عنوان نهادی علمی و پژوهشی زیر نظر دانشگاه تهران فعالیت می کند و علاوه بر پرداختن به مباحث مربوط به زمین لرزه یکی از وظایف مهم آن استخراج تقویم و اوقات شرعی است.  

وی اظهار کرد: از ۱۱۷ ایستگاه لرزه نگاری در نقاط مختلف کشور هیچکدام در کهگیلویه و بویراحمد واقع نشده است که این مشکل مهم هر چه سریعتر باید برطرف شود. 

مرادی اضافه کرد: بر اساس بررسی های انجام شده باید در سه شهر مهم کهگیلویه و بویراحمد شامل یاسوج، گچساران و دهدشت ایستگاه لرزه نگاری ساخته و راه اندازی شود. 

وی بیان کرد: اعتباری افزون بر هفت میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ساخت و راه اندازی ایستگاه لرزه نگاری در این سه شهر کهگیلویه و بویراحمد نیاز است. 

مرادی گفت: نیمی از این میزان اعتبار باید از طریق ملی و سایر نیز از محل منابع استان کهگیلویه و بویراحمد تامین و پرداخت شود. (ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=16416

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.