کل 26864
1

بررسی ریسک فاکتورهای موثر در بروز حوادث شغلی یکی از صنایع فلزی بزرگ اراک (۱۳۸۶- ۱۳۸۴)

  • کد خبر : 10443
  • 15 بهمن 1395 - 0:00
بررسی ریسک فاکتورهای موثر در بروز حوادث شغلی یکی از صنایع فلزی بزرگ اراک (۱۳۸۶- ۱۳۸۴)

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۹ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۱

 

نویسندگان : فرهاد قمری ، ایرج محمدفام ، ابوالفضل محمدبیگی ، حسین ابراهیمی ، مهدی خدایاری

 

چکیده :

زمینه و هدف: حادثه شغلی رویداد برنامه ریزی نشده وصدمه آفرینی است که در محیطهای کار رخ میدهد. در میان مشاغل وفعالیتهای مختلف، صنایع فلزی سنگین یکی از خطرناکترین صنایع در جهان است. این مطالعه با هدف تعیین بروز حوادث و فاکتورهای موثر در بروز حوادث در یکی از صنایع فلزی بزرگ اراک طراحی گردیده است.

روش بررسی: ابتدا در یک مطالعه بروز، ۸۷۳ نفر به صورت گذشته نگر به منظور تعیین تعداد موارد حادثه طی سالهای ۸۴ الی۸۶ بررسی شدند. سپس موارد حادثه دیده با نمونه ای ۲۵۱ نفری از افراد بدون حادثه به شکل مورد- شاهدی مقایسه شدند. پس از جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس پرونده شغلی و اسناد و گزارشات پزشکی موجود در پرونده ها، تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای مجذور کای ، t-test و رگرسیون لجستیک در نرم افزار spss ویراست ۱۶ انجام شد.

یافته ها: در طی سالهای مورد مطالعه ۳۵۹ حادثه رخ داده بود که بر این اساس میزان بروز سالیانه حادثه در این مطالعه ۱۳۷ به ازای ۱۰۰۰ نفر کارگر محاسبه شد. بروز حادثه با متغییرهای سن، سابقه کار،سطح سواد، طول قد، فشارخون سیستول و نوع شیفت رابطه آماری معنی داری داشته است ( ۰۵/۰ > p ) ولی با وضعیت تاهل وتعداد فرزندان رابطه ای مشاهده نشد( ۰۵/۰ (p > . گرچه اعمال نا ایمن به عنوان اولین علت بروز حادثه مشخص شد اما در مدل رگرسیون لجستیک سن و سطح سواد کارکنان در مدل باقی ماندند.

نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش وبالا بودن فراوانی حوادث ، پیشنهاد می شود که نسبت به برنامه ریزی واجرای دوره های اموزش ایمنی،اصلاح شرایط نا ایمن وانتخاب مناسب کارگران متناسب با شرایط کاری وتامین امکانات وتجهیزات حفاظتی مناسب واستاندارد اقدام شود.

 

واژه‌های کلیدی : حوادث شغلی ، بروز ، عوامل خطر

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10443

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.