![](http://dl.hsenk.ir/uploads/2019/07/salamat_kar_logo.jpg)
توضیحات :
مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران
دوره ۱۰ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۲
نویسندگان: محسن فلاحتی ، مجتبی ذکایی ، حسن صادقی نائینی ، غلامرضا مرادی
زمینه و هدف: طراحی ایستگاه کار با هدف تسهیل شرایط حرف هایی و در عین حال حصول بهره وری بالاتر از جمله اهداف اساسی ارگونومی محسوب میشود. شایسته است که ایستگاه های کار آنگونه طراحی شود که هم از نظر فیزیکی و هم از نظر روانی با کاربران همخوانی و تناسب داشته باشد. یکی از راهکارهای دستیابی به این مهم اندازه گیری ابعاد انسانی و سنجش های آنتروپومتریک میباشد که طی آن اندازه های سگمنت های مختلف بدن مورد اندازه گیری قرار میگیرد.
روش بررسی: در این مطالعه مقطعی هفتاد دانشجوی ۳۰-۲۱ ساله دانشکده بهداشت به عنوان نمونه و به صورت سیستماتیک انتخاب شدند (۳۵ دانشجوی دختر و ۳۵ دانشجوی پسر) که در سنجشهای آنتروپومتریک همکاری نمودند. براساس مقالات معتبرلیستی از ۱۵ پارامترآنتروپومتری مرتبط با تحقیق تهیه شد و هریک از پارامترها توسط تجهیزات آنتروپومتری استاتیک و استادیومتر مربوطه اندازهگیری شد.
یافته ها: بر اساس نتایج به دست آمده از ابعاد اندازه گیری شده که همگی دارای توزیع نرمال بودند و با ا ستناد آنالیز ارگونومیک چهار نمونه صندلی موجود در کلاس های درس، مشخص گردید که تنها یک نوع صندلی به اندازه های لازم و آن هم در حد ۴۰% انطباق، نزدیک بوده است.
نتیجه گیری:نتایج این تحقیق به ویژگی های ابعادی لازم برای طراحی و یا انتخاب شایسته صندلی های آموزشی مبتنی بر اصول ارگونومی منتهی گشت
واژههای کلیدی : آنتروپومتری ، صندلی ، کلاس ، محیط های آموزشی ، ارگونومی
<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>