کل 26853
2

بررسی و مقایسه ی اختلالات خواب در کارگران شیفت کار شاغل در یک صنعت خودرو سازی

  • کد خبر : 10419
  • 20 بهمن 1395 - 0:00
بررسی و مقایسه ی اختلالات خواب در کارگران شیفت کار شاغل در یک صنعت خودرو سازی

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۰ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : مرضیه عباسی نیا ، محمدرضا منظم ، مهدی قاسم خانی ، خسرو صادق نیت ، حبیب آقایی ، مهدی اصغری ، فاروق محمدیان

 

چکیده :

زمینه و هدف: خواب یکی از مهم‌ترین سیکل‌های شبانه روزی و یک الگوی پیچیده­ ی زیست شناختی است. خواب برای حفظ تعادل و توازون جسمانی و روانی انسان لازم است و اختلال خواب اغلب نشانه­ی‌ اولیه‌ یک بیماری روانی است. این مطالعه با هدف بررسی و مقایسه اختلالات خواب در کارگران شیفت‌های کاری ثابت و در گردش شاغل در یک صنعت خودرو­سازی انجام شده است.

روش بررسی: در این مطالعه که به­صورت توصیفی – تحلیلی انجام گرفت تعداد ۱۲۰ نفر از کارگران شاغل در یک صنعت خودروسازی در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. تعداد نمونه‌ها با استفاده از نمونه­گیری ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش ۳ پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، شاخص شدت بی ­ خوابی و خواب آلودگی اپورث بودند. داده­های این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS مورد آنالیز قرار گرفتند.

یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات شاخص شدت بی­خوابی در شیفت شب و در شیفت صبح به ترتیب ۶ ± ۳/۱۶ و ۵ ± ۵۵/۱۲ می­باشد. نتایج آزمون تی نشان داد که شاخص شدت بی­خوابی در مجردها نسبت به متأهلین بیشتر می ­باشد (۰۰۴/۰ = P ). مقایسه‌ میانگین نمرات خواب­آلودگی با استفاده از آزمون تی در دو شیفت شب و صبح حاکی از بیشتر بودن میانگین امتیازات در شیفت شب نسبت به شیفت صبح بوده و این اختلاف از نظر آماری معنا داراست (۰۴۸/۰ =p).

نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر شیوع بالای بی ­ خوابی و خواب­آلودگی را در کارگران این صنعت حیاتی کشور نشان داد، که این نتایج می‌تواند بسیار نگران کننده بوده و بر کیفیت کار آن‌ها و بروز حوادث تأثیر گذار باشد.

 

واژه‌های کلیدی : اختلال خواب ، خواب آلودگی ، بی خوابی ، نوبت کاری ، صنعت خودرو سازی

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10419

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.