کل 26853
3

ارزیابی ایمنی در پروژه‏ های ساختمانی بر اساس روش های تحلیل سلسله مراتبی و فازی خاکستری

  • کد خبر : 10365
  • 26 بهمن 1395 - 0:00
ارزیابی ایمنی در پروژه‏ های ساختمانی بر اساس روش های تحلیل سلسله مراتبی و فازی خاکستری

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۱ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۳

 

نویسندگان : عبداله اردشیر ، مهدی مهاجری ، مهران امیری

 

چکیده :

زمینه و هدف: صنعت ساختمانی یکی از خطرناک‌ ترین صنایع، با توجه به طبیعت منحصر به فرد آن است. با توسعه سریع ساخت ‏و‏ساز در کشور ما، مشکلات ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی به مشکلی جدی تبدیل شده است. بنابراین توجه به ایمنی و شناسایی شاخص‌های موثر بر آن و ارزیابی ایمنی در پروژه‌ها به منظور بهبود عملکرد ایمنی پروژه‏های ساختمانی ضروری شناخته شده است.

روش بررسی: با توجه به اینکه عوامل موثر بر ایمنی کارگاه‌ها دارای ویژگی‌های فازی و عدم قطعیت است، بنابراین از تحلیل رابطه خاکستری فازی، برای مدل ارزیابی استفاده شده است. تئوری خاکستری که از مجموعه روش‌هایی تصمیم‌گیری چند‏شاخصه است، برای حل مسائلی که داده‏های گسسته، اطلاعات ناقص و مبهم دارند به کار می‌رود. همچنین وزن هر شاخص توسط فرایند تحلیل سلسله مراتبی مشخص می‌شود. در سه پروژه متفاوت ساختمانی به صورت مطالعه موردی، شاخص‌های موثر ایمنی ساخت‏و‏ساز شناسایی شده و وضعیت ایمنی در این کارگاه‌ها بررسی گردید.

یافته ها: با توجه به نتایج، شاخص تجهیزات کافی و اقدامات پیشگیری بیشترین وزن (۳۰۷/۰) و کمترین وزن را علامت‏گذاری صحیح (۰۱۸/۰۰) بدست آوردند. سپس با استفاده از روش فازی خاکستری (درجه رابطه خاکستری) وضعیت موجود ایمنی در سه کارگاه ارزیابی و رتبه بندی شد که پروژه ۱ از لحاظ ایمنی در سطح مطلوب‌ تری قرار گرفت.

نتیجه گیری: مقایسه نتایج با تحقیقات پیشین، ملاحظات تجربی و پرسش از گروه ارزیابی ریسک نشان داد که این راه حل قابل اعتماد و کارآمد است. لذا توصیه می‌شود مدیران ایمنی ضمن استفاده از این روش، از عوامل مهم شناسایی شده در این مطالعه برای کمک به ارزیابی عملکرد ایمنی و کاهش حوادث در پروژه‏ های ساختمانی استفاده کنند.

 

واژه‌های کلیدی : ارزیابی ایمنی ، پروژه های ساختمانی ، فازی خاکستری ، تحلیل سلسله مراتبی

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10365

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.