کل 26904
2

بررسی اپیدمیولوژیکی حوادث ساختمان سازی شهرستان قم و ارائه الگوریتمی جهت ثبت حوادث

  • کد خبر : 10307
  • 26 بهمن 1395 - 0:00
بررسی اپیدمیولوژیکی حوادث ساختمان سازی شهرستان قم و ارائه الگوریتمی جهت ثبت حوادث

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۲ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : روح اله حاجی زاده ، جواد ملکوتی ، محمد حسین بهشتی ، اسماعیل خداپرست ، احمد مهری ، آرش اکبرزاده ، الهه پارسامنش

 

چکیده :

زمینه و هدف: حوادث ناشی از کار، حوادثی نامیده میشوند که در حین انجام وظیفه در محیط کار به وقوع می پیوندند و منجر به آسیبهای کشنده یا غیر کشنده می شوند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اپیدمیولوژیکی حوادث ساختمان سازی ثبت شده در سازمان تامین اجتماعی شهرستان قم و ارائه الگوریتم مناسب جهت ثبت مناسب حوادث می باشد.

روش بررسی: دراین مطالعه توصیفی- تحلیلی تمام حوادث ساختمان سازی ثبت شده در سازمان تامین اجتماعی شهرستان قم بین سالهای ۱۳۹۱-۱۳۸۸۸ که گزارش آنها در سازمان تامین اجتماعی استان قم به ثبت رسیده است، جمع آوری شد و مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار Excel و ۱۶SPSS با استفاده از آزمون های دقیق فیشر و آزمون کای – دو انجام گرفت و به کمک بررسی مطالعات پیشین الگوریتم لازم جهت ثبت حوادث ارائه شد.

یافته ها: براساس نتایج این مطالعه ، بیشترین نوع حوادث مربوط به سقوط از ارتفاع بود. بین وضعیت حیات افراد حادثه دیده (فوت و عدم فوت) با شغل آنان (کارگر ساده و کارگران دیگر) در دو نیمه سال و همچنین در دو گروه سنی ( کمتر و مساوی ۴۰ سال و بیشتر از ۴۰ سال) در سطح خطای ۵ درصد ارتباط معناداری وجود ندارد. همچنین بین وضعیت حیات افراد حادثه دیده (فوت و عدم فوت) با سن آنان ( کمتر و مساوی ۴۰ سال و بیشتر از ۴۰ سال) در دو گروه سابقه کاری (کمتر و مساوی ۳سال و بزرگتر از ۳ سال ) و در سطح خطای ۵ درصد ارتباط معناداری وجود دارد.

نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نیاز به بررسی بیشتر جهت تغییر روند موجود و همچنین اصلاح شیوه ثبت این حوادث جهت پیشگیری از آنها را ارائه می نماید.

 

واژه‌های کلیدی : بررسی اپیدمیولوژیکی ، حوادث ساختمان سازی ، الگوریتم ثبت حوادث

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.