کل 26867
2

مطالعه تاثیر صدای ترافیک بر عملکرد شناختی رانندگان

  • کد خبر : 10305
  • 26 بهمن 1395 - 0:00
مطالعه تاثیر صدای ترافیک بر عملکرد شناختی رانندگان

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۲ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : ایرج علی محمدی ، احمد مهری ، سهیل سعادت ، آرش اکبرزاده ، روح الله حاجی زاده

 

چکیده :

زمینه و هدف: صدای ترافیک از مهمترین معضلات زیست محیطی در جوامع امروزی است که با توجه به گزارشات سازمان بهداشت جهانی دارای تاثیراتی در عملکرد شناختی افراد جامعه می باشد. بنابراین هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر صدای ترافیک بر درک محیطی و زمان واکنش ذهنی – حرکتی رانندگان می باشد.

روش بررسی: در این مطالعه ۳۵ نفر از دانشجویان مرد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تست های زمان واکنش انتخابی (CRT)و درک محیطی(PP) از بسته نرم افزاری Vienna test System که شامل متغیرهای میدان دید، میزان انحراف از مسیر، تعداد خطاها، تعداد عدم واکنش و همچنین میانگین زمان واکنش ذهنی و حرکتی به محرک ها بودند را در دو حالت محیط آرام و در بعد از مواجهه به صدای ترافیک اجرا نمودند. در این مطالعه صدای ترافیک توسط دستگاه ضبط و پخش صدا سونی مدل ICD MX20 از خیابان های تهران ضبط و همزمان توسط دستگاه صدا سنج تراز فشار صدا اندازه گیری شد.

یافته ها: مقایسه نتایج حاصل از تست درک محیطی در بعد از مواجهه به صدای ترافیک نشان داد که با وجود اندک اختلاف در میدان دید (۸۵/0P=)، انحراف از مسیر(۵۹/0P=) ، تعداد خطاها (۴۲/0PP=) و عدم واکنش به محرکات (۵۷/0P= )، اما از لحاظ آماری معنی دار نبودند. همچنین در بعد از مواجهه به صدای ترافیک در میانگین زمان واکنش ذهنی (۴۷/0P=) و میانگین زمان واکنش حرکتی(۴۹/0P=)، اختلافات معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که صدای ترافیک در متغیرهای درک محیطی و زمان واکنش انتخابی شرکت کنند گان تاثیرگذار نبود.

 

واژه‌های کلیدی : صدای ترافیک ، درک محیطی ، زمان واکنش انتخابی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10305

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.