کل 26883
0

بررسی عوامل مرتبط با رعایت اصول ایمنی در کار با داروهای شیمی‌درمانی در کارکنان پرستاری بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز

  • کد خبر : 10304
  • 26 بهمن 1395 - 0:00
بررسی عوامل مرتبط با رعایت اصول ایمنی در کار با داروهای شیمی‌درمانی در کارکنان پرستاری بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۲ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : مهرناز احمدی ، صدیقه فیاضی ، سعید پورمنصوری

 

چکیده :

زمینه و هدف: بسیاری از داروهای شیمی‌درمانی به عنوان عوامل سرطان‌ زا و جهش‌ زا شناخته شده‌است. پرستاران از گروه های اصلی در معرض خطر این داروها به‌شمار می‌آیند. هدف این مطالعه تعیین عوامل مرتبط با رعایت اصول‌ ایمنی در کار با داروهای شیمی‌درمانی در کارکنان پرستاری است.

روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی‌-تحلیلی است. به روش سرشماری ۵۹ نفر از پرستاران و بهیاران شاغل در بخش‌های شیمی‌درمانی بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز وارد مطالعه شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه‌های سنجش خودکارآمدی، موانع کاری، درک از خطر، امنیت محیط‌‌کاری و سنجش عملکرد که توسط پژوهش گر تدوین شده‌بود، جمع‌آوری گردید. داده‌‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۹تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: کمبود تجهیزات حفاظتی و کمبود وقت بیشترین موانع رعایت اصول‌ ایمنی و عدم تناسب بین تعداد پرستاران با بیماران و عدم تهیه بهترین تجهیزات حفاظتی شایعترین عوامل کاهش امنیت محیط‌کار از سوی پرستاران گزارش شد. همبستگی مثبت و معنی‌داری بین خودکارآمدی و رعایت اصول ‌ایمنی (۰۰۷/0p=،۳۴/0r=)، امنیت محیط‌کار و رعایت اصول‌ایمنی (۰۰۳/0p= ،۳۷/0r=) و همبستگی منفی و معنی‌داری بین وجود موانع‌کاری و رعایت اصول‌ ایمنی (۰۰۴/0p=،۳۶/0r=-) یافت شد. بین درک پرستاران از خطرات ناشی از داروها و رعایت اصول ‌ایمنی ارتباط معنی‌داری وجود ‌نداشت. رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی نیز نشان داد که عوامل فردی ۳/۱۲% و عوامل سازمانی ۸/۱۷% از واریانس رعایت اصول ایمنی را در پرستاران تبیین می‌کنند.

نتیجه گیری: عوامل سازمانی تأثیر بسزایی در رعایت اصول ‌ایمنی دارند لذا جهت ارتقاء سطح عملکرد پرستاران جهت رعایت اصول -ایمنی، برطرف کردن موانع‌کاری و تأمین امنیت محیط‌کار ضروری ‌بنظر می‌رسد.

 

واژه‌های کلیدی : پرستاران ، داروهای شیمی‌درمانی ، اصول ایمنی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10304

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.