کل 26864
2

بار کاری ناشی از اجرای وظایف در شغل پرستاری در بخش‌های مختلف یک بیمارستان

  • کد خبر : 10160
  • 14 اسفند 1395 - 0:00
بار کاری ناشی از اجرای وظایف در شغل پرستاری در بخش‌های مختلف یک بیمارستان

توضیحات :

مجله مهندسی بهداشت حرفه ای

 

دوره ۲ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : شیرازه ارقامی ، کوروش کمالی ، فائزه رادان فر

 

چکیده:

زمینه و هدف: بارکاری زیاد منجر به افزایش خطای انسانی، کاهش کیفیت و ایمنی ارائه مراقب و کاهش کیفیت زندگی کاری پرستار می‌شود. از این رو ارزیابی بار کاری در پرستاران، که با جان انسان سروکار دارند، حائز اهمیت است. هدف از این مطالعه، تعیین میزان بار کاری ناشی از اجرای وظایف در شغل پرستاری می‌باشد.

روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی است که به صورت همه شماری از ۲۱۴ پرستار شاغل در بخش‌های مختلف یک از بیمارستان‌ آموزشی انجام شد. پس از اخذ رضایت آگاهانه از شرکت‌ کنندگان، جهت گردآوری داده از پرسشنامه شاخص بار کاری (NASA-TLX) NASA استفاده شد، که سطح مطلوب نمره آن کمتر از ۵۰۰درصد است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و آزمون‌های همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معناداری ۰۵/۰ در محیط SPSS نسخه ۱۱۱ استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج حاکی ازآن بود که در شغل پرستاری فشار ذهنی درک شده بیش از دیگر زیر مقیاس‌های NASA-TLX است (۰۰۱/۰>P). همچنین میانگین بار کاری درک شده بیش از ۵۰درصد بود. بین میانگین نمره کل بار کار شاخص NASA-TLX با سن (۰۰۱/۰>)، سابقه کار (۰۰۱/۰>)، نوبت کار (۰۲/۰)، و بخش (۰۰۱/۰۰>) ارتباط معنادار یافت شد.

نتیجه گیری: با در نظر گرفتن نتایج به دست آمده اجرای برنامه‌های مؤثر به منظور تعدیل و کاهش بار کاری در جهت ارتقاء عملکرد پرستاران لازم خواهد بود.

 

واژه‌های کلیدی :  بار کاری ، پرستاران ، بیمارستان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10160

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.