کل 26847
1

🎥 دخانیات، تخریب کننده محیط زیست

  • کد خبر : 81063
  • 14 خرداد 1403 - 13:30
🎥 دخانیات، تخریب کننده محیط زیست

رئیس مرکز سلامتِ محیط و کارِ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه ۵۰ هزار نفر از هموطنان ما بر اثر مصرف دخانیات، جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از خبرگزاری صداوسیما:رئیس مرکز سلامتِ محیط و کارِ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه ۵۰ هزار نفر از هموطنان ما بر اثر مصرف دخانیات، جان خود را از دست می‌دهند. دخانیات نه تنها برای انسان، بلکه برای جانداران دیگر هم مرگبار است.

فیلتر سیگار، وقتی در آب و خاک رها می‌شود بر رشد گیاهان تاثیر منفی می‌گذارد و دیگر موجودات را هم مسموم می‌کند.بر اساس آخرین مطالعات انجام شده در ایران مرد‌ها ۱۹.۹۵ درصد و زنان ۰.۷۷ سیگار استعمال می‌کنند.

هر فرد ایرانی در سال حدود ۸۵۰ نخ سیگار مصرف می‌کندو ایرانی‌ها بیش از ۳۷۰ هزار کیلوگرم فیلتر سیگار به جا می‌گذارند. بر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی سیگار سالانه جان ۸ میلیون انسان را می‌گیرد و برای تولید آن در سال ۶۰۰ میلیون درخت و ۲۰۰ هزار هکتار زمین از بین می‌رود و همچنین در فرایند تولیدش سالانه ۸۴ میلیون تن دی اکسید کربن در هوا منتشر می‌شود و ۲۲ میلیار تن آب هدر می‌رود.

آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد سالانه بیشاز ۵ میلیارد نخ سیگار در دنیا تولید می شود و حدود یک پنجم آن در سطل زباله ریخته می شود و ما بقی آنها در طبیعت رها می شود.به عنوان مثال با بارندگی ها و سیل ها حجم زیادی از ته سیگار ها به دریا راه پیدا می کند و آب دریا را آلوده می کنند و در چرخه غذایی آبزیان دریا قرار می گیرند و تهدیدی برای سلامت انسان ها به شمار می آید.

برخی از کشورها برای انداخت ته سیگار در طبیعت جریمه هایی در نظر گرفته اند.

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=81063

برچسب ها

نوشته های مشابه

04خرداد
دخانیات و سرطان ریه
پوستر سلامتی

دخانیات و سرطان ریه

29اردیبهشت
مبارزه با مصرف دخانیات

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.