کل 26890
1

کاربرد فرایند فتوفنتون در کاهش COD فاضلاب ناشی از شست‌ و‌ شوی خاک­‌های آلوده به ترکیبات نفتی (TPH) با استفاده از سورفکتانت

  • کد خبر : 8245
  • 03 مرداد 1397 - 0:00
کاربرد فرایند فتوفنتون در کاهش COD فاضلاب ناشی از شست‌ و‌ شوی خاک­‌های آلوده به ترکیبات نفتی (TPH) با استفاده از سورفکتانت

توضیحات :

فصلنامه سلامت و محیط زیست

 

دوره ۵ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۱

 

نویسندگان  : محمدرضا مهراسبی ، سرور صفا ، امیرحسین محوی ، علی اسدی ، حامد محمدی

 

چکیده :

زمینه و هدف : اساس ساختار تمامی هیدروکربن‌‌های نفتی (TPH)، هیدروژن و کربن است. کاربرد گسترده، دفع نامناسب، نشت‌‌های تصادفی و نشت این ترکیبات باعث می‌­شود حلال‌‌های آلی و هیدروکربن‌‌های پلی‌آروماتیک (PAHs) به مدت طولانی در خاک و آب‌‌های زیرزمینی باقی بمانند که منجر به پیامدهای زیست ‌محیطی مهمی می‌‌گردد. در این پژوهش خاک آلوده به ترکیبات نفتی توسط سورفکتانت تویین ۸۰ شسته شد و کاربرد فرایند فتوفنتون در تصفیه فاضلاب حاصل مورد بررسی قرار گرفت.

روش بررسی : تویین ۸۰  مایعی زرد رنگ با ویسکوزیته بالا و قابل حل در آب است. برای بررسی کارایی فرایند فتوفنتون متغیرهای غلظت آهن، غلظت H۲O۲، pH و مدت زمان تابش مطالعه گردیدند. منبع تابش UV لامپ فشار متوسط بخار جیوه‌­ای (w400) بود که به شکل عمودی و مستغرق در محلول داخل راکتور از جنس شیشه به حجم  ۲L   قرار داده شده بود.

یافته‌­ها: نتایج نشان داد که راندمان فرایند فتوفنتون جهت حذف COD فاضلاب تولیدی تابعی از مقدار اولیه آهن، H۲O۲، pH محیط واکنش و مدت زمان تابش نور UV است. در شرایط بهینه, ۳/۶۷% از COD در غلظت آهن mM 1/0، پراکسیدهیدروژن M 43/0 و ۳=pH  و زمان تابش لامپ UV به مدت  ۲h ساعت حذف شد. pH نقش بسیار مهمی در کارایی این فرایند دارد به طوری که با کاهش pH, میزان حذف بالا می‌‌رود.

نتیجه­‌گیری : مطابق نتایج حاصل از این مطالعه, فرایند فتوفنتون در شرایط اسیدی (۳=pH) یک روش موثر در حذف COD حاصل از فاضلاب مذکور است.

 

واژه‌های کلیدی : کل هیدروکربن‌­های نفتی (TPH) ، تویین ۸۰ ، اکسیداسیون پیشرفته ، فرایند UV/Fe۲+/H۲O۲

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

لطفا برای دانلود مقاله ” کاربرد فرایند فتوفنتون در کاهش COD فاضلاب ناشی از شست‌ و‌ شوی خاک­‌های آلوده به ترکیبات نفتی (TPH) با استفاده از سورفکتانت ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8245

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.