کل 26877
0

کاربرد استاندارد OHSAS به منظور ارتقاء سطح امنیت شغلی در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران

  • کد خبر : 10405
  • 21 بهمن 1395 - 0:00
کاربرد استاندارد OHSAS به منظور ارتقاء سطح امنیت شغلی در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۰ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۲

 

نویسندگان : امیرعباس یزدانی ، رمضان غلامی

 

چکیده :

زمینه و هدف: سازمان‌ها، از هر نوعی که باشند، بطور روزافزون، خواستار دستیابی به سطح مطلوبی از بهداشت شغلی و اثبات عملکرد صحیح ایمنی خود می‌باشند. استاندارد OHSAS ، با اتکاء بر چرخه دمینگ که متضمن بهبود مستمر سیستم می‌باشد، مدعی است که می‌تواند عناصر یک سیستم امنیتی اثربخش را برای سازمان فراهم ‌کند و هدف این مطالعه، بررسی اثرات استقرار OHSAS در بهداشت شغلی و تامین سلامت کار طی یک مطالعه موردی می‌باشد.

روش بررسی: تحقیق موردی حاضر که از نوع توصیفی – تحلیلی می‌باشد، سعی بر آن دارد تا ضمن توصیف این ابزار و نحوه عملکرد آن مبتنی بر چرخه دمینگ، چگونگی تأمین زیرساخت لازم برای استقرار کارآمد استاندارد OHSAS را مطابق با یک مطالعه موردی انجام یافته، تشریح نماید. شاخص‌های بکار گرفته شده در این راستا و اقدامات انجام یافته در صنایع چوب و کاغذ مازندران، از قابلیت تعمیم مطلوبی در سایر صنایع برخوردارند.

یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد با استقرار این استاندارد، ضرایب شدت ( ASR ) و تکرار ( AFR ) حوادث در شرکت مورد مطالعه از روند مطلوبی پیروی کرده و شاخص‌هایی نظیر زمان مانور در مواجهه با حوادث نیز، بهبود قابل ملاحظه‌ای یافت. ضمن آنکه تنظیم جداول و محاسبات RPN برای کلیه واحدها، به کنترل منظم و هر چه بهتر حوادث بالقوه کمک شایانی نموده است.

نتیجه گیری: بی‌تردید تامین محیطی ایمن و تضمین سلامت کار کارکنان از دل مشغولی‌های مهم مدیریت هر سازمان بوده و تحقیق حاضر و یافته‌های آن، بیانگر توانمندی بالای استاندارد OHSAS در ارتقای سطح ایمنی شغلی هر سازمان می‌باشد. ممیزی فعالیت‌ها، گویای بهبود شرایط ایمنی و بهداشت شغلی در شرکت مورد مطالعه بود و سهولت تعمیم و الگوبرداری این اقدامات در سایر سازمان‌ها، بهبود مستمر محیط شغلی را تضمین می‌کند.

 

واژه‌های کلیدی : OHSAS ، استاندارد ، تضمین سلامت کار ، چرخه دمینگ ، صنایع چوب و کاغذ مازندران

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10405

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.