کل 26875
4

«چه اتفاقی می افتد اگر؟» سوالی مهم برای بررسی خطر

  • کد خبر : 53205
  • 18 اردیبهشت 1401 - 17:50
«چه اتفاقی می افتد اگر؟» سوالی مهم برای بررسی خطر

توضیحات :

BEACON SAFETY MASSAGE

 

ایمنی فرآیند

می ۲۰۲۲

 

«چه اتفاقی می افتد اگر؟» سوالی مهم برای بررسی خطر

 

ایمنی فرآیند - می 2022

تصویری از تاسیسات AB Specialty Silicones پس از انفجار (مرجع : گزارش CSB به شماره ۲۰۱۹-۰۳-I-IL)

در سوم ماه می سال ۲۰۱۹، اپراتورها در کارخانه ای واقع در Waukegan، ایالت ایلینویز در حال انجام یک عملیات ناپیوسته (Batch Operation) بوده و به صورت دستی مواد شیمیایی را در مخزنی واقع در داخل ساختمان اضافه و مخلوط میکردند. یکی از اپراتور ماده شیمیایی نادرست را به مخزن ارسال کرد. این ماده با سایر موادشیمیاییِ موجود در مخزن ناسازگار بود. پس از اختلاط موادِ شیمیایی واکنشی صورت گرفت . به همین دلیل محتویات مخزن کف کرده و از دهانه فوقانی مخزن سرریز شد. در اثر واکنش، گاز قابل اشتعال هیدروژن تولید و در داخل ساختمان رها شد. هیدروژن در اثر تماس با منبع حرارتی مشتعل و به علت انفجار صورت گرفته، ساختمان تخریب و چهار نفر از کارکنان به شدت مجروح شدند.

ماده شیمیایی ناسازگار در یک بشکه پلاستیکی آبی رنگ با حجم ۵۵ گالن،دقیقاً مشابه سایر بشکه ها (مواد شیمیایی صحیح ) ریخته شده بود. تنها نشانۀ تمایز، درب بشکه ها و برچسب های کوچک روی بدنۀ بشکه ها بود. در این شرکت دستورالعمل مکتوبی به منظور الزام کارکنان به جداسازی مواد شیمیایی ناسازگار در ساختمان و یا حذف ظروف پس از مصرف وجود نداشت. در ماه مارس سال ۲۰۱۹، یعنی دو ماه قبل از بروز این حادثه، شبه حادثه ای در مورد دو ماده شیمیایی که در بشکه های فلزی ۵۵ گالنی و مشابه نگهداری می شد رخ داده بود. ماده شیمیایی نادرست از بشکه ای مشابه به فرآیند اضافه شده بود. به منظور جلوگیری از چنین اشتباهاتی در مورد ظروف مشابه، دستورالعملی را برای ۲ نفر از کارکنان تهیه کرده بودند تا قبل از افزدون ماده از صحت و درستی آن مطمئن شوند.

این شرکت فرآیندتولیدِمحصولِ را با استفاده از روش درخواست خدمات فنی (Technical Service Request-TSR) یعنی بطور همزمان میزان تولید و ریسک های ایمنی را مورد ارزیابی قرار داد. اما در روش TSR قصد بر آن نبود که خطرات فرآیندی ارزیابی و سپس حفاظت های مورد نیاز فراهم گردد.

در طول این حادثه، کارگران متوجه شدند که تولید کف و سرریز شدن مخزن باعث اختلال در فرآیند می شود. اما خطر تولید سریع هیدروژن را در اثر این اختلال تشخیص ندادند. این موضوع در برگه اطلاعات ایمنی (SDS) موادی که به عنوان ورودی مخزن استفاده می شد ذکر شده بود.

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

لطفا برای دانلود “«چه اتفاقی می افتد اگر؟» سوالی مهم برای بررسی خطر” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود نسخه انگلیسی

دانلود نسخه فارسی

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=53205

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.