کل 26883
7

پیشگیری از استرس در کار با رویکرد ارگونومی مشارکتی در یکی از پالایشگاه های گاز ایران در سال ۱۳۹۶

  • کد خبر : 39774
  • 04 بهمن 1399 - 2:55
پیشگیری از استرس در کار با رویکرد ارگونومی مشارکتی در یکی از پالایشگاه های گاز ایران در سال ۱۳۹۶

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۷ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : زهرا شجاعی ، فرامرز هلالی ، سید فرهاد طباطبایی قمشه ، نصرت عبداله پور ، عنایت اله بخشی ، شقایق رحیمی

 

چکیده :

زمینه و هدف: با توجه به شیوع و پیامدهای نامطلوب استرس در کار، اجرای برنامه­های عملی با رویکرد سیستمیک برای شناسایی فاکتورهای مختلف استرس و پیشگیری از آن ضروری می­باشد. این مطالعه، با هدف بررسی و تحلیل پیشگیری از استرس در کار با استفاده از فرآیند ارگونومی مشارکتی برای بهبود شایستگی (اعم از مهارت­های فنی- اجتماعی) کارکنان در یکی از پالایشگاه­ های گاز ایران در سال ۱۳۹۶ انجام شده است.

روش بررسی: این تحقیق یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی است. ابتدا پس از ارزیابی متخصص­محور با استفاده از چک ­لیست پیشگیری از استرس در کار سازمان بین­ المللی کار و شاخص ELMERI، ۵۹ نفر از سطوح مختلف سازمانی کارکنان پالایشگاه به روش تمام ­شماری و تصادفی انتخاب و در ۱۰ کارگروه مختلف قرارگرفتند. سپس کارگروه ­ها چک­لیست و چک­ پوینت­های پیشگیری از استرس در کار­ را در دو مرحله در نشست­های فنی ارائه و تکمیل نمودند. کارگروه ­ها طی این نشست ­های فنی با رویکرد یادگیری مبتنی بر عمل، در فرآیند ارگونومی مشارکتی بمنظور مشارکت و همکاری درگیر شدند و راه­حل­های عملی و کم ­هزینه در رابطه با مشکلات کاری ارائه نمودند. جهت اخذ بازخورد شرکت­کنندگان و ارزیابی مطالعه، از پرسشنامه­­ محقق­ ساخته در دو مرحله قبل و بعد از بکارگیری چک پوینت­ ها استفاده شد و در پایان، کارگاه ارزشیابی با حضور شرکت­ کنندگان، مدیران ستاد شرکت ملی گاز و اعضای تیم تحقیق برگزار گردید. تجزیه و تحلیل داده ­ها نیز با استفاده از نرم­ افزار SPSS25 انجام شد.

یافته ­ها: نتایج ارزیابی متخصص­محور نمره ۱۶/۴ را نشان داد که بیانگر­ نیاز به بررسی و مداخله بود. نتایج آماری چک ­لیست ­های مورد استفاده توسط کارگروه ­ها نیز اختلاف معنا­داری را در دو مرحله قبل و بعد از بکارگیری چک­ پوینت ­های پیشگیری از استرس در کار نشان داد  .همچنین نتایج پرسشنامه­ ها و کارگاه ارزشیابی بیانگر اثربخشی فرایند ارگونومی مشارکتی، یادگیری مبتنی بر عمل، بهبود ارتباطات و تعامل مناسب کار گروهی در جهت تشخیص بهتر مشکلات و راهکارهای کم­ هزینه بود.

نتیجه­ گیری: با توجه به شواهد نظری و تجربی مطالعه حاضر، افراد با مشارکت در فرآیند یادگیری مشترک بوسیله فرآیند ارگونومی مشارکتی با رویکرد یادگیری مبتنی بر عمل در راستای بیداری نیاز به تغییر برای پیشگیری از استرس در کار قرار گرفتند که خروجی آن یک پیش­ مداخله سیستمیک در راستای ارتقای شایستگی (اعم از مهارت­های فنی و اجتماعی) و همچنین مهارت سازمانی شرکت­ کنندگان و تسهیل ­گر داخلی بود.

واژه‌های کلیدی : ارگونومی مشارکتی ، پیشگیری از استرس در کار ، یادگیری مبتنی بر عمل ، شایستگی ، پالایشگاه گاز ، کشورهای در حال توسعه صنعتی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود “پیشگیری از استرس در کار با رویکرد ارگونومی مشارکتی در یکی از پالایشگاه های گاز ایران در سال ۱۳۹۶” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=39774

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.