کل 26847
2

پیامدهای انفجار فشار

  • کد خبر : 4264
  • 14 آذر 1396 - 0:00
پیامدهای انفجار فشار

توضیحات :

Beacon Safety Messages

 

ایمنی فرآیند

آوریل ۲۰۰۵

 

پیامدهای انفجار فشار

ایمنی فرآیند - آوریل 2005

این جا چه اتفاقی افتاده است ؟

مخزنی در این ساختمان ۵۵ ساله که ماده رنگی کارامل را تولید می کند ، منفجر شد ،یک کارگر کشته شد و به شدت تجهیزات دیگر را تخریب کرد .قطعات مخزن ۱۵۰یارد / ۱۳۰ متر دورتر افتادند و سرمخزن به اندازه ی ۱۰۰یارد/۹۰ متر به جلو پرتاب شد . قطعات بدنه ی ساختمان ،به سازه های مجاور و تجهیزاتی از قبیل مخزن آمونیاک آبی را آسیب زد .این اتفاق ناشی از انتشار ۲۶۰۰۰ پوند /۱۲۰۰۰ کیلوگرم آمونیاک آبی بود که منجر به تخلیه ی افراد ساکن مجاور شد یا به آن ها گفته شد که به پناهگاه های مناسب روند .دیگر آسیب عمده از جمله دیوارهای بلوکی بتنی فروریخته ، تخریب منطقه ی خشک کن همانطور که در عکس نشان داده شده و هم چنین پارگی یک خط گاز طبیعی ۶ اینچی بودند . خوشبختانه ، شیرهای مخصوص بستن خودکار در خط گاز از انتشار گاز عمده جلوگیری کرد .

می توانید چکار کنید ؟

این رویداد بیانگر این است که فشار خودش می تواند منجر به حادثه ای بزرگ می شود !

۱.هرگز انسداد کامل در مخزن ایجاد نکنید . برخی از اشکال سامانه ی اضطراری یا خلاص (آزادسازی) فشار دستی ( یا شکست خلاء) باید در دسترس باشند .

۲.مخازنی که گرم هستند باید به دقت پایش شوند ___ مخصوصا اگر هیچ سامانه ی ابزارایمنی با قفل هایی جهت خاموش کردن منبع گرمایشی در صورت نیاز وجود نداشته باشد .

۳.قبل از اتصال خط هوایی یا نیتروژنی به یک مخزن ، اطمینان یابید که مخزن می تواند در برابر فشار بالا مقاومت کند یا مخزنی سامانه خلاصی فشار مناسب دارد که با درجه کم تنظیم شده تا از مخزن محافظت کند .

۴.هنگام انجام وظایفی که حواس شما را حین انجام عملیات منظم پرت می کنند ، به طور دوره ای تجهیزات را بررسی کنید تا تأیید شدن عادی کارکردن آن ها مشخص شود .

۵.نیروی فشار زیاد را دست کم نگیرید زیرا باعث نقصی فاجعه برانگیز می شود . قطعات فلزی می توانند تا مسافت های طولانی حرکت کنند و آسیب قابل توجهی ایجاد کند .

چطور این اتفاق افتاد ؟

انفجار مورد ساده ای از فشار زیاد بود .

محتوای مخزن تغذیه توسط کویل های بخار بسیار گرم شده بود باعث شد که فشار بخار آزاد شود .هیچ هشداردهنده ی دما یا قفل هایی که به طور اتوماتیک جریان بخاررا متوقف کنند یا عملیات را حین بروز مشکل اطلاع دهند ، وجود نداشت . اپراتورها باید ازقبل بسته ها را دوباره برچسب می زدند و چون حین ان خواسشان پرت شده بود ، به افزایش دمای مخزن ، توجه نکردند .در همان زمان که دما افزایش می یافت ، اپراتورها خط خروجی را بستند و خط فشار هوا را به درون مخزن باز کردند تا مواد با ویسکوزیته بالا بترکند .آن اقدام کاملا مخزن را مسدود کرد که هیچ سامانه خلاص اضطراری نداشت . پیامد ________ نقص فاجعه برانگیز به منظور آزادسازی فشار اتفاق افتاد .

فشار بالا باشد و راهی برای تخلیه آن وجود نداشته باشد = BOOM!

دانلود نسخه انگلیسی

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=4264

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.