کل 26859
0

پهنه‌بندی نیترات در منابع آب‌رسانی شهر اسلامشهر با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی طی سال‌های ۹۴-۸۹

  • کد خبر : 9717
  • 12 خرداد 1396 - 0:00
پهنه‌بندی نیترات در منابع آب‌رسانی شهر اسلامشهر با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی طی سال‌های ۹۴-۸۹

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۳ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : محمدرضا مسعودی نژاد , مجید فرخ نیا

 

چکیده :

سابقه و هدف: نیترات یکی از آلوده‌ کننده‌ های منابع آب زیرزمینی است که عمدتاً در ارتباط با مناطق کشاورزی و محدوده‌های دفع فاضلاب می‌باشد. هدف از این بررسی تعیین پهنه‌ بندی نیترات در منابع آب‌رسانی شهر اسلامشهر با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی طی سال‌های ۹۴-۸۹ و بررسی منابع آلوده‌کننده سفره آب زیر زمینی منطقه بود.

روش بررسی: این‌ یک مطالعه مقطعی بود که بر روی ۵۰ منبع آب شرب شهرستان اسلامشهر صورت گرفت. نتایج آنالیز ۶ ساله آرشیوشده توسط شرکت آب و فاضلاب با نرم‌افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی نسخه ۹.۳ و SPSS نسخه ۱۶ و آزمون آنالیز واریانس یک‌طرفه تحلیل شد. نمونه‌برداری و اندازه‌گیری نیز توسط محقق و مطابق با کتاب روش‌های استاندارد انجام شد.

یافته‌ها: بهترین روش درون‌یابی برای نیترات با توجه به نرمال بودن توزیع داده‌ها، کریجینگ معمولی و مدل گوس بود. بیشترین مقادیر نیترات بر اساس نقشه‌ها در اکثر موارد مربوط به نقاط غربی بود. آزمون آنالیز واریانس یک‌طرفه نشان داد که میانگین مقدار نیترات در سال‌های مختلف مورد بررسی (۹۴ تا ۸۹) تفاوت معنی‌داری با یکدیگر دارد (۰.۰۰۱> P). میانگین نتایج راستی آزمایی با میانگین اندازه‌گیری شده، به‌ جز سال ۸۹ (۰.۰۰۱> P)، در سال‌های مختلف تفاوت معنی‌داری نداشت. میانگین نیترات در همه‌ سال‌ها به‌طور معنی‌داری کمتر از استاندارد جهانی یعنی ۵۰ میلی‌گرم در لیتر (۰.۰۰۴> P) بود.

نتیجه‌گیری: جهت جلوگیری از روند افزایشی نیترات در منابع آب‌رسانی، اقداماتی همچون حریم‌گذاری چاه‌ها، استفاده از رودخانه جهت تأمین آب کشاورزی و ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب ضروری به نظر می رسد.

 

واژه‌های کلیدی : نیترات ، سیستم اطلاعات جغرافیایی ، پهنه‌ بندی ، آب زیرزمینی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9717

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.