کل 26853
1

پنج کانون مولد گرد و غبار در همدان شناسایی شده است

  • کد خبر : 20676
  • 11 تیر 1395 - 11:20

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: طبق مطالعات صورت گرفته پنج کانون مولد گرد و غبار در این استان شناسایی شده است.

سید عادل عربی گفت: آثار خشکسالی های چند ساله و تشنگی زمین در سال ۸۸ نمایان شد و این زخم تازه با ورود ریزگرد از کشورهای همسایه همزمان شد. 

وی اضافه کرد: خشکسالی تالابها را نیز گرفتار خود کرد بگونه ای که سال ۸۸ بیشتر تالاب های کشور نیز خشک شدند و تداوم این رویه موجب بروز ریزگرد شد. 

وی ادامه داد: با توجه به خشک شدن تالابها، جابجایی خاک سطح تالاب با اندک وزش باد سهل و آسان شد و این موضوع علاوه بر منشاء خارجی، بروز منشاء داخلی در بوجود آمدن ریزگرد را نیز موجب شد. 

معاون فنی محیط زیست همدان اظهار کرد: پدیده گرد و غبار از دهه گذشته کشور را فرا گرفت و با وجود افزایش بارندگی و احیای برخی تالاب ها نظیر تالاب خوزستان همچنان ادامه دارد. 

عربی افزود: عمده ترین کانون بروز ریزگرد در ایران منشاء خارجی دارد و طبق بررسی های صورت گرفته سه کشور اردن، عراق و عربستان عامل اصلی بروز این پدیده هستند. 

وی گفت: هم اینک از منظر علمی ایران به جایگاهی دست یافته است که می تواند مسیر، روز و شدت و زمان بروز پدیده گرد و غبار را بطور دقیق شناسایی کرده و هشدارهای لازم را بدهد تا تدبیر و امکانات لازم برای حفظ سلامتی افراد بویژه طیف های بیمار و حساس جامعه پیش بینی شود. 

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه برای منشاء خارجی گرد و غبار نمی توان کاری کرد بنابراین می طلبد برای کاستن اثر ریزگردهایی که منشاء داخلی دارند تلاش کرد و با مدیریت صحیح از ایجاد کانون های جدید گردوغبار جلوگیری کرده و میزان آلودگی های کانونهای موجود را نیز کاهش داد. 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان افزود: عمده ترین منشاء داخلی بروز گرد و غبار خشک شدن تالابها و فرسایش خاک اراضی ملی است . 

عربی بیان کرد: استان همدان نیز جزو استانهای متاثر از پدیده ریزگرد است با این وجود شدت گرد و غبار در این استان نسبت به استانهای همجوار و مرزی کمتر است. 

وی ادامه داد: محیط زیست همدان پنج ایستگاه پایش در شهرهای همدان، ملایر، کبودراهنگ، نهاوند و اسدآباد مستقر کرده که می توان با بهره گیری از این تجهیزات زمان ورود ریزگرد به آسمان استان را پیش بینی کرد. 

معاون فنی حفاظت محیط زیست همدان اظهار کرد: در راستای مقابله با این پدیده، طرحنامه شناسایی کانونهای ریزگرد در داخل استان همدان تهیه و به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده که پس از تامین اعتبار این پروژه مطالعاتی اجرایی می شود.

عربی افزود: در راستای جلوگیری از تبدیل شدن سطح تالابهای خشک شده استان به کانون ریزگرد اقداماتی برای احیای این تالابها در حال پیگیری است. 

وی گفت: با توجه به بارش های سال گذشته و فصل بهار امسال سطح تالاب آق گل مرطوب شده و خاک مرطوب نیز در صورت وزش باد جابجا نمی شود. 

وی تهیه طرحنامه و ارسال به سازمان حفاظت محیط زیست برای تامین اعتبار و برنامه های اجرا شده برای حفاظت از تالابها را دو اقدام مهم محیط زیست همدان برای جلوگیری از ریزگرد عنوان کرد. 

معاون فنی حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: برخی از برنامه های دیگر سازمانها نیز بصورت غیرمستقیم در کاهش اثر کانونهای ریزگرد موجود در داخل استان تاثیر داشته است. 

عربی مثال زد: بستن چاههای غیرمجاز توسط شرکت آب منطقه ای و افزایش سرانه فضای سبز و برنامه ریزی برای جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی ملی از جمله کپه کاری توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در کاهش اثر کانونهای ریزگرد تاثیر مثبت داشته است. 

وی اضافه کرد: یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برای حفاظت فیزیکی تالابها اختصاص یافته و ۶۰۰ میلیون ریال نیز برای بسترسازی و مدیریت زیست بومی تالابهای همدان به محیط زیست همدان پرداخت شده است. 

وی فرهنگسازی، تنویر افکار عمومی و آموزش شهروندان در زمینه استفاده خردمندانه از تالابها و منابع آبی را از دیگر راهبرها و عوامل مهم و مثر در جلوگیری از بروز گرد و غبار دانست.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=20676

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.