کل 26883
1

هشدار پدرعلم کویر شناسی ایران نسبت به مخاطرات ریزگردها

  • کد خبر : 20816
  • 06 اردیبهشت 1395 - 12:30
پدر علم کویر شناسی ایران هشدار داد: ریزگردها تهدید و خطری جدی برای سلامتی مردم بشمار می رود و مقابله با این پدیده چالش زا نیازمند عزم جدی و اقدام فراگیر است.

'پرویز کردوانی ' طی سخنانی در همایش 'اصفهان ریزگردها و آلاینده ها' افزود: سال ها زمین های شرق اصفهان با کود ازت و فسفر برای کشت آبیاری می شده است و به یقین اکنون گرد و خاک این مناطق آلوده به فسفر است و مردم را دچار بیماری می کند.  

وی اضافه کرد: برخی مناطق کشور از جمله دشت شرق اصفهان امروز خشکزاری بیش نیست و به کانون تولید و انتشار ریزگردها تبدیل شده است. 

این پژوهشگر، توسعه استان اصفهان و روشهای مقابله با بیایان زدایی را در بسیاری از دوره ها از نظر زیست محیطی مشکل آفرین دانست و افزود: روش مالچ پاشی ( پوشاندن سطح بیابان بوسیله قیر داغ) برای مقابله با ریزگردها راهکاری ناکارامد و دارای اثرات منفی بوده است .  

او از روش ریگ پاشی درعرصه های کویری به عنوان روشی مناسب برای مقابله با ریزگردها یاد کرد و گفت: این روش نه تنها مشکلات مالچ را ندارد، بلکه از نابودی موجودات زنده این عرصه نیز جلوگیری می کند.  

این پژوهشگر محیط زیست خاطرنشان کرد: تاکنون سه طرح برای تغییر آب و هوا در ایران مطرح شده اما هر سه با سه دلیل قوی علمی رد شده است.  

کردوانی گفت: ازکویر مرکزی ایران می توان هزاران استفاده کرد، برای مثال در صنعت پتروشیمی می توان از کویر کمک گرفت.  

این پژوهشگر زیست محیطی در بخشی دیگر از سخنان خود: احیای دریاچه ارومیه را بعید دانست و افزود: در اطراف دریاچه ای که ۸۸ هزار و ۹۰۰ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد، بازیابی ناممکن است.  

وی اظهارکرد: روزگاری این دریاچه ۳۲ میلیارد مترمکعب آب داشت اما امروز فقط ۲ میلیارد مترمکعب آب دارد، بنابر احیای بعید به نظر می رسد.  

همایش «اصفهان، ریزگردها و آلاینده ها» با ۱۱ محور پژوهشی روز یکشنبه با هدف آموزش و فرهنگسازی برای داشتن شهری پاک و بدون آلودگی، حمایت از زندگی و سلامت انسان ها به همت آموزش و پرورش ناحیه یک اصفهان، با همکاری اداره محیط  زیست و هواشناسی، بنیاد فرهنگی امام صادق(ع)، خانه سلامت فرهنگسرای موعود، کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی در محل مرکز تحقیقات معلمان اصفهان برگزار شد. 

آلاینده های زیست محیطی، خشکسالی، فرسایش، بررسی انواع آلاینده های آب و ارائه راهکارهای مناسب برای کنترل آلودگی ها، بررسی انواع آلاینده های هوا و ارائه راهکارهای مناسب برای کنترل آلودگی ها از جمله محورهای این همایش بود.  

در این همایش پروفسور پرویز کردوانی معروف به 'پدر کویرشناسی ایران'، جمعی از فرهنگیان آموزش پرورش و پژوهشگران حضور داشتند. 

پرویز کردوانی متولد ۱۳۱۰ در گرمسار، پژوهشگر ایرانی ، متخصص عمران کویر، عضو مجمع شبکه آب خاور میانه، عضو بنیاد مطالعات آسیایی، عضو هیئت امنای صلح سبز و رئیس کمیته بیابان زدایی انجمن متخصصان محیط زیست ایران است . او بعد از اخذ دیپلم به آلمان رفت و تا سطح دکترا در آنجا درس خوانده و بلافاصله به کشور بازگشت ( ۱۳۴۵ ) در ابتدای ورود دانشکده کشاورزی ارومیه را راه اندازی کرد و در سال ۱۳۴۷ به گروه آموزشی جغرافیای تهران پیوست ،کردوانی تاکنون ‎ 20جلد کتاب و ده‌ها مقاله علمی در زمینه‌های مختلف به ویژه کویر نوشته است . 

  در اصفهان ۱۶ کانون تولید ریزگرد وجود دارد که دشت سگزی در شرق اصفهان، بستر رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی کانون های بحرانی عنوان شده اند.  

بطور کلی کاهش بارندگی و پایین بودن میزان رطوبت هوا، خشکسالی، نبود پوشش گیاهی مناسب، تغییرات فشار هوا و وزش باد شدید از دلایل انتشار گرد و غبار در هوای اصفهان است.  

از تاثیرات مهم آلودگی هوا در اثر انتشار گرد و غبار و ریز گردها می توان به آسیب های قلبی و تنفسی، تأثیر بر مکانیسم های دفاعی بدن، بروز و تشدید آسم و سایر بیماریها اشاره کرد.  

حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که ۹۳ درصد از مساحت و ۹۸ درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و هفت درصد از مساحت و ۲ درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. 

زاینده رود به عنوان بزرگترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال های اخیر با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه و در محل پائین دست در بیشتر ماه های سال با خشکی مواجه شده است.  

این روند حیات تالاب گاوخونی را مورد تهدید قرار داده و این عرصه پرنعمت را به تهدیدی زیست محیطی تبدیل کرده است .(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=20816

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.