کل 26883
2

نشتی های بزرگ و حوادث زیست محیطی

  • کد خبر : 4158
  • 27 آذر 1396 - 0:20
نشتی های بزرگ و حوادث زیست محیطی

توضیحات :

BEACON SAFETY MASSAGE


ایمنی فرآیند

می ٢٠١۴

 

نشتی های بزرگ و حوادث زیست محیطی

ایمنی فرآیند - می ٢٠١۴

نوامبر ١٩٨۶- حریقی در انبار مواد شیمیایی یک مرکز کشاورزی در بازل سوئیس باعث شد تا میلیون ها تن مواد آلاینده به رودخانه راین بریزد. این آلایندگی در طول مسیر رودخانه راین از چهار کشور عبور کرده و خسارات زیست محیطی بسیار زیادی را ببار آورد.

نوامبر ٢٠٠۵– وقوع انفجاری در جیلین ، چین سبب شد تا ١٠٠ تن بنزن در رودخانه Songhua جاری شده و تا ٨٠ کیلومتری پائین دست رودخانه را آلوده کند. به همین دلیل در شهر Harbin تامین آب آشامیدنی برای ۴ میلیون نفر به مدت ۵ روز متوقف شد.

٣دسامبر ٢٠٠٨– تخریب باند وال در نیروگاهی در شهر Kingston واقع در ایالت Tennessee آمریکا باعث نشت ١/١ بیلیون گالن مخلوطی از ذرات ریز خاکستر ذغال و آب شد. این مخلوط در سرتاسر ساحل رودخانه Emory نشت کرد. ٣٠٠ هکتار از اراضی و منازل مسکونی را تخریب کرده و آب سایر رودخانه های نزدیک را نیز آلوده نمود. این بزرگترین نشتی این نوع مواد در تاریخ آمریکاست .

ژانویه ٢٠١۴– هزاران پوند از ماده ۴ متیل سیکلو هگزا متانول (MCHM) از سوراخی به قطر یک اینچ از مخزن ذخیره ای در شهر Charleston در ایالت ویر جینای غربی به داخل رودخانه Elk سرازیر شد. این نشتی در بالا دست محلی اتفاق افتاد که آب آشامیدنی   ٣٠٠٠٠٠نفر تامین میشد. پس از نشتی صدها نفر از مردم نیازمند خدمات پزشکی و درمانی شدند.

آیا می دانید؟

ممکن است فکر کنیم که حوادث فرآیندی شامل آتش سوزی ها، انفجارات، و جراحات ناشی از تماس با مواد سمس،شیمیایی و یا خورنده باشد. اما نشت مواد خطرناک به رودخانه ها و سایر منابع آبی نیز جزء حوادث فرآیندی محسوب می شوند. این حوادث بالقوه پتانسیل آنرا دارند که تعداد زیادی از افراد جامعه را که فاصله زیادی تا واحد دارند تحت تاثیر قرار دهند.
برخی از حوادث گفته شده در بخش فوقانی به علت نشتی از خط لوله، ظروف و یا باند وال ها اتفاق افتاده، در صورتی که برخی دیگر به علت حوادث فرآیندی است مانند حریق و یا انفجار)

برای جلوگیری از نشتی ها، در اطراف مخازن ذخیره و سایر مکانهای فرآیندی مانند محلهای بارگیری و تخلیه که احتمال بیشتری برای نشت وجود دارد، باند وال و یا موانع دیگر طراحی شده که سیستم های حفاظتی مهمی هستند و نشتی های مواد خطرناک را محدود می کنند.

شما چه کاری می توانید انجام دهید؟

  • از وظایف خود در صورت مشاهده نشتی از خطوط لوله و یا سایر تجهیرات فرآیندی در واحد اطلاع داشته باشید. چه اقدام فوری را باید انجام دهید، نشتی را به چه کسی باید گزارش کنید و بر اساس دستورالعمل چه واکنشی را در هنگام نشتی باید انجام دهید.
  • دستورالعمل شرایط اضطراری واحد را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که اقدامات مورد نیاز جهت پیشگیری از آلودگی رودخانه و یا سایر منابع آبی در هنگام آتش سوزی، انفجار و یا حوادث دیگر در آن لحاظ شده باشد.
  • باند وال ها و سایر موانع پیشگیرانه از نشتی را در اطراف پمپ ها، محوطه های بارگیری و تخلیه و سایر مکانهایی که احتمال نشتی بیشتری دارند مورد بازرسی قرار دهید. اطمینان یابید که این موانع بدرستی نگهداری شده و در شرایط مناسب و خوبی قرار دارند.
  • سریعاً نسبت به تخلیه آب باران از محوطه باند وال در اطراف مخازن اقدام نمائید. اگر این محوطه از آب باران پر باشد دیگر ظرفیت حفظ نشتی را نخواهد داشت!
  • در تمرینات شرایط اضطراری مشارکت جوئید و از وظایف خود جهت پیشگیری از نشت مواد خطرناک به خارج از واحد آگاه باشید.

ایمنی فرآیند به مفهوم محافظت کردن از محیط زیست نیز هست !

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود نسخه انگلیسی

دانلود نسخه فارسی

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=4158

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.