کل 26883
1

میزان شیوع اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در بین آتش‌نشان‌های شهر اصفهان

  • کد خبر : 9456
  • 07 مرداد 1396 - 0:00
میزان شیوع اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در بین آتش‌نشان‌های شهر اصفهان

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۸ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : زینب عباسی ، جعفر اکبری ، بهزاد مهکی ، حمیدرضا صابری

 

چکیده :

مقدمه: آتش‌نشانان با خطرات فیزیکی و شیمیایی مختلفی سروکار دارند و تعداد قابل توجهی از حوادث و آسیب را تجربه می‌کنند. به همین دلیل آتش‌نشانان، به عنوان گروهی با ریسک بالای ابتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) محسوب می‌شوند. هدف این مطالعه، تعیین میزان شیوع اختلال استرس پس از سانحه در بین آتش‌نشانان شهر اصفهان بود.

روش بررسی: افراد مورد مطالعه، ۲۶۱ نفر از آتش‌نشانان مرد شهر اصفهان (با میانگین سنی ۶.۹۸±۳۷.۵ سال) بودند. در این مطالعه، از سه پرسشنامه استاندارد مقیاس علائم پس از سانحه (PTSS-10)، مقیاس اثر رخداد (IES-15) و معیارهای DSM-IV استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS ویرایش۲۰ و آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون، کای اسکوئر، آزمون t مستقل و آلفای کرونباخ تجزیه و تحلیل گردید.

نتایج: میانگین (± انحراف معیار) نمره مقیاس اثر رخداد، مقیاس علائم پس از سانحه و معیارهای DSM-IV به ترتیب ۱۴.۴۶±۳۲.۸۶، ۳.۱۸±۳.۳ و ۴±۶.۸ بود. مقدار آلفای کرونباخ برای سه مقیاس معیار DSM-IV، مقیاس اثر رخداد و مقیاس علائم پس از سانحه به‌ ترتیب معادل با ۰.۸۳، ۰.۸۴۳ و ۰.۹۱۶ بدست آمد. همچنین نتایج نشان داد که بین میانگین نمره مقیاس IES، سن (۰.۰۰۱=p) و سابقه کاری (۰.۰۰۱=p) و همچنین بین میانگین نمره PTSS، سن (۰.۰۳=p) و سابقه کاری (۰.۰۱=p) از نظر آماری رابطه معنی‌داری وجود داشت.

نتیجه گیری: مقیاس‌های IES-15، PTSS-10، و DSM-IV ابزار مفیدی جهت ارزیابی شیوع PTSD هستند و نسخه فارسی این مقیاس‌ها دارای روایی و پایایی می‌باشد. بر اساس نتایج احتمال رخداد PTSD در بین آتش‌نشانان بالا می‌باشد که همین عامل می‌تواند عادات، رفتارها، علایق و سبک زندگی این افراد را به صورت منفی تحت تأثیر قرار دهد. لذا لازم است اقدامات پیشگیرانه و درمانی و اثربخشی آن‌ها در زمینه PTSD، پیشنهاد و اجرا شود.

 

واژه‌های کلیدی : اختلال استرس پس از سانحه ، PTSD ، PTSS ، IES ، آتش‌نشانان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=9456

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.