کل 26853
3

منشأیابی و ارزیابی خطر ترکیبات BTEX در مواجهه شغلی رانندگان اتوبوس های سامانه BRT شهر تهران در محدوده طرح ترافیک در نیمه دوم سال ۱۳۹۴

  • کد خبر : 25382
  • 30 بهمن 1398 - 0:07
منشأیابی و ارزیابی خطر ترکیبات BTEX در مواجهه شغلی رانندگان اتوبوس های سامانه BRT شهر تهران در محدوده طرح ترافیک در نیمه دوم سال ۱۳۹۴

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۵ – شماره ۵ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : مجید کرمانی ، احمد جنیدی جعفری ، علی اصغر اعلم الهدی ، فرزانه جاجرمی ، الهه دانا ، عباس شاهسونی

 

چکیده :

زمینه و هدف: نگرانی در مورد کیفیت هوای تنفسی در کابین‌های سیستم‌های حمل و نقل عمومی در حال افزایش است. در مطالعه حاضر مواجهه شغلی رانندگان اتوبوس با ترکیبات BTEX در کابین اتوبوس‌های سامانه BRT تهران سنجش شد.

روش بررسی: دستورالعمل NIOSH1501 جهت نمونه‌برداری و آنالیز مورد استفاده قرار گرفت. نمونه‌ها توسط CS۲ استخراج و توسط دستگاه GC-FID آنالیز شدند. منابع اصلی انتشار این آلاینده‌ها مشخص و ریسک سرطان و غیر سرطان‌زای ترکیبات هدف با استفاده از دستورالعمل‌های USEPA و WHO ارزیابی شد. آنالیز آماری داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۰ انجام شد و برای مقایسه و همبستگی به ترتیب از تست‌های Wilcox و Kendal استفاده شد.

یافته‌ها: میانگین غلظت بنزن، تولوئن، اتیل بنزن، – (m+p) زایلن، -o زایلن و BTEX در کابین اتوبوس‌ها به ترتیب ۷۵/۸، ۳۳/۲۴، ۹۰/۲۵، ۷۱/۴۳، ۴۶/۳۳ و ۱۵/۱۳۶ میکروگرم بر متر‌مکعب اندازه‌گیری شد. خطر سرطان آلاینده بنزن در خطوط ۱، ۲ و ۷ به ترتیب برابر با ۵-۱۰×۰۷/۷، ۵-۱۰×۶۸/۴ و ۵-۱۰×۰۸/۳ ثبت شد.

نتیجه‌گیری: متوسط غلظت بنزن بیشتر از مقادیر توصیه شده توسط استاندارد سالیانه ایران و همچنین استاندارد اتحادیه اروپا (EU) اندازه‌گیری شد. مقدار متوسط خطر سرطان (LTCR) نسبت به مقادیر توصیه شده توسط WHO و USEPA بیشتر بود. خطر غیر سرطان-زای تمامی ترکیبات مورد مطالعه نیز کمتر از ۱ و در محدوده قابل قبول اعلام شد.

 

واژه‌های کلیدی : ترکیبات آلی فرار ، اتوبوس های تندرو ، مواجهه شغلی ، ترکیبات سرطان زا

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=25382

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.