کل 26875
1

مقایسه نتایج روش‌های مکان‌یابی فضاهای مناسب طراحی سایت‌های گردشگری با استفاده ازPralong و TOPSIS(مطالعه موردی : حوضه آبریز شمرود)

  • کد خبر : 8465
  • 08 فروردین 1397 - 0:00
مقایسه نتایج روش‌های مکان‌یابی فضاهای مناسب طراحی سایت‌های گردشگری با استفاده ازPralong و TOPSIS(مطالعه موردی : حوضه آبریز شمرود)

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۸ ، ویژه نامه شماره ۳ طراحی و مدیریت شهری – شماره پیاپی ۴ ، زمستان ۱۳۹۵

 

نویسندگان: شیوا بهارستانی ، محسن کافی ، حسن دارابی

 

چکیده:

زمینه و هدف : تفریح و تفرج در مناطق و سایت های گردشگری برون شهری به صورت یک نیاز برای شهروندان درآمده است که در نتیجه آن ، شناسایی ، انتخاب ، تحلیل و طراحی سایت های گردشگری در نواحی طبیعی و خارج از محیط های شهری ضرورت یافته است . روش های مختلفی برای شناسایی سایت های گردشگری ابداع شده است . لذا یک سوال اساسی قابل طرح عبارت است از این که آیا این روش ها علی رغم تفاوت در رویه محاسبه نتایج یکسانی دارند. هدف از این مقاله بررسی نتایج دو روش Pralong و TOPSISبرای ارزیابی قابلیت سایت های گردشگری حاشیه رودخانه شمرود می باشد.

روش بررسی: ابتدا قابلیت سایت های گردشگری حاشیه رودخانه شمرود گیلان مورد ارزیابی قرار گرفت . سپس با استفاده از دو روش Pralong و TOPSIS این سایت ها مورد ارزیابی قرار گرفتند و سایت نهایی انتخاب گردید و در نهایت نتایج این دو روش با هم مقایسه شدند.

یافته ها: نتایج کلی در انتخاب سایت نهایی مشابه است . همچنین روش TOPSIS افتراق موجود میان سایت ها را با شدت بیش تری از Pralong منعکس می سازد و سوم اینکه هر دو روش به انتخاب واحدی رسیده اند که  با انتخاب مردم همگن است .

نتیجه گیری: ترکیب دو مدل Pralong و TOPSIS برای دست یابی به تصمیمات کاربردی نتایج بهتری را ارایه می دهد. هم چنین از بین پهنه های مشخص شده در حاشیه رودخانه شمرود پهنه شماره ۴ به عنوان بهترین پهنه جهت طراحی سایت گردشگری انتخاب گردید.

 

واژه های کلیدی: مکان یابی ، سایت گردشگری ، Pralong ،TOPSIS ، شمرود

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” مقایسه نتایج روش‌های مکان‌یابی فضاهای مناسب طراحی سایت‌های گردشگری با استفاده ازPralong و TOPSIS(مطالعه موردی : حوضه آبریز شمرود) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8465

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.