کل 26920
0

مقایسه تاثیر انجام تمرینات ورزشی ویلیام و پیاده روی در کاهش کمردردهای غیر تروماتیک پرستاران

  • کد خبر : 24724
  • 15 بهمن 1398 - 2:31
مقایسه تاثیر انجام تمرینات ورزشی ویلیام و پیاده روی در کاهش کمردردهای غیر تروماتیک پرستاران

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۴ – شماره ۵ – سال ۱۳۹۶

 

نویسندگان : مرتضی دهقان ، افسانه ملک پور ، فرزاد مردانی

 

چکیده :

زمینه و هدف: کمردرد از شایعترین ناراحتی های اسکلتی-عضلانی مرتبط با کار در حرفه پرستاری می باشد. این مطالعه به مقایسه انجام تمرینات ورزشی ویلیام و پیاده روی در کاهش کمردردهای غیر تروماتیک در پرستاران میپردازد.

روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون، پرستاران شاغل در بخش هـای مختلـف بیمارسـتان های آیـت االله کاشـانی و هـاجر شهرکرد که مبتلا به کمردردهای حاد و مزمن بودند به صورت سرشماری در فاصله زمانی فروردین تا خرداد ۱۳۹۴ وارد مطالعه شدند. که تعداد آنها ۱۰۰ نفر بوده و در دو گروه ۵۰ نفره بهصورت تصادفی تقسیم شدند. برای گروه اول تمرینات ویلیامز یکبار در روز و برای گروه دوم ۲۰ دقیقه پیاده روی روزانه در نظر گرفته شد. یافته های دموگرافیک، سابقه پزشکی و شدت درد (مزمن و حاد) قبل و بعد از مطالعه بررسی گردید. نتایج به کمک نرم افـزار آمـاری SPSS نسـحه ۲۲ تجزیـه و تحلیل گردید.

یافته ها: در هر دو گروه اختلاف میانگین شدت درد قبل از مداخله و شدت درد بعد از مداخله معنی دار به دست آمد .(P=0/001) بـا انجـام پیـاده روی شـدت درد پرستاران مبتلا به کمردرد حاد بیشتر از افراد دارای کمردرد مزمن کاهش پیدا کرد درحالیکه در گروه تمرینات ورزشی ویلیامز میزان کاهش درد در پرستاران دارای کمردرد مزمن بیشتر بود.

نتیجه گیری: با توجه به نتایج تقریباً یکسان دو آزمون ACSM و Gerkin، میتوان از آزمون پله به جای تردمیل در برآورد حداکثر ظرفیـت هـوازی اسـتفاده نمود. بعلاوه ویژگیهای فیزیولوژیک انسان همچون جنس، سن، قد و وزن نقش موثری در حداکثر ظرفیت هوازی دارند.

 

واژه‌های کلیدی : حداکثر ظرفیت هوازی بدن (Vo2-max) ، آزمون پله (ACSM) ، آزمون تردمیل (Gerkin)

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=24724

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.