کل 26883
0

مقام محیط زیستی: دوم اسفند گردوغبار سوسنگرد ۸۰ برابر سطح مجاز شد

  • کد خبر : 20919
  • 04 اسفند 1394 - 10:34
مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دوم اسفندماه هوای شهر سوسنگرد در استان خوزستان ۱۲ هزار میکروگرم گردو غبار داشت که ۸۰ برابر رقم مجاز است.

«ضیاءالدین شعاعی» دوشنبه در گردهمایی ملی و کنگره بین المللی علوم زمین در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: بیشتر استان های غربی کشور در دهه گذشته به طور میانگین برای دوره های ۲۰ تا ۳۰ روزه گرد و غبار داشتند، اما اکنون این رقم بیش از ۱۰۰ تا ۱۴۴ روز را نشان می دهد.  

وی عراق، سوریه، عربستان و اردن را به عنوان منشاءهای خارجی ریزگردها (گردوغبار) معرفی کرد و افزود: استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان نیز در داخل کشور از دیگر عوامل این شرایط جوی معرفی شده اند.  

شعاعی کانون اصلی این گردوغبارها را غرب و مرکز عراق، منطقه بین النهرین، شرق سوریه و شرق و غرب عربستان معرفی کرد و گفت: ایران از سال ۱۳۸۳ با پدیده گرد و غبار روبرو شده است که بیشترین تاثیرپذیری را استان های غربی و جنوب غربی دارند.  

شعاعی افزود: خشکی تالاب های بین النهرین به عنوان یکی از عوامل افزایش گردوغبار در حوزه غرب کشور اعلام شد که حاصل ساخت سد آتاتورک در ترکیه است. سدهایی دیگری که این کشور ساخته، مانع تامین آب مورد نیاز منطقه است.  

وی اضافه کرد: خشکی دریاچه هامون در استان سیستان وبلوچستان به عنوان یکی از منشاءهای گردوغبار در حالی مطرح است که در این منطقه بادهای ۱۲۰ روزه وجود دارد و این امر را افزایش می دهد.   

این مقام مسئول گفت: ایران مدت ۲۳ سال است خشکسالی گسترده دارد که میزان بارش در ۱۸ سال از آن، کمتر از متوسط درازمدت بود و پنج سال نیز کمتر از پنج تا ۱۰ درصد متوسط بارش را ثبت کرد.  

مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت غلط آب در کشور را عامل مهم تداوم بحران در این بخش دانست و گفت: سیاست قابل قبولی در این باره اجرا نشده است و سالیانه مصرف آب افزایش می یابد.  

به گفته وی، ستاد ملی مقابله با پدیده گردوغبار سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون از نظر تامین اعتبارات مورد نیاز وضع مطلوبی نداشته است اما انتظار می رود در سال ۱۳۹۵ این شرایط بهبود یابد. 

بیش از ۱۱۰۰ مقاله از ۷۰ کشور جهان به دبیرخانه گردهمایی ملی و کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین رسیده است.  

متخصصانی از اروپا، آمریکا، کشورهای عضو اکو و همسایگان در این گردهمایی سه روزه شرکت کرده اند و در حاشیه آن نیز نمایشگاهی از سنگ های نیمه قیمتی، کاوش های زمین شناسی و تازه ترین دستاوردهای پژوهشی در این زمینه برپا شده است.  

تهران به عنوان پایتخت کشور دارای ۶ ایستگاه سنجش طوفان های شن است و در کل کشور این میزان به ۱۷۰ نقطه می رسد.  

چنانچه میزان گردوغبار در کشور از ۱۰۰ میکرو گرم بالا برود، روز را دارای گردوغبار اعلام می کنند.(ایرنا)  

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=20919

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.