کل 26875
1

مرگ بیش از ۱۵ هزار مرد در ۱۵ سال گذشته به دلیل حوادث کار

  • کد خبر : 14180
  • 30 آبان 1397 - 20:38

مرگ خبر نمی کند، زن و مرد هم نمی شناسد، می آید، می برد و خداحافظ اما شکل مناسبات اجتماعی مانند کمیت و نوع اشتغال در ایران باعث شده که در بیشتر حوادث مرگ آور مثل سوختگی، تصادف رانندگی، نزاع، غرق شدگی، برق گرفتگی، گاز گرفتگی و سایر حوادث شغلی سهم مردان بیشتر باشد.

مردان نیمی از جمعیت هر جامعه را تشکیل می دهند. در بیشتر جوامع بخش اعظمی از بار اقتصاد، تولید و صنعت بر روی دوش مردان است و در عین حال به دلیل فعالیت و حضور بیشتر در جامعه با مخاطرات بیشتری مواجه هستند.

به‌طور کلی بیماری های مردان از زنان بیشتر است و در مقایسه با زنان، مردان بیماری مخصوص بیشتری دارند، برای مثال سرطان پروستات یک نوع از سرطان است که فقط مردان به آن مبتلا می‌شوند و در مجموع عمر کمتری نسبت به زنان دارند.

تامین سلامت جسمی و روانی مردان در دوره های مختلف زندگی و پیشگیری از بیماری ها، حساس سازی و تبیین جایگاه فرهنگی سلامت در جامعه و ایجاد فرهنگ توجه به سلامت قبل از بیماری، پیشگیری اولیه و تشخیص زود هنگام بیماری های خطیر و بدون علامت در جامعه مردان و افزایش دسترسی مردان به اطلاعات سلامت به ویژه از طریق رسانه های ارتباط جمعی می تواند از مخاطراتی که آنها را تهدید می کند، بکاهد. 

بیماری های قلبی، بیماری مزمن انسدادی ریه و سایر بیماری های تنفسی، مصرف الکل، افسردگی و خودکشی، سوانح و حوادث، بیماری کبدی، آنفلوآنزا و ذات الریه، سرطان پوست و پروستات ۱۰ خطر جدی است که زندگی مردان را به خطر می اندازد.

اگر چه در تمام جوامع تولد مردان نسبت به زنان اندکی بیشتر است و تقریبا در مقابل هر صد تولد دختر حدود ۱۰۵ تا ۱۰۶ تولد پسر متولد می شود اما بر اساس آمارهای ارائه شده شمار مرگ و میر در بین مردان بیشتر است. 

یکی از عواملی که در جامعه نوین و ماشینی کنونی جان مردان را نسبت به زنان بیشتر تهدید می کند حوادث و تصادفات رانندگی است و شاید به دلیل اینکه مردان بیشتر در اجتماع های شهری و غیر شهری حضور دارند بیشتر هم در معرض خطرات و مرگ و میرهای ناشی از حوادن رانندگی قرار دارند.

میزان سوانح رانندگی در ایران همچنان بسیار بالا است و اگر چه مجموعه ای از عوامل در آن دخیل هستند، اما به نظر می رسد ضعف های زیرساختی و رفتارهای ناایمن و ضد اجتماعی و فرهنگی در این زمینه بیشتر از دیگر عوامل نقش دارند و در این بین هم بیشتر مردان را هدف قرار داده است.

۶ هزار و ۸۶۴ مرد در شش ماه در حوادث رانندگی فوت کردند

به استناد آمارهای اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور در شش ماه نخست امسال ۸ هزار و ۸۴۱ نفر در مجموع در کشور به دلیل حوادث رانندگی فوت کردند که ۶هزار و ۸۶۴ نفر از آنها مرد و هزار و ۹۷۷ نفر نیز زن بودند. 

همچنین در شش ماهه امسال ۱۹۴ هزار و ۲۹۹نفر هم به دلیل حوادث رانندگی در کشور مصدوم شدند که ۵۵ هزار و ۸۲۸ نفر آنها زن و ۱۳۸ هزار و ۴۷۱ نفر از این مصدومان مرد بودند. آمار بیان می کنند که مردان در حوادث رانندگی بیشتر از زنان در معرض خطر بودند. 

 مرگ مردان به دلیل گازگرفتگی 

اگر چه سازمان پزشکی قانونی به استناد آمارهای موجود هشدارهایی نسبت به افزایش مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن به خصوص در نیمه دوم سال و رعایت بیشتر نکات ایمنی در نصب و بکارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان می دهد، اما همه ساله شاهد جانباختن شماری از هموطنان به دلیل گازگرفتگی هستیم که باز هم تعداد مردان در این نوع مرگ بیشتر از زنان گزارش شده است.

پزشکی قانونی اعلام کرده است از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال ۱۷۷ نفر در مجموع در کشور به دلیل گاز گرفتگی فوت کردند که ۵۱ نفر از آنها زن و ۱۲۶ نفر هم مرد بودند. همچنین بر اساس همین آمارها در سال گذشته (۱۳۹۶) ۷۶۶ نفر به دلیل گازگرفتگی جان خود را از دست دادند که ۲۰۲ نفر زن و ۵۶۴ نفر هم مرد بودند. 

مردان درحوادث غرق شدگی بیشر فوت کردند

بر اساس آمارهای موجود پزشکی قانونی، سه استان مازندران، خوزستان و گیلان به ترتیب استان های دارای بیشترین آمار مرگ ها بر اثر غرق شدگی هستند. در این بین از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال ۵۱۸ نفر به دلیل غرق شدگی فوت کردند که ۷۱ نفر زن و ۴۴۷ نفر هم مرد بودند. در سال گذشته هم در مجموع هزار و ۲۶ نفر به دلیل غرق شدگی فوت کردند که ۱۶۸ نفر آنها زن و ۸۵۸ نفر آنها مرد بودند.

بیش از ۱۵ هزار مرد در ۱۵ سال گذشته به دلیل حوادث کار فوت کردند

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده است که طی ۱۰ سال گذشته (۱۳۸۷ تا ۱۳۹۶)، ۱۵ هزار و ۹۹۷ نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که ۱۵ هزار و ۷۶۷ نفر از این افراد مرد و ۲۳۰ نفر زن بودند.

در ۱۰ سال گذشته بیشترین آمار تلفات حوادث کار در سه استان تهران با سه هزار و ۳۷۱، اصفهان با هزار و ۳۸۳ و خراسان رضوی با ۸۸۰ فوتی ثبت شده است که در مجموع ۵ هزار و ۶۳۴ نفر از مرگ ها را در برمی گیرد.

آنچه در حوادث کار بر آن تاکید می شود، این است که بر اساس قوانین موجود حوادث ناشی از کار با ۲ ویژگی مشخص می شود؛ حوادثی که حین انجام وظیفه و حوادثی که به سبب انجام وظیفه رخ می دهند.

با بررسی آمارهای منتشر شده در سال های اخیر، سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، سوختگی و کمبود اکسیژن از جمله مهمترین عوامل فوت ناشی از حوادث کار در کشور است که با رعایت نکات ایمنی به ویژه در محیط کار و در ارتفاعات می توان بروز این حوادث را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

سوختگی جان ۳۶۷ مرد را در ۵ماهه امسال گرفت 

سوختگی یکی از عومل و دلایل مرگ و میرها محسوب می شود که در این نوع مرگ هم آمار جانباختگان مرد بیشتر گزارش شده است.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی پزشکی قانونی از ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال در مجموع ۶۵۲ نفر در کشور به دلیل سوختگی فوت کردند که از این تعداد فوتی ۲۸۵ نفر زن و ۳۶۷ نفر مرد بودند. سال گذشته نیز از مجموع هزار و ۶۵۰ فوتی به دلیل سوختگی در کشور ۷۲۹ زن و ۹۲۱ مرد بودند.

مرگ ۲۷۶ مرد بر اثر برق گرفتگی 

برق گرفتگی در دنیای صنعتی و مدرن امروز یکی از عوامل مرگ ها محسوب می شود. در این میان مردان به دلیل اینکه بیشتر در عرصه های صنعتی و تولیدی حضوری فعال دارند نیز بیشتر در معرض خطر این نوع مرگ قرار دارند.

گزارش ها حاکی است، در پنج ماهه امسال از مجموع ۳۱۰ مورد مرگ ناشی از برق گرفتگی ۲۷۶ مرد و ۳۴ زن به دلیل برق گرفتگی در کشور فوت کردند.

همچنین در سال ۹۶ نیز ۶۰۷ نفر در کشور به دلیل برق گرفتگی فوت کردند و به مراکز پزشکی قانونی ارجاع شدند که از این تعداد فوتی ۵۷نفر زن و ۵۵۰ نفر مرد بودند.

 بیش از ۱۸۰ هزار مرد به دلیل نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند

نزاع یکی از پر مراجعه ترین موارد ارجاعی به پزشکی قانونی است. مراجعان آن به دلیل آسیب های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی سراسر کشور می روند و مانند بسیاری از مواد دیگر باز هم تعداد مردان مراجعه کننده بیش از زنان است.

طوری که فقط در پنج ماهه امسال ۲۶۶هزار و ۱۴۶ نفر به دلیل جراحات و آسیب های ناشی از نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند که ۸۵ هزار و ۵۷۱ نفر از آنها زن و ۱۸۰ هزارو ۵۷۵ نفر هم مرد بودند.

همچنین در سال ۹۶ هم از مجموع ۵۴۴ هزار و ۴۷۰نفر مراجعه کننده نزاع به پزشکی قانونی ۱۷۳هزار و ۶۷۵ زن و ۳۷۰ هزار و ۷۹۵ مرد بودند.

 364 هزار و ۳۹۷ پسر در شش ماه در کشور متولد شدند 

در مقابل بالا بودن همیشگی آمار تلفات مردان در حوادث گوناگون خوب است نگاهی هم به آمارهای تولد بیندازیم، از ابتدای فروردین تا پایان شهریور امسال ۷۰۶ هزار و ۷۸۸ نفر در کشور متولد شدند که ۳۶۴ هزار و ۳۹۷ نفرشان پسر و ۳۴۲ هزار و ۳۹۱ نفر دختر بودند. نسبت جنسی پسران از ثبت رویداد ولادت در این مدت ۱۰۶،۶ نفر به ازای تولد هر ۱۰۰ دختر بوده است.

از ابتدای فروردین تا پایان تیر امسال در مجموع ۱۸۲هزار و ۳۸۹ نفر در کشور فوت کردند که ۱۰۲ هزار نفر آنها مرد و ۷۹ هزار و ۲۰۹ نفر آنها زن بودند. در این چهار ماه نسبت جنسی حاصل از ثبت رویداد مرگ (تعداد مرد در برابر هر ۱۰۰زن) ۱۲۹بوده است.

اگر چه در جوامع بشری نیمی از جمعیت های موجود شامل زنان و نیمی دیگر هم شامل مردان است. در بسیاری از کشور های توسعه یافته و در حال توسعه شاهد افزایش حضور بانوان هستیم، اما همچنان مردان ایران در اشتغال و در عرصه های تولید و صنعت پیشتاز هستند. نسبت مردان شاغل به زنان شاغل بیان کننده این امر است.

اشتغال بیشتر با خود مخاطرات بیشتری را هم به همراه دارد. در این میان خطرات شغلی جان مردان شاغل را بیشتر تهدید می کند تهدیدی که شاید با برنامه ریزی صحیح و پیش بینی های مورد نیاز می تواند تا اندازه قابل توجهی از مرگ و میرها در این زمینه بکاهد.

جنگ ها و مهاجرت ها هم بیشتر مردان را درگیر می کند و نتیجه آن هم مرگ میر بالاتر مردان است.

اگر چه در چند دهه اخیر شاهد هستیم که چهره برخی از آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد به سمت زنانه تر شدن پیش می رود اما به معنای این نیست که زنان در آسیب های اجتماعی از مردان پیشی گرفته اند، بلکه همچنان مردان پیشقراول آسیب دیدگان اجتماعی و مرگ میرهای ناشی از آن هستند.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=14180

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.