کل 26912
0

مدلسازی اثر شاخص BMI و زوایای قرارگیری پا در حین کلاچ‌گیری تراکتور بر عضله گاستروکینیموس با الگوریتم ژنتیک

  • کد خبر : 10234
  • 01 اسفند 1395 - 0:00
مدلسازی اثر شاخص BMI و زوایای قرارگیری پا در حین کلاچ‌گیری تراکتور بر عضله گاستروکینیموس با الگوریتم ژنتیک

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۳ – شماره ۴ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : حسین فلاحی ، محمدحسین عباسپور فرد ، امین اظهری ، مهدی خجسته پور ، امین نیکخواه ، عباس روحانی

 

چکیده :

زمینه و هدف: با توجه به تسریع در گسترش مکانیزاسیون عملیات  مختلف کشاورزی و کاربرد تراکتور به عنوان یکی از مهم‌ترین ماشین‌های کشاورزی ضرورت توجه به وضعیت سلامت و ایمنی کاری و ارگونومی کاربران این وسیله وجود دارد.

روش بررسی: دراین تحقیق اثر شاخص BMI و زوایای قرارگیری پای کاربران تراکتور بر کاهش آستانه درد عضله گاستروکینیموس آن‌ها هنگام کلاچ‌گیری با استفاده از الگوریتم ژنتیک مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش‌ها بر روی دو تراکتور MF285 و MF399 به عنوان تراکتور‌های متداول در ایران و با استفاده از‌ ۳۰۰ نفر به‌عنوان راننده انجام شد.

یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که در تراکتور MF285 ، افراد با شاخص BMI بیش‌تر (در محدوده طبیعی)، زاویه قرارگیری زانو و ران پای کم‌تر، از میزان کاهش آستانه درد کم‌تری در حین کلاچ‌گیری برخوردارند. در نتیجه این افراد با فشارهای نامتعارف کم‌تری در هنگام کلاچ‌گیری تراکتور MF285بر روی عضله گاستروکینیموس روبه‌رو بودند. در تراکتور MF399 شاخص BMI بیش‌ترین ضرایب رگرسیونی را در تمام فواصل زمانی در حین و پس از کلاچ‌گیری داشت و تأثیر این متغیر در تمامی فواصل زمانی بر روی کاهش آستانه درد رانندگان، بیش‌ترین مقدار بود. بطوری‌که با افزایش یک واحد در شاخص BMIمیانگین کاهش آستانه درد در ۳۰ ثانیه و ۶۰ ثانیه کلاچ‌گیری و پس از ۶۰ ثانیه استراحت به ترتیب ۱، ۸۹/۰ و  ۶۹/۰ نیوتن کاهش می‌یابد. نتایج کاربرد الگوریتم ژنتیک نشان داد که شاخص BMI ، زاویه‌های زانو، ران و مچ پا به ترتیب ۷۵/۲۴ کیلوگرم بر مترمربع، ۱۰۱، ۷۶ و ۱۰۰ درجه، میزان کاهش آستانه درد عضله گاستروکینیموس کاربران تراکتورهای MF285 را به ۰۱۶/۰۰ نیوتن کاهش می‌دهد. برای کاربران تراکتورMF399 نیز که شاخص BMI ، زاویه‌های زانو، ران و مچ پا به ترتیب ۸۶/۲۴ کیلوگرم بر مترمربع، ۱۳۰، ۱۱۵ و ۹۵ درجه، کاهش آستانه درد در حدود ۳۱۶/۰ نیوتن می‌باشد.

نتیجه گیری: دراکثر فواصل زمانی در حین و پس از کلاچ‌گیری در هر دو تراکتور، شاخص BMI تاثیر منفی بر کاهش آستانه درد داشت. عضله گاستروکینیموس کاربرانی که شاخص BMI (در محدوده طبیعی) بیش‌تری داشتند، در هنگام کلاچ‌گیری تحت تنش کم‌تری قرار گرفت.

 

واژه‌های کلیدی : ارگونومی ، تراکتور ، راننده ، زاویه ، عضله و گاستروکینیموس

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10234

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.