کل 26853
3

مداخلات ارگونومی کلان و تاثیر آن بر بهره وری و کاهش ضایعات اسکلتی عضلانی

  • کد خبر : 10469
  • 15 بهمن 1395 - 0:00
مداخلات ارگونومی کلان و تاثیر آن بر بهره وری و کاهش ضایعات اسکلتی عضلانی

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۹ – شماره ۲ – سال ۱۳۹۱

 

نویسندگان : ناصر صدرا ابرقویی ، حسن حسینی‌نسب ، محمد باقر فخرزاد

 

چکیده:

زمینه و هدف: نتایج بررسی­ها نشان می ­ دهد که در کشور ما به مباحث تئوری و کاربردی ارگونومی توجه جدی و قابل قبول نشده است. لذا هدف از انجام این پژوهش ارایه الگویی است که بتوان با بکارگیری ارگونومی بهره­وری را افزایش و ریسک­فاکتورهای ارگونومیکی را در سیستم­های اجتماعی- فنی کاهش داد.

روش بررسی: در این پژوهش یک مدل تئوری برای هدایت و راهنمایی« فرآیندهای مداخلات ارگونومی» و ارزیابی آن ارایه گردید و در یک مجموعه آموزشی( EO ) به کار برده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان و اعضای هیئت علمی می­باشند. نمونه­گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. ابزار سنجش ضایعات اسکلتی- عضلانی در دو جامعه شاهد و نمونه ” پرسش­نامه نگاشت بدن” می­باشد. برای تجزیه و تحلیل مقایسه­ای داده­های آماری به­دست آمده؛ از اعداد فازی و سطح محصور اعداد فازی استفاده گردید.

یافته ها:بررسی مقایسه­ای دستاوردهای مداخله ارگونومی؛ نسبت به سال پایه؛ نشان­دهنده توسعه فعالیت­ها، کاهش هزینه­ها و افزایش درآمد و گسترش کار با نیروی انسانی کمتر می­باشد. تجزیه و تحلیل داده ­های« پرسش­نامه نگاشت بدن» با نگرش فازی نشان می­دهد که سطح محصور اعداد فازی متعلق به درجه ابعاد کیفیتی ناراحتی جامعه­ای که در آن مداخله ارگونومی انجام شده کمتر از جامعه شاهد است.

نتیجه گیری: نتایج حاصل از ارزیابی مداخلات ارگونومی خرد و کلان( ارگونومی جامع) در این پژوهش نشاندهنده اثرات مثبت به کارگیری این دانش در افزایش نوآوری و انگیزه کارکنان در حل مشکلات نسبت به سال پایه می­باشد. کارآیی اکثر واحدها در EO ؛ به علت کاهش ضایعات اسکلتی- عضلانی و فعالیت­های کارگروه­ها و اجرای عوامل ارگونومیکی؛ بهبود پیدا کرده است.

 

واژه‌های کلیدی : ارگونومی کلان ، ارگونومی خرد ، بهره وری ، ضایعات اسکلتی- عضلانی ، منطق فازی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10469

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.