کل 26875
2

ماهنامه مهندسی ایمنی سال دوم شماره نهم شهریور ۱۳۹۶

  • کد خبر : 3554
  • 06 مهر 1396 - 0:00
ماهنامه مهندسی ایمنی سال دوم شماره نهم شهریور ۱۳۹۶

توضیحات :

ماهنامه مهندسی ایمنی

فهرست مطالب :

  • سرمقاله: تلویزیون و کمی آن طرف تر
  • مقاله: چکیده‎ای از سیستم‎های اعلام حریق
  • مقاله: آگاهی‎های ایمنی
  • مقاله: نحوه تست سیستم اعلام حریق
  • مقاله: کاشفان حریق
  • گزارش: انتخابات هیات مدیره اتحادیه صنف لوازم ایمنی و آتش‎نشانی
  • مقاله: لباسِ ایمنِ سازه‎ها
  • گزارش آگهی: شرکت دمنده
  • گزارش آگهی: شرکت ایمنی تهران آتش
  • گزارش آگهی: ایران خودرو
  • گزارش آگهی: شرکت امین سازه گستر هورسان
  • مقاله: تغییر در آیین‎نامه کنترل ساختمان خلاف منافع مردم است
  • تقویم نمایشگاه‎های جهان
  • گزارش: یک شب، یک صنف
  • گزارش: معارفه دبیرکل اتحادیه سراسری شرکت‎های فنی و مهندسی
  • گزارش آگهی: شرکت بناسازان ساینا بتن
  • مقاله: تهران را چه می‎شود
  • گزارش آگهی: شرکت ایمن سازان آدیش
  • اخبار: تنها ۲درصد ساختمان‎ها شناسنامه فنی دارند
  • گزارش آگهی: شرکت مهندسین مشاور نیک دشت
  • گزارش آگهی: شرکت‎های جوان، آینده سازان ایمنی
  • کافه ایمنی: ایمنی در تلویزیون چه انتظار بی‎جایی!!
  • مقاله: «ایمنی » ساختمان، فقط مقاوم‎سازی نیست!

سرمقاله  :

مجله ما در هر شــماره دســت‎کم پنج شــرکت از اعضای انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های ایمنی و مهندسی حریق را که مورد تایید سازمان آتشنشــانی‎ قرار داشته، و یا به زودی قرار می‎گیرند را به جامعه‎ی سازندگان معرفی می‎کند. این در بطن شرکت ‎های ایمن ســاز‎ بودن و پای درد دل آنها نشستن ما را از نزدیک با دغدغه های‎ آنان آشنا کرده است. این افراد که عمدتا از کارکنان خود سازمان بوده، هستند و یا بالاخره خط و ربطی با ایمنی داشته‎ اند و سالها‎ سنگ آن را به سینه زده اند،‎ یک حرف و یک آرمان دارند؛ رواج ایمنی. در این رایج‎سازی اولین و مهمترین اصل فرهنگسازی‎ است که طبعا یکی از ارکان مهم آن رسانه ها‎ هستند که در راس آن سازمان صدا و سیمای ملی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. بسیاری از ایمن سازان‎ در سخن آخر خود آرزوی شهری ایمن دارند و امیدوارند روزی فرهنگ ایمنی به گونه‎ای ملکه‎ی ذهن مردم شود که هر مکان نا‎امنی را پس‎زده و مطالبه ‎گرانه حق خود را بخواهند.

برای پرداختن به این مقوله، به دنبال یافتن آماری قابل اتکا از ســهم مباحث ایمنی در صدا و ســیمای کشور بودم. مثل هر شخص دیگری که کامپیوتر دارد و به اینترنت وصل اســت، ترکیباتی چون ایمنی در تلویزیون، ســهم ایمنی در صدا و سیما، جایگاه ایمنی در صدا و سیما ده‌ها جمله‎ ی این چنینــی را به قول امروزی‎ها گوگل کردم اما چیزی عایدم نشد! البته در این بین با انواع ایمنی‎های دیگر هم آشنا شدم (!)فهمیدم صدا و سیما به آنها هم توجهی ندارد

می‎دانیم که تلویزیون ملی هر کشــور توســط دولت آن کشور اداره می‎شــود؛ یعنــی بودجه‌ی ســاخت برنامه و گرداندن شــبکه‌های آن را دولــت می‎دهد. در کشــور ما هم به ظاهر اینطور اســت اما بارها از تریبون‌های مختلف عدم توفیق صدا و سیما، هزینه‎ های گزافش و ضرر دادن و ورشکسته شــدنش مورد انتقاد قرار گرفته است. عمدتا به این صورت است که بودجه سازمان صدا و سیما بعد از چانه‎ زنی ‎های بسیار در مجلس به تصویب می‎رسد (این مبلغ در سال ۹۶، نزدیک به ۱۶۰۰ میلیــارد، ۹۵، ۱۳۳۶ میلیارد، ۹۴ کمی بیــش از هزار میلیارد و… بود) و در نهایت نیمی از آن پرداخت و نیمه‎ی دیگر از دخل خود ســازمان تامین می‎شــود؛ از منابعی چون تبلیغات بازرگانــی، درآمد حاصله از شــرکت صنعتی سیما چوب، دریافت آبونمان از مشترکان برق، کسری از مبلغ فروش هر دســتگاه تلویزیون با عنوان عوارض توسعه، دریافت مبلغی از تیم‎های ورزشــی که در ساعاتی خاص پخش تلویزیون را در اختیار دارند و درآمد حاصله از جراید تحت تکلف و مانند اینها .

ما مشخصا با بخش تلویزیون کار داریم. «صدا و سیما یک سازمان پرشاخ و برگ شده که از لحاظ سیستمی فلج است و کسی آن را نگاه نمی کند»، اگر اینطور فکر می‎کنید که اصلا چه اصراری به پخش برنامه ‎های ایمنی از این رسانه هست. باید قبول کنیم که تنها مشکل عدم پرداخت سازمان صدا و سیما به مباحث ایمنی نیست. این سازمان باید پول‎ساز باشد، حرفی که زیاد درست نیست اما تعدد شبکه‎ها و مراکز آن (حدود بیست شبکه سراسری، بیش از سی شــبکه استانی، فراتر از ده شبکه برون مرزی، بیشتر از ۵۰ شبکه‎ی رادیویی مختلف و مراکز و موسسات متعدد داخلی و خارجی و…)، ازدیاد سهم تبلیغات بازرگانی در ساعات پخش و سیاست‎های مبنی بر عدم حضور تلویزیون‎های خصوصی باعث شــده همه از این سازمان انتظار پول‎سازی داشته باشند. وقتی نگاه به این شــکل باشد دیگر حرجی بر این ســازمان نیست. اینگونه است که برنامه‎هایــی در مورد مباحث ایمنی و اقــاام اینچنینی یا در کنداکتور پخش جایی ندارند یا در ساعاتی پخش می‎شوند که دیدن تلویزیون در آن ساعت‎ها خود از عوامل ایجاد خطر است.

در بحــث دخل و درآمدزایی ســازمان صدا و ســیما یک بخش هم بــه عنوان تولیدات مشــارکتی وجود دارد که طی آن این ســازمان با اسپانســرینگ (پشــتیبانی مالی) ارگان‎ها، موسســات و شرکت‎های مختلف دولتی و غیر دولتی به ســفارش آنها برنامه ‎سازی می‎کند. برای فرهنگ‎ســازی در ایمنی هم می‎شــود اینطور عمل کــرد، مگر ایمنی کشــور متولی ندارد نباید یک طرفــه به قاضی رفت و بحث مهم  فرهنگ‎سازی را به گردن یک نهاد انداخت.

حمایــت از جراید این حوزه ، کلاس های آموزشی سازمان آتش‎نشــانی، اجرای آموزش در مــدارس، کانون‎ها، مســاجد و دیگر پایگاه‎های تجمع، برخی از کارهایی هســتند که می‎توان به کمک آنها روند فرهنگ‎ســازی را تســهیل کرد (هرچند که تاریخ نشان داده تنها چیزی که ملت ما را به فرهنگ ســوق می‎دهد یا صبر ایوب اســت یا اجبار، اولی را جا افتادن فرهنگ اســتفاده از گوشــی همراه و دومی را بستن کمربند ایمنی اثبات می‎کند).

به هر حال طبق مصوبات مجلس بودجه ســازمان صدا و ســیما در دولت جدید دو برابر خواهد شــد و به این طریق می‎توان به کم شدن فشار روی این سازمان و پرداختن حرفه‎ای (چرا که این مباحث باید به شکلی جالب توجه پرداخت شوند، حتما شخصیت ‏هایی مثل بابا برقی، آقای ایمنی و ســیا ساکتی را به خاطر دارید) آن به برنامه ‎های ایمنی، امید بیشتری داشت.

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=3554

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.