کل 26871
0

لزوم مشارکت همگانی برای مهار غول آلودگی هوا

  • کد خبر : 20286
  • 14 دی 1395 - 22:52

موضوع آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده ها این روزها به مساله ای مهم مبدل شده که به سلامت جسمی و روحی جامعه مرتبط می شود و برای مقابله موثر با این پدیده، هر بخش باید به مسئولیت های قانونی و اجتماعی خود در قبال آن عمل کند و حل این معضل در توان یک دستگاه نیست.

همواره این عبارت ها را هنگام افزایش غلظت آلاینده در هوا می شنویم که احتمال تشدید بیماری های قلبی، ریوی و همچنین افزایش علائم تنفسی در هوای آلوده وجود دارد و توصیه می شود افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان از فعالیت های طولانی و سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند و سایر افراد نیز فعالیت های طولانی و سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. 

آلودگی هوا سلامت جسمی و امنیت روانی جامعه را مختل کرده و از این طریق زیان های جبران ناپذیری به کشور وارد می سازد و علاوه بر دولت دستگاه های مختلف نظیر قوه قضاییه، شهرداری ها، سازمان های مردم نهاد و فعالان محیط زیست و به ویژه مردم مسئولیت های سنگینی در این خصوص بر عهده دارند. 

امروز مشکلات زیست محیطی نظیر گرد و غبار، ریزگرد، آلودگی هوا، آلودگی آب، زمین و محیط زیست را پیش روی خود داریم و برای مقابله با آن ایجاد عزمی ملی ضرورت دارد. 

از سویی هر طرح و برنامه ای بدون همراهی مردم به نتیجه مطلوب نمی رسد و بر این اساس فرهنگ سازی در زمینه عمل به مسئولیت های اجتماعی و همراه کردن مردم با برنامه های کاهش آلودگی هوا اقدامی اولویت دار و اساسی است. 

دولت، محیط زیست، دستگاه های مسئول، نیروی انتظامی، شهرداری ها و همه مردم باید دست به دست هم دهیم تا در برابر غول آلودگی هوا پیروز شویم. 

دولت در این زمینه گام های اساسی برداشته که تولید بنزین با کیفیت، تغییرات اساسی در تولید خودروها و انعقاد قرارداد با خودسازان بنام جهان برای تولید مشترک خودرو با کیفیت، تغییر سوخت نیروگاه ها به گاز از جمله این اقدامات است. 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در جریان سفر خود به استان البرز با توجه به اینکه این استان یکی از استان های رکورددار در آلودگی هوا است، بیان کرد: ما مشکلات زیادی در برابر خود داریم که باید با آنها مقابله کنیم، بعضی از مشکلات یک ساله، بعضی دو ساله و بعضی دیگر سه و چهار ساله حل می شود و بعضی ها زمان بیشتری نیاز دارد، لذا نباید ناامید شویم و باید دست در دست هم، مساله و مشکلات محیط زیست در شهرها و کلانشهرها از جمله کرج که دامن همه را گرفته، برطرف کنیم. 

رییس جمهوری یادآور شد: هرساله دراین فصل وارونگی هوا داریم و این تنها مخصوص کشور ما نیست و کشورهای پیشرفته هم با این مشکل مواجه هستند، اما آنها برای رفع این مشکل همت و تلاش می کنند. 

وی خاطرنشان کرد: ممکن است بگویید که دولت در این سه سال در مورد آلودگی هوا که شاهد آن هستیم، چه کرده است؟ ابتدا باید بتوانیم وسایل آلوده کننده هوا را مهار کنیم هرسال هم با این مشکل مواجه هستیم، لذا به معاون اول رییس جمهوری دستور داده ام اولین دستور کار مقابله با آلودگی هوا باشد و تصمیمات لازم اتخاذ شود. 

وی ادامه داد: در این سه سال اولین اقدام این بوده که بسیاری از مراکز صنعتی و نیروگاهها که با سوخت مایع کار می کردند به گاز تبدیل کردیم، هرچند یکی دو مشکل داریم که با پارس جنوبی رفع خواهد شد. 

وی با تاکید بر اینکه در زمینه کاهش آلودگی هوا گام های بزرگی برداشته شده که باید ادامه یابد، گفت: یکی از اقدامات تولید موتور برقی بوده که تا کنون مشکل قیمت بالای آن را برای مردم داشتیم. برای این موضوع نیز فکری می کنیم تا با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد. 

استان البرز نیز ۲ روز گذشته به عنوان آلوده ترین استان کشور رکورد برجای گذاشت. شهرستان نظرآباد در این استان روز یکشنبه با شاخص آلودگی ۱۷۸ رکورددار آلودگی هوا بود و کلانشهر کرج مرکز این استان نیز چیزی از این شهرستان در آلودگی هوا کم نداشت. 

سید حمید طهائی استاندار البرز با اشاره به ضرورت مشارکت همه بخش ها از جمله مردم در برنامه های کاهش آلودگی هوا، تاکید کرد: در نظر داریم تا خودروهای ادارات، سازمان ها و ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی را به صورت قانونی ملزم به استفاده از این کاتالیست در خودروها کنیم. 

وی با اشاره به حضور یک تولید کننده کاتالیست در این نشست، گفت: در صورتیکه مراکز معاینه فنی برای ارایه برگه معاینه فنی، خودروها را ملزم به استفاده از این قطعه کنند، سلامت به جامعه بازگردانده می شود. 

استاندار البرز اجرای مناسب این طرح را نیازمند همراهی مردم و همچنین وجود افراد متخصص در این بخش دانست و اظهار داشت: با استفاده از سوخت یورو ۴ و کاتالیزورها و کاتالیست ها محیط زیست را سالم تر و سلامتی جامعه افزون تر می شود. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای کاهش آلودگی هوای استان بایستی کانون های عمده آلوده کننده شناسایی و با آنان برخورد مناسب انجام شود، اظهار داشت: بسیاری از خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی فرسوده هستند که برای تسهیل در تعویض و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیاز به تغییر و اصلاح برخی از قوانین و مقررات و به روز شدن آن ها است. 

وی گفت: برخی از دستگاه های اجرایی در استان در اجرای وظایف محوله جلوتر از تکالیف بودند و بخشی دیگر نیز گزارشی ارایه نکرده و یا ناقص ارایه کرده بودند و مقرر شد تا گزارشی از آخرین اقدامات خود ارائه کنند.

طهایی بیان داشت: براساس گزارش حفاظت محیط زیست کاهش ۳۵ درصدی آلودگی هوای استان ناشی از استفاده از بنزین یورو ۴ و همچنین حذف سوخت مازوت روزانه ۲ میلیون لیتری نیروگاه منتظر قائم فردیس است که اکنون از گاز طبیعی استفاده می کند. 

گرچه مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز گفت که روزهای ناسالم در استان البرز نسبت به ۳ سال گذشته به یک سوم کاهش و در مقایسه با سال ۹۲ به نصف کاهش یافته است. 

حسین محمدی اضافه کرد: بر اساس اعلام ایستگاه های سنجش کیفیت هوای استان البرز در ۹ ماهه امسال حدود ۲۲۳ روز هوای پاک و سالم داشتیم. 

وی اظهار داشت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال ۹۲ حدود ۳۵ درصد افزایش و در مقایسه با ۳ سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش یافته است. 

وی با اشاره به اینکه منابع سیار(خودروها) عمده آلودگی هوا را به خود اختصاص داده اند، گفت: سالانه حدود ۱۰۰ هزار خودرو در استان شماره گذاری می شود ولی برغم این موضوع با کاهش آلودگی هوا مواجه بودیم که نتیجه ی اقدامات برجسته دولت در کلانشهرها با توزیع بنزین یورو ۴ در شهرستان های فردیس و کلانشهر کرج بوده است. 

محمدی یکی دیگر از اقدامات در جهت کاهش آلودگی هوا را توزیع نفت و گاز یورو ۴ در کل استان برشمرد و بیان داشت: همچنین از دیگر اقدامات در راستای کاهش آلودگی هوا تبدیل سوخت سنگین به گاز طبیعی در بخش های صنعت و معدن و کشاورزی بوده است. 

خسرو ارتقایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز نیز گفت:‌ در شرایط هشدار و نزدیک به اضطرار تکالیفی بر عهده تمام دستگاه ها است که این تکالیف به تمام ادارات تابعه بخشنامه شده تا با هرگونه منبع آلودگی هوا اعم از صنعتی، تولیدی، خدماتی و منابع متحرک برخورد شدید کنند که به همین منظور گشت های مستمر و شبانه روزی در تمام شهرستان ها اجرا می شود. 

بر اساس دستور العمل وزارت کشور برای شرایط هشدار محدود کردن عملیات آسفالت و کارهای عمرانی در محدوده شهرها، کاهش فعالیت های بدنی بیماران قلبی، ریوی و آسم در فضای باز، رعایت الگوی مصرف سوخت و استفاده از ماسک از جمله مواردی است که در شرایط هشدار باید رعایت شود. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان البرز نیز گفت: با توجه به اینکه کرج ششمین کلانشهر کشور است، راه اندازی سازمان کنترل کیفیت هوا در این استان ضروری است. 

ذبیح الله قائمی افزود: ۸۰ درصد آلودگی هوای کلانشهر کرج به معابر شهری کرج و ۲۰ درصد به آزادراه ها مربوط می شود. 

وی گفت: کرج ششمین کلانشهر کشور و سومین ناوگان حمل و نقل عمومی کشور را دارد که با وجود این وضعیت راه اندازی سازمان کنترل کیفیت هوا در این استان ضروری و فوق العاده حائز اهمیت است. 

قائمی همچنین با اشاره به اینکه مرکز معاینه فنی موتورسیکلت نیز در این استان وجود ندارد، افزود: ایجاد و راه اندازی مراکز معاینه فنی برای موتورسیکلت ها نیز نیازمند یک برنامه عملیاتی و زمان بندی شده است تا هرچه زودتر این مهم نیز تحقق یابد. 

وی بیان داشت: استان یک عزم و همت ملی نیاز دارد تا آن چیزی را که حق خودش است را برای کاهش آلودگی هوا از کشور بگیرد.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=20286

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.