کل 26853
1

قاتل نامرئی جان ۱۱۴ نفر را گرفت

  • کد خبر : 18412
  • 20 مرداد 1394 - 20:57
۱۱۴ نفر در کشور در سه ماهه نخست سال جاری (۱۳۹۴) بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (۱۳۹۳) ۸.۱ درصد کاهش یافته است.

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: در بهار امسال ۸۴ مرد و ۳۰ زن بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان باخته اند، این در حالیست که تعداد مردان فوت شده بر اثر گاز گرفتگی در مدت مشابه سال قبل ۹۲ و تعداد زنان ۳۰ نفر بود.

در این مدت استان های تهران با ۳۳، خراسان رضوی با ۱۳ و فارس با ۹ فوتی بیشترین تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن را داشتند.

آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن در دیگر استان های کشور کمتر از هشت نفر و در تعداد قابل توجهی از استان ها صفر بوده است.

در خرداد ماه آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن افزایش داشت و این آمار از ۱۷ نفر در خرداد سال گذشته به ۲۹ نفر در سال جاری رسید.

آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسید کربن در سال گذشته نیز با کاهش ۲۴.۴ درصدی مواجه بود ضمن آنکه براساس آمارهای موجود در سازمان پزشکی قانونی کشور، سال ۱۳۹۳ کمترین آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را در ۱۰ سال گذشته داشت.

در فاصله سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۹۲ آمار مرگ بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن همواره بیش از ۷۰۰ نفر بود (به استثنای سال ۱۳۹۱ که آمار تلفات ۶۹۷ نفر بود) اما در سال گذشته این رقم با کاهش قابل توجهی مواجه شد و به ۶۲۶ فوتی رسید.

در این مدت بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در سال ۱۳۸۶ با رقم یکهزار و ۲۴ نفر گزارش شده است.

منوکسید کربن (با فرمول شیمیایی CO)، گازی است که بر اثر ناقص سوختن کربن بوجود می آید، این گاز بسیار سمی است اما رنگ و بوی خاصی ندارد، به همین دلیل کربن منوکسید قاتل نامرئی نامیده می شود.

میل ترکیبی کربن منوکسید با هموگلوبین خون حدود ۳۰۰ برابر بیشتر از میل ترکیب گاز اکسیژن است. (ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=18412

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.