کل 26857
1

قاتل خاموش در ۲۴ ساعت گذشته در اصفهان جان ۳ تن را گرفت

  • کد خبر : 15027
  • 13 آذر 1395 - 21:13

گاز منوکسید کربن در ۲۴ ساعت گذشته در اصفهان ، در چهار حادثه متوالی جان سه نفر را گرفت و هفت نفر را راهی بیمارستان کرد.

مدیر روابط عمومی مرکز حوادث و فوریت های پزشکی اصفهان بیان کرد: در تازه ترین حادثه در ساعت ۱۶ و ۳۴ دقیقه امروز یک زن در خیابان زینبیه شمالی شهر اصفهان به دلیل مسمومیت با گاز CO ناشی از آبگرمکن جان خود را از دست داد. 

عباس عابدی همچنین اضافه کرد: در حادثه ای دیگر، ساعت ۱۴ و ۱۴ دقیقه روز جمعه سه نفر از اعضای یک خانواده شامل یک مرد، یک زن و یک کودک در شهرک شهید کشوری اصفهان به دلیل استنشاق گاز منوکسید کربن حاصل از بخاری گازسوز، دچار مسمومیت شدند. 

همچنین براثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن ناشی از بخاری بدون دودکش در نظنز ۲ نفر جان خود را از دست دادند و در شاهین شهر نیز پنج نفر مسموم و راهی بیمارستان شدند. 

به گزارش ایرنا، هرساله با آغاز فصل سرما و کاهش دمای هوا میزان مسمومیت با گاز منوکسیدکربن افزایش می یابد و برخلاف آموزش ها و هشدارهای مکرر آتش نشانی و اورژانس همچنان شاهد استفاده وسایل گرمایشی غیراستاندارد و بی احتیاطی در زمینه استفاده و نصب اینگونه وسایل در منازل، کارگاه ها و یا خودروهای سبک و سنگین هستیم. 

منوکسید کربن یا همان کربن منوکسید(Carbon monoxide) نام یک گاز بی ‌بو و بی‌ رنگ است که براثرسوختن ناقص کربن به وجود می‌آید. 

هنگام وارد شدن کربن منوکسید به سیستم تنفسی شخص، بلافاصله با گلبول‌های قرمز شخص ترکیب و باعث می‌شود اکسیژن کمتری به اعضای بدن برسد.این امر باعث خواب آلودگی و احساس خستگی مفرط و بیهوشی می‌شود. 

میزان تولید منوکسید کربن به شرایط احتراق (سوختن) بستگی دارد؛ هرچه میزان اکسیژن در هنگام سوختن کمتر باشد بخش بیشتری از کربن‌ دچار ناقص سوزی می‌شود و به جای دی‌اکسید کربن(CO2)، منوکسیدکربن تولید می‌شود. 

افرادی که در یک فضای سربسته در معرض استنشاق این گاز قرار می‌گیرند ابتدا احساس کرختی و خواب آلودگی می‌کنند و در صورتی که هرچه سریعتر مکان را ترک نکنند یا هوای تازه تنفس نکنند دچار بیهوشی و در نهایت خفگی می‌شوند. 

علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکم و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغماست. 

از سایر علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن می توان به سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک ها اشاره کرد. 

در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=15027

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.