کل 26849
1

فیلتر ناقص دودکش های ذوب مس خاتون آباد همچنان قربانی می گیرد

  • کد خبر : 19731
  • 11 آذر 1394 - 0:01
علیرغم پیگیری های رسانه ای و برخی از مسئولان کشوری و استانی در دوره های مختلف، فیلتر ناقص دودکش های کارخانه ذوب مس خاتون آباد از توابع شهرستان شهربابک کرمان، همچنان در این منطقه قربانی می گیرد.

 بوته هایی دود گرفته و سوسوی خاکی تیره، دورنمای زمین های اطراف کارخانه ذوب مس خاتون آباد است، منطقه ای که در گذشته ای نه چندان دور، قطبی پویا در بخش دامپروری بود. 

نم نم باران روی شیشه های خودرو، دلم را بی تاب ترنم باران و دستم را به نشانه شکر و استفاده از هوایی لطیف، از شیشه بیرون برد و تنها بعد از چند دقیقه، باران که نه، مایع ای متمایل به رنگ سیاه، آنچه بود که از حس باران در دشت خاتون آباد نصیبم شد. 

اینجا دشت وسیع خاتون آباد از توابع شهربابک در استان کرمان است، دشتی که همواره دامداران از حضور در آن به دلیل غنی بودن انواع پوشش گیاهی، احساس رضایت و خرسندی می کردند در حالی که امروز، نقصان در فیلترهای کارخانه ذوب مس خاتون آباد، جمعیت دامی و انسانی این منطقه را با بیماری های متعدد و خسارات ناشی از تلف شدن دامهایشان، دست به گریبان کرده است. 

اینجا در دشت خاتون آباد، حالا حتی باران هم یک تهدید است، تهدیدی که به نفوذ بیشتر گرد و غبار مس در گیاهان و خاک، بیش از پیش کمک می کند و طبق نظر کارشناسان تا چند سال آینده به آب چاه های عمیق هم می رسد. 

خاتون آباد شهر و دشتی در حدفاصل شهرک صنعتی سرچشمه و شهر شهربابک در استان کرمان است که امروز آلودگی ناشی از دودکشها و پساب صنعتی کارخانه ذوب مس خاتون آباد در این منطقه، غباری از آلودگی را بر روی این دشت نشانده که البته زدودن آن به صرف هزینه هنگفت و زمان قابل توجه، نیاز دارد. 

از آنجا که استان کرمان دومین ذخایر مس جهان را به خود اختصاص داده، شرکت ملی صنایع مس نیز با راه اندازی کارخانه های تولید و فراوری این فلز سرخ رنگ در مناطقی چون سرچشمه و خاتون آباد، اقدام به توسعه کرده است که البته کاری بس اقتصادی و اشتغالزا است. 

عملیات اجرایی این شرکت در سال ۱۳۷۴ به منظور استفاده بهینه از منابع و معادن مس کشور و تبدیل ذخایر موجود به تولیدات اقتصادی، آغاز شد، این در حالی است که این سرمایه گذاری بخصوص در منطقه خاتون آباد بدون توجه به سلامت محیط زیست و با تعبیه فیلتراسیون ناقص در دودکش های این کارخانه، به سرانجام خوشایندی ختم نشد. 

درست چند ماه بعد از احداث و راه اندازی کارخانه ذوب مس خاتون آباد شهربابک در سال ۱۳۸۲و ۱۳۸۳، و در اوج شادی و مسرت مردم این منطقه از راه اندازی چنین کارخانه ای در شهرستانشان، تلفات دامی در منطقه، آنها را در حیرت فرو برد و البته صدای اعتراضشان را در آورد. 

بعد از انجام آزمایشات فراوان، علت این تلفات دامی، آلاینده بودن این صنعت و رها شدن غبار مس در هوا اعلام شد به طوری که فرماندار وقت شهربابک آن روزها آلایندگی کارخانه ذوب مس خاتون آباد را یکی از مهمترین مشکلات این شهرستان عنوان کرد.  

منصور مکی آبادی در سال ۸۷ به ایرنا گفته بود، روزانه بیش از ‪ ۱۰‬تن غبار مس در هوای این منطقه رها می شود.  

هر چند کارخانه ذوب مس خاتون آباد در سال ۱۳۸۳‬با هدف تولید سالانه ‪ ۸۰‬هزار تن مس آندی در زمینی به مساحت ‪ ۶۰۰‬هزار متر مربع در ‪ ۳۰‬کیلومتری شهربابک آغاز به کار کرد، اما از آن روزها تاکنون علیرغم تعویض فلترینگ دودکش های این کارخانه، هنوز غبار مس هر چند به میزان بسیار کمتر، در هوا رها می شود. 

اهالی خاتون آباد با استناد به آزمایشاتی که به صورت خودجوش و مردمی انجام داده اند میزان آلودگی این منطقه را ۲۸ برابر استاندارد جهانی می دانند و مقدار ذرّات خروجی را نیز ۳۰ برابر حد استاندارد اعلام می کنند. 

شیوع بیماری های تنفسی بین جمعیت انسانی و بروز اختلالات ژنتیکی در نوزادان تازه متولد شده از جمله مشکلات ناشی از این آلایندگی است که به اذعان مردم منطقه و برخی منابع آگاه از جمله مشکلات خاتون آباد است. 

حال بماند که فراورده های دامی این منطقه که روزگاری چرخ اقتصاد شهرستان شهربابک بر پایه آن می چرخید امروز به دلیل وجود ذرات مس در انظار عمومی و بازار از درجه اعتبار ساقط شده است. 

آنچه محرز است، طبق آمارها، ۴۰ هزار راس دام طی هشت سال نخست فعالیت این کارخانه در منطقه خاتون آباد تلف شده اند که این تعداد طبق اعلام منابع آگاه تاکنون به حدود ۱۰۰ هزار راس دام با احتساب جنین های سقط شده دامها در خاتون آباد رسیده است. 

هرچند که این کارخانه بخشی از خسارت ناشی از تلفات دام را به دامداران پرداخت کرد اما به گفته نماینده دامداران هنوز بخش وسیعی از این پرداختی خسارت پرداخت نشده است. 

آلایندگی در منطقه خاتون آباد فاجعه است 

نماینده دامداران منطقه خاتون آباد در گفت و گو با ایرنا آلایندگی ذوب مس را در این منطقه فاجعه می داند و می گوید: بعد از تعویض فیلترینگ ذوب مس در این کارخانه، روزانه شش تا ۱۰ دام این منطقه تلف می شوند.  

دخیل محمد ابراهیمی افزود: پوشش گیاه ی و آب منطقه خاتون آباد طبق آزمایشات انجام شده آلوده است.

وی ادامه داد: مردم منطقه یک متخصص علوم آزمایشگاهی را به طور آزاد به خاتون آباد آوردند و نمونه ای از آب و خاک این منطقه را آزمایش کردند که نتیجه این آزمایشات که از فیلتر آزمایشگاه های تهران، شیراز و کرمان بیرون آمد، حاکی از آلوده بودن خاک، آب و پوشش گیاهی این منطقه بود. 

نماینده دامداران منطقه خاتون آباد تصریح کرد: محصولات دامی منطقه خاتون آباد مانند شیر، گوشت و سایر فراورده ها، طبق آزمایشات آلوده بودند. 

وی به خسارات ناشی از غبار مس در جمعیت انسانی این منطقه اشاره کرد و گفت: ۱۷ نفر از اهالی خاتون آباد، طی سال گذشته، انتخاب و بعد از انجام آزمایش مشخص شد، مس خونشان بیشتر از حد مجاز است. 

ابراهیمی ادامه داد: مس خون این افراد، ۱۸۵ بود که به گفته پزشکان و کارشناسان باید بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ باشد که ۳۵ جی. پی. ام بیشتر است. 

وی اظهار کرد: طبق آزمایشاتی که خودمان انجام داده ایم، مشخص شد که ارسنیک، جیوه و سرب نیز در خون اهالی منطقه خاتون آباد وجود دارد در حالی که این آمار توسط آزمایشگاهها، اعلام نمی شوند. 

نماینده دامداران گفت: شرکت مس از سال ۱۳۹۰ تاکنون خسارت تلفات دام منطقه خاتون آباد را پرداخت نکرده است. 

وی تاکید کرد: شرکت مس باید حدود ۱۳ و نیم میلیارد تومان به دامداران دشت خاتون آباد پرداخت کند که تاکنون دو میلیارد تومان آن در سالهای ۸۶ و ۸۷ پرداخت شده است. 

ابراهیمی اظهار کرد: متاسفانه نوزادانی اخیرا در منطقه خاتون آباد به دنیا آمده اند که چشم، دست و یا عضوی دیگر نداشته اند و حدود ۶۰ درصد از مردم منطقه و کارگران مشکلات ریوی دارند. 

نماینده دامداران منطقه خاتون آباد گفت: اگر با همین روند پیش برود تا دو سال آینده، کسی نمی تواند در منطقه خاتون آباد زندگی کند. 

وی می گوید: حالا دیگر پوشش جانوری منطقه مانند خرگوش، لاک پشت، جوجه تیغی، مار و موش کمتر دیده می شوند.

وی از مسئولان کشوری خواست از حق مسلم مردم این منطقه که تنفس هوایی سالم دفاع کند. 

ابراهیمی با اشاره به اینکه محصولات زیادی در منطقه خاتون آباد وجود دارد گفت: انگور، به و پسته که از جمله محصولات این منطقه هستند اکنون غیرقابل مصرف هستند. 

وی به پرونده ۱۳ میلیارد تومانی شرکت ملی مس در زمینه پرداخت نشدن خسارت دامداران منطقه خاتون اباد طی سالهای اخیر در قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: دو و نیم میلیارد تومان از این خسارت طی سالهای نخست به دامداران پرداخت شده است.  

۷۴ هزار تلفات دامی در خاتون آباد 

یک منبع مطلع در این زمینه نیز که نخواست نامش فاش شود می گوید: آلایندگی کارخانه ذوب مس، دو هزار هکتار از اراضی منطقه خاتون آباد را غیر قابل سکونت کرده است. 

وی گفت: میزان تلفات دام ها در منطقه خاتون آباد تاکنون ۴۵ هزار راس دام اعلام شده که با احتساب ۳۰ هزار جنین مرده به بیش از ۷۵ هزار راس می رسد. 

وی گفت: طبق اعلام مسئولان دامپزشکی و سایر مسئولان هیچکدام از محصولات دامی و گیاهی منطقه به دلیل وجود غبار مس و سایر فلزات قابل مصرف نیستند.  

این منبع آگاه گفت: حدود دو سال است که شرکت مس از پرداخت غرامت و خسارت به دامداران خودداری کرده است. 

وی اظهار کرد: به ازای هر راس دام در سالهای گذشته ۱۵۰ هزار تومان پرداخت می شده که این میزان در حال حاضر باید به ۴۵۰ هزار تومان برسد. 

وی افزود: طبق اعلام کارشناسان، پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خاتون آباد در معرض نابودی است و برداشت بی رویه شرکت مس از ذخایر آبهای زیر زمینی منطقه خاتون آباد، موجب کم آب یا خشک شدن ۳۰ رشته قنات این منطقه شده است. 

این منبع مطلع بیان کرد: برخی از اهالی منطقه خاتون آباد به دلیل مصرف محصولات دامی و گیاهی این منطقه دچار مسمومیت با مس شده اند. 

این منبع آگاه تصریح کرد: نمونه برداری انجام شده از خاک منطقه خاتون آباد، نشان می دهد آرسنیک ۳۲۳ برابر، کروم هزار و ۹۵۴، مس ۵۹ هزار و ۶۶، آهن ۵۷۹ هزار، روی ۱۶ هزار و ۷۹۰ و سرب حدود هزار و ۲۳۲ برابر حد مجاز است. 

وی گفت: میزان مس موجود در کبد و کلیه دامهای تلف شده ۱۰۰ تا ۱۵۰ قسمت در میلیون است در حالی که حالت طبیعی باید بین ۱۰ تا ۱۵ قسمت در میلیون باشد و این یعنی حدود ۱۰ برابر حد مجاز است. 

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان کرمان نیز گفت: کارخانه ذوب مس خاتون آباد در سالهای ۸۶ و ۸۸ وضعیت نامطلوب داشت و ذرات مس در آن زمان چندین برابر استاندارد و فاجعه آمیز بود. 

فاطمه نجات سروری افزود: با توجه به پیگیری های اداره کل محیط زیست استان کرمان و خود کارخانه اقداماتی در راستای رفع این آلایندگی ها در زمینه فیلترینگ کارخانه انجام شد که البته هنوز با استاندارد فاصله دارد.  

وی تصریح کرد: محیط زیست با پروژه های توسعه ای صنعت مس در منطقه خاتون آباد مخالف است و تنها پروژه هایی که در راستای تقلیل آلایندگی می تواند انجام شود کارخانه اسید است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه فرایند ذوب مس باید اصلاح شود تصریح کرد: برای این کار با شرکت های خارجی قرارداد بسته شده است. 

وی تاکید کرد: طی مکاتبات با مسئولان ذوب مس قرار شد، فرایند تولید مس در کارخانه ذوب مس خاتون آباد تغییر کند تا الکتروفیلترها بتواند ذرات را جذب کند. 

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان کرمان، دلیل تعلل در احداث کارخانه اسید سولفوریک را از طرف مسئولان ذوب مس در بازاریابی برای فروش محصول دانست و افزود: فرایند ذوب باید اصلاح و کارخانه بر اساس آن احداث شود. 

وی به احداث کارخانه اکسیژن در جوار کارخانه ذوب مس خاتون آباد به منظور کاهش آلایندگی اشاره کرد و افزود: این کارخانه تا پایان امسال بهره برداری می شود. 

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان کرمان گفت: مسئولان کارخانه ذوب مس خاتون آباد، ذوب را پایین آوردند ولی باز هم مقدار مس رها شده در منطقه در حد استاندارد نیست.  

وی تصریح کرد: آلودگی ناشی از رها شدن غبار مس در هوای منطقه خاتون آباد به هوا، آب و خاک نیز منتقل می شود و محیط زیست از همان اوایل اعلام کرد، چرای دام در منطقه ممنوع است.  

وی به انجام نمونه برداری از گیاه و خاک منطقه خاتون آباد توسط محیط زیست اشاره کرد و گفت: اثرات غبار مس روی خاک و گیاه به زودی از بین نمی رود. 

وی ادامه داد: منبع آلوده کننده در منطقه خاتون آباد برطرف نشده است و سلامت جانواران و گیاهان مورد تهدید قرار گرفتند. 

وی گفت: هر اتفاقی که در محیط زیست به وقوع بپیوندد در اکوسیستم منطقه تاثیرگذار است و به صورت زنجیره به همه عوامل گیاهی، جانوری و انسانی تاثیر می گذارد. 

نجات سروری گفت: میزان مس موجود در هوا، پی. پی. ام خوانده می شود که به صورت راندوم و حداقل هر سه ماه یک بار نمونه برداری و به آزمایشگاه معتمد محیط زیست ارجاع می شود. 

وی اظهار کرد: بیش از ۵۰ کارخانه و صنعت آلاینده در استان کرمان وجود دارد که امید داریم با توجه به تاکید محیط زیست در راستای تغییر فرایند تولید و کاهش آلایندگی اقدام کنند. 

وی ادامه داد: کارخانه ها هر چه قدر در بخش محیط زیست هزینه کند کم است. 

اثرات آلایندگی تا سال ها باقی می ماند

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: فیلترینگ اصلی کارخانه ذوب مس خاتون آباد از همان روزهای نخست آغاز به کار بر روی دودکش های این کارخانه نصب نشده بود. 

حسین فتاحی افزود: کارخانه ذوب مس خاتون آباد موجب آلایندگی در این منطقه شد. 

وی به پیگیری های فراوان مسئولان شهرستان شهربابک به منظور رفع آلایندگی کارخانه ذوب مس خاتون آباد در ادوار مختلف اشاره کرد و گفت: استاندار کرمان به منظور رفع کامل این آلایندگی در منطقه خاتون آباد اقدام کرده است. 

وی اظهار کرد: آلایندگی ایجاد شده توسط کارخانه ذوب مس خاتون آباد، خاک و زمین را آلوده کرده و در صورتی که در حال حاضر هم این آلایندگی قطع شود، اثرات آن تا سالها در منطقه باقی می ماند.  

فتاحی گفت: تلفات دامی زیادی در حاشه کارخانه ذوب مس خاتون آباد طی سالهای گذشته رخ داد. 

وی بیان کرد: شرکت ملی مس ایران، قسمتی از خسارات ناشی از تلفات دامهای منطقه خاتون آباد را پرداخت کرد و حدود دو سال است که خسارتی به دامداران این منطقه پرداخت نشده است. 

وی افزود: هم اکنون روزانه حدود هفت تا ۱۰ دام در این منطقه تلف می شود. 

نماینده مردم شهربابک در مجلس شورای اسلامی به حضور وزیر جهاد کشاورزی در منطقه خاتون آباد طی چند ماه اخیر اشاره کرد و گفت: وی نیز این مشکل را در هیات دولت مطرح کرد و دولت تصمیم گرفت برای رفع این مشکل با کمک استانداری کرمان به منظور پرداخت خسارت به دامداران و رفع آلایندگی در منطقه اقدام کنند. 

وی گفت: عده ای از دامداران مناطق اطراف نیز از موقعیت سوء استفاده کرده و دامهای تلف شده خود را به منظور دریافت خسارت به این منطقه می آوردند. 

وی احداث کارخانه اسید و اکسیژن را در جوار کارخانه ذوب مس خاتون آباد در راستای کاهش آلایندگی مهم و تاثیرگذار دانست و گفت: این شرکت در صدد احداث این دو کارخانه است. 

کارخانه مس خاتون آباد از همان ابتدا آلاینده بوده است 

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی صنایع مس ایران، مس منطقه ای کرمان نیز گفت: کارخانه ذوب مس خاتون آباد از سالهای نخست راه اندازی در منطقه تولید آلایندگی کرده بود. 

محمد امین زاده افزود: مدیران این کارخانه از همان سالهای نخست درصدد بودند که آلایندگی کارخانه مس خاتون آباد را به حداقل و حد استاندارد برسانند. 

وی اظهار کرد: شرکت ملی مس هزینه های گزافی را در راستای بهبود اوضاع و کاهش آلایندگی کارخانه ذوب مس خاتون آباد متقبل شد که روند کاهش آلایندگی در کارخانه بیانگر انجام این اقدامات است. 

وی گفت: شرکت مس اقدامات کوتاه، میان و بلند مدتی را در راستای کاهش آلایندگی در کارخانه ذوب مس خاتون آباد انجام داده است. 

وی از رفع مشکل خودسوزی غبار، کاهش حجم هوای ورودی به داخل الکتروفیلترهای، تغییر در سیستم ضرب زنی الکتروفیلترها و برخی اقدامات فنی به عنوان نمونه ای از اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلایندگی کارخانه ذوب مس خاتون آباد نام برد. 

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی صنایع مس ایران، مس منطقه ای کرمان اظهار کرد: نگهداری و تعمیرات قسمت های مختلف الکتروفیلترها به صورت سه شیفت کاری، انجام طرح های اصلاحی در قسمت های مختلف الکتروفیلترها و انجام تعمیرات هفتگی و سالیانه نیز از دیگر اقدامات کارخانه ذوب مس خاتون آباد شهربابک در راستای کاهش آلایندگی این کارخانه است.  

وی ادامه داد: راه اندازی طرح های توسعه ای و آنلاین کردن دستگاه سنجش آلاینده های هوا نیز به منظور کاهش آلایندگی در این کارخانه انجام شده است. 

وی اظهار کرد: اقدامات فنی لازم به منظور کاهش آلایندگی کارخانه ذئب مس خاتون آباد برنامه ریزی و اجرا شده است. 

امین زاده با بیان اینکه میزان غبار خروجی از الکتروفیلترهای کارخانه ذوب مس خاتون آباد شهربابک در سال ۸۶ حدود ۱۳ هزار میلی گرم بر نرمال متر مکعب بوده گفت: این مقدار اکنون به زیر ۴۰۰ ملیی گرم بر نرمال متر مکعب رسیده است. 

وی ادامه داد: این بدان معنی است آلایندگی در یک بازه ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلی گرم بر متر مکعب متغییر است. 

وی تصریح کرد: این روند کاهشی بیانگر این است که ما توانسته ایم آلایندگی کارخانه ذوب مس خاتون آباد را کاهش بدهیم و به ۹۸ درصد بهبود برسانیم که نسبت به استانداردهای جهانی حدود پنج برابر بالاتر است. 

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی صنایع مس ایران، مس منطقه ای کرمان گفت: حد استاندارد حدود ۵۰ میلی گرم بر نرمال مترمکعب است در حالی که آلایندگی کارخانه ذوب مس خاتون آباد هم اکنون حدود ۲۵۰ میلی گرم بر نرمال مترمکعب است.

وی تاکید کرد: کارخانه ذوب مس خاتون آباد در راستای کاهش آلایندگی، طرح های توسعه را در دستور کار دارد. 

وی تاکید کرد: کارخانه اکسیژن در آینده نزدیک در جوار این کارخانه راه اندازی می شود. 

امین زاده گفت: کارخانه اکسیژن حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که تحریم های اعمال شده احداث کارخانه اکسیژن را به تعویق انداخت. 

وی بیان کرد: تحریم ها دلیل اصلی به تعویق افتادن اجرای طرح های توسعه ای کارخانه ذوب مس خاتون آباد بوده است. 

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی صنایع مس ایران، مس منطقه ای کرمان اظهار کرد: در راستای تامین قطعات کارخانه اسید به تحریم برخورد کردیم و با مشکل مواجه شدیم. 

وی گفت: با اجرای طرح های کارخانه اکسیژن و اسید، آلایندگی کارخانه کاهش چشمگیر پیدا خواهد کرد و به استانداردهای جهانی می رسیم. 

وی گفت: تاکنون دانشگاه علوم پزشکی در مورد مشکلات و اختلالات ژنتیکی انسانی در منطقه خاتون آباد، موردی را اعلام نکرده است. 

امین زاده بیان کرد: دو هزار نفر در کارخانه ذوب مس خاتون آباد مشغول به کار هستند و با انجام معاینات دوره ای روی این افراد خوشبختانه مشکل خاصی را نداشتیم. 

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی صنایع مس ایران، مس منطقه ای کرمان افزود: جلوگیری از روند تلف شدن دامهای این منطقه با انجام اقدامات انجام شده روند کاهش خوبی را داشته است. 

وی افزود: ۲.۵ میلیارد تومان غرامت در سال های گذشته به دامداران منطقه خاتون آباد پرداخت شده است. 

وی افزود: بقیه خسارت دامداران نیز پرداخت می شود. 

وی از احداث انبار کنستانتره جدید در منطقه خاتون آباد خبر داد و گفت: دانشگاه صنعتی شریف تهران با بررسی روند آلایندگی کارخانه مس خاتون آباد در سالهای ۸۹ تا ۹۲، حدود ۹۷ درصد کاهش آلایندگی را اعلام کرده است. 

امین زاده تصریح کرد: سالانه حدود دو میلیارد و ۵۰۰ هزار میلیون تومان در بخش نگهداری و تعمیرات الکتروفیلترهای کارخانه ذوب مس خاتون آباد هزینه می شود. 

وی افزود: رفع آلایندگی در منطقه خاتون آباد برای مدیران شرکت ملی مس بسیار مهم است. 

وی ادامه داد: کارخانه ذوب مس خاتون آباد سالانه حدود ۹۰ هزار تن آند مسی تولید می کند. 

مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی صنایع مس ایران، مس منطقه ای کرمان تصریح کرد: آلایندگی کارخانه ذوب مس خاتون آباد با اجرای طرح های توسعه ای و برداشته شدن تحریم ها تا پایان سال ۹۶ رفع می شود. 

وی افزود: شرکت مس در راستای کمک به دامداران منطقه با همکاری دامپزشکی مکمل های غذایی دام را خریداری و در اختیار دامداران قرار داده است. 

امین زاده ادامه داد: این مکمل ها حدود سه سال است که توسط شرکت ملی مس با هزینه زیاد خریداری و بین دامداران منطقه خاتون آباد شهربابک توزیع می شوند.  

استاندار کرمان نیز هفتم اردیبهشت ۱۳۹۴ اعلام کرد که رفع آلودگی کارخانه مس خاتون آباد در دستور کار کارگروه زیربنایی دولت قرار گرفته است. 

علیرضا رزم حسینی در جمع خبرنگاران افزود: پس از بازدید وزیر جهاد کشاورزی از کارخانه مس خاتون آباد شهربابک و مطلع شدن از مشکلات زیست محیطی این کارخانه در جلسه هیات وزیران، گزارش مفصلی از وضعیت منطقه ارائه شد. 

وی گفت: دولت نسبت به این موضوع حساسیت ویژه دارد و قرار شد اقداماتی در بحث فیلترینگ کارخانه و مرتع آن منطقه در راستای رفع آلودگی و بهبود وضعیت محیط زیست شهرستان شهربابک انجام شود. 

وی تصریح کرد: قرار است در این زمینه یک کار اساسی صورت گیرد و این یکی از پروژه های استانی در سال جاری است. 

سوم اردیبهشت ۱۳۹۴ مشکلات دامداران خاتون آباد با حضور وزیر جهاد کشاورزی در این منطقه مورد بررسی قرار گرفت. 

کارخانه ذوب مس خاتون آباد با زیربنایی بیش از ۶۰ هزار متر مربع در غرب استان کرمان و در فاصله ۱۸۰کیلومتری از این شهر و ۳۰ کیلومتری از شهرستان شهربابک واقع شده است. 

شرکت ملی صنایع مس ایران تنها شرکتی است که از معادن بزرگ مس بهره برداری می کند، معادن مس سرچشمه، میدوک و خاتون آباد کرمان و سونگون در آذربایجان شرقی همگی در اختیار این شرکت هستند.  

شرکت ملی مس با بهره برداری از این سه معدن و برخورداری از سه مجتمع تغلیظ مس، دو واحد ذوب مس خاتون آباد و سرچشمه و یک پالایشگاه در سرچشمه به عنوان یک شرکت بزرگ در سطح بین المللی مطرح است.  

شهرستان شهربابک با ۱۳ هزار و ۷۵۰ کیلومتر مربع و بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، پنج هزار هکتار زمین زراعی و ۲۲ هزار هکتار زمین باغی دارد.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=19731

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.