کل 26836
2

فاجعه آتش‌بازی انسخده هلند

  • کد خبر : 80490
  • 23 اردیبهشت 1403 - 23:19
فاجعه آتش‌بازی انسخده هلند

فاجعه آتش‌بازی انسخده، هلند (۲۰۰۰)

فاجعه آتش بازی Enschede یک انفجار آتش بازی مصیبت وار در ۱۳ مه ۲۰۰۰ در Enschede، هلند بود. در این انفجار ۲۳ نفر از جمله چهار آتش نشان کشته و ۹۵۰ نفر دیگر زخمی شدند. در مجموع ۴۰۰ خانه ویران شد و ۱۵۰۰ ساختمان متعاقبا آسیب دید.اولین انفجار قدرتی در حدود ۰.۸ تن TNT (3.3 GJ) داشت، در حالی که قدرت انفجار نهایی در محدوده ۴-۵ تن TNT (17-21 GJ) بود. بزرگترین انفجار تا شهر دیونتر در ۶۰ کیلومتری (۴۰ مایلی) احساس شد. گروه های آتش نشانی از آن سوی مرز آلمان برای کمک به مهار آتش فراخوانده شدند. آتش سوزی تا پایان روز تحت کنترل در آمد.

S.E. Fireworks تامین کننده اصلی کنسرت های پاپ و رویدادهای مهم جشن در هلند بود. قبل از فاجعه، سابقه ایمنی خوبی داشت و تمام ممیزی های ایمنی را انجام داد.

فاجعه انبار آتش‌بازی انسخده

علت

احتمال می رود آتش سوزی که باعث انفجار شد در داخل ساختمان مرکزی S.E آغاز شده باشد. انبار آتش بازی، در منطقه کاری که حدود ۹۰۰ کیلوگرم (۲۰۰۰ پوند) آتش بازی ذخیره می شد. سپس در خارج از ساختمان به دو کانتینر حمل و نقل پر که برای ذخیره غیرقانونی مواد محترقه  استفاده می شد، گسترش یافت. هنگامی که ۱۷۷ تن (۱۷۴ تن بلند؛ ۱۹۵ تن کوتاه) مواد محترقه منفجر شد، منطقه مسکونی اطراف را ویران کرد.

یک نظریه برای توضیح مقیاس بزرگ فاجعه این بود که درهای آتش‌نشانی داخلی مجتمع مرکزی – که در غیر این صورت ممکن بود آتش را مهار کنند – باز مانده بودند. از نظر تئوری، انفجار بسیار بعید تلقی می شد زیرا مواد محترقه در پناهگاه های مهر و موم شده ای ذخیره می شدند که به طور خاص برای به حداقل رساندن چنین خطری طراحی شده بودند. با این حال، استفاده غیرقانونی از کانتینرهای حمل و نقل، ایمنی را کاهش داد، به ویژه به این دلیل که آنها در سطح زمین نزدیک به هم چیده شده بودند و با عملیات خاک ریزی یا سایر پارتیشن بندی ها از هم جدا نشده بودند.

یک هفته قبل از انفجار، SE ممیزی شده بود.تنها یک هفته پیش از انفجار، گزارش شده بود که شرکت اس. ای فایر ورکس ( SE Fireworks) توسط مقامات هلندی کاملاً مورد بررسی قرار گرفته و طبق گزارش مسئولان همه مقررات ایمنی را رعایت کرده و کاملاً بی‌خطر است.با این حال، پس از انفجار، ساکنان منطقه آسیب‌دیده روم‌بیک – محله‌ای فقیرنشین و طبقه کارگر – از انفعال و عدم علاقه دولت شکایت کردند و گفتند که کل فاجعه در آینده باز هم اتفاق خواهد افتاد.

هنگامی که در سال ۱۹۷۷ ساخته شد، انبار خارج از شهر بود، اما با ساختن مناطق مسکونی جدید، اطراف آن توسط مسکن های کم درآمد احاطه شد. ساکنان و اعضای شورای شهر اظهار داشتند که حتی نمی دانستند که در منطقه آنها یک انبار مواد آتش بازی وجود دارد. بعداً در پرونده دادگاه، قاضی گفت که مقامات شهری حتی زمانی که می دانستند قوانین زیر پا گذاشته شده است، نتوانستند قدمی بردارند. آنها با اجازه دادن به شرکت برای گسترش، “کاملاً غیر قابل درک” عمل کردند، از ترس اینکه شهرداری مجبور شود هزینه انتقال انبار آتش بازی S.E به مکان دیگری را بپردازد.

خسارت

منطقه ای به مساحت ۴۰ هکتار (۱۰۰ هکتار؛ ۰.۴ کیلومتر مربع) در اطراف انبار در اثر انفجار ویران شد. کارخانه آتش بازی S.E. تنها کارخانه ای در هلند بود که در یک منطقه مسکونی قرار داشت. این انفجار باعث شد حدود ۴۰۰ خانه ویران شود، ۱۵ خیابان بسوزد و در مجموع ۱۵۰۰ خانه آسیب ببینند و ۱۲۵۰ نفر بی خانمان شوند و اساساً محله روم بیک محو شود. ده هزار نفر از ساکنان تخلیه شدند و خسارات در نهایت به ۱ میلیارد گیلدر (۴۵۴ میلیون یورو) رسید.

دولت هلند هشدار داد که آزبست بالقوه مضر در اثر انفجار در هوا منتشر شد.آتش به کارخانه آبجوسازی گرولش بیر که سقفی آزبست داشت سرایت کرد. این کارخانه بعداً تخریب و بسته شد و یک کارخانه جایگزین در نزدیکی بوئکلو در سال ۲۰۰۴ افتتاح شد.

حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار

شمار کشته شدگان

تا ۲۲ مه ۲۰۰۰، مرگ ۱۸ نفر تایید شده بود،  از جمله یک زن مسن که بر اثر جراحات وارده در بیمارستان در ۲۱ مه فوت کرد.در ۲۴ مه، جست‌وجوی قربانیان با مفقود شدن سه نفر و مرگ احتمالی به پایان رسید. نوزدهمین قربانی بر اثر جراحات وارده در بیمارستان در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۰ درگذشت.اضافه شدن سه مفقود به تعداد کشته شدگان، مجموع را به ۲۲ نفر رساند. در سال ۲۰۰۵، رسانه‌های هلندی گزارش دادند که یک جوان ۲۶ ساله ساکن Enschede که در یک بیمارستان محلی در ۲ اکتبر ۲۰۰۰ فوت کرده بود، به طور غیر رسمی به عنوان بیست و سومین قربانی فاجعه شناخته شد.

بیوه او در مصاحبه ای توضیح داد که در حالی که او در روز فاجعه فقط جراحات جزئی داشته است، به نظر می رسد که در ماه های بعد دچار اختلال خوردن شده است و پزشک او بدون ذکر جزئیات،این که آیا او در اثر فاجعه دچار بیماری جسمی شده است یا خیر یا اینکه بیماری عاملی برای مرگ او بوده است ، “ارتباط مستقیم” بین مرگ او و فاجعه را گزارش کرده است. بنای یادبودی در محل فاجعه، نام او را به همراه ۲۲ قربانی که در آمار رسمی کشته شدگان آمده است ، ذکر کرده است.

یادبودی در محل فاجعه که نام کشته شدگان بر روی آن حک شده است

یادبودی در محل فاجعه که نام کشته شدگان بر روی آن حک شده است

تاثیر مراقبت های بهداشتی

در سال ۲۰۰۵، نظرسنجی بر اساس سوابق پزشکی الکترونیکی پزشکان عمومی منتشر شد که ۹۳۲۹ قربانی را با حجم نمونه شاهد ۷۳۲۹ واحد از ۱۶ ماه قبل تا ۲.۵ سال پس از فاجعه مقایسه کرد.

این مطالعه تاکید کرد که “دو سال و نیم پس از فاجعه شیوع مشکلات روانی در قربانیانی که مجبور به جابجایی بودند، حدود دو برابر و در قربانیان جابجا نشده یک سوم بیشتر از افراد شاهد بود.” قربانیان جابجا شده بیشترین افزایش علائم فیزیکی غیر قابل توضیح پزشکی (خستگی، سردرد، حالت تهوع، و درد شکم) و عوارض گوارشی را نشان دادند.

روند قانونی

در ۲۰ مه، مقامات هلندی حکم بازداشت بین‌المللی را برای دو مدیر شرکت، رودی باکر و ویلی پاتر، پس از فرار از خانه‌هایشان صادر کردند، خانه‌هایی که در هنگام تفتیش خالی بودند.ویلی پاتر در همان روز خود را تحویل داد و روز بعد رودی باکر.

در آوریل ۲۰۰۲، مالکان هر کدام به دلیل نقض مقررات زیست محیطی و ایمنی و خرید و فروش مواد محترقه غیرقانونی به همراه جریمه ۲۲۵۰ یورویی هر کدام به شش ماه حبس محکوم شدند. با این حال، هر دوی آنها از اتهامات جدی تر قصور در آتش تبرئه شدند.

یابودی از فاجعه و تشریح مناطق ویران شده در اطراف انبار آتش بازی S.E.

یابودی از فاجعه و تشریح مناطق ویران شده در اطراف انبار آتش بازی S.E.

در ماه مه ۲۰۰۳، دادگاه استیناف آرنهم، آندره دو وریس ۳۶ ساله را از اتهام آتش زدن تبرئه کرد. دادگاه آلملو در ابتدا (مه ۲۰۰۲) د وری را به آتش سوزی محاکمه و مجرم شناخته و او را به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.

در فوریه ۲۰۰۵، پس از چهار سال و نیم مبارزه حقوقی، محکومیت شش ماهه هر یک از مالکان به دوازده ماه افزایش یافت.

به گفته سازمان مسئول توزیع غرامت، UPV، با ارزیابی ۳۵۱۹ ادعا، در مجموع ۸.۵ میلیون یورو غرامت به قربانیان این انفجار تعلق گرفت. ۳۰۰ نفر بابت متحمل شدن هزینه های اضافی وجه نقد، ۱۳۶ نفر بابت از دست دادن درآمد و ۱۴۷۷ نفر برای مشکلات بهداشتی غرامت دریافت کردند.

مقررات ایمنی آتش سوزی هلند

فاجعه آتش بازی S.E. منجر به تشدید مقررات ایمنی در هلند در مورد ذخیره سازی و فروش مواد آتش بازی شد. منطقه Roombeek که در اثر انفجار ویران شده بود، از آن زمان بازسازی شده است. از زمان این فاجعه، سه انبار مواد آتش بازی غیرقانونی در هلند بسته شد.

یادبودها

از سال ۲۰۰۰، مراسم یادبود عمومی سالانه در Roombeek به رهبری شهردار Jan Mans برگزار می شود و معمولاً در Stroinksbleekweg به پایان می رسد. موضوع سال ۲۰۰۴ “بازگشت به خانه” بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=80490

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.