کل 26883
3

علل و عوامل موثر بر آسیب پذیری در ایستگاه های تقلیل فشار گاز با استفاده از مدل SVA و رویکرد مهندسی تاب آوری

  • کد خبر : 27633
  • 04 اردیبهشت 1399 - 15:51
علل و عوامل موثر بر آسیب پذیری در ایستگاه های تقلیل فشار گاز با استفاده از مدل SVA و رویکرد مهندسی تاب آوری

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۱۰ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : مصطفی یاری ، عادل مظلومی ، علی اصغر حق بین

 

چکیده :

مقدمه: یک سیستم آسیب پذیر، ظرفیت بازیابی سریع پس از شوک ها را نداشته و ممکن است قادر به ارائه خدمات در شرایط تغییریافته نباشد. لذا هدف از انجام این مطالعه، شناسایی نقاط آسیب پذیر ایستگاه تقلیل فشار گاز و ارتقاء سطح ایمنی آن در برابر بحران های صنعتی با رویکرد مهندسی تاب آوری بود.

روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی به صورت مقطعی و کاربردی در ایستگاه های تیپ تقلیل فشار گاز برون شهری انجام شد. قبل از انجام مطالعه نسبت به ترجمه و بومی سازی مستندات مربوط به روش ارزیابی SVA اقدام شد. پس از ترجمه فرم ها و رفع اشکالات مربوط به ترجمه و اصلاح آنها توسط پنل خبرگان، مراحل مطالعه در ۶ فاز جداگانه و بر اساس تکنیک SVA و الگوی مربوطه به نمره دهی، توسط پنل خبرگان(تیم VA) انجام گرفت.

نتایج:نهایتاً مشخص گردید دو بحران صنعتی انفجار و آتش سوزی و افت فشار گاز با امتیاز ۳/۷۵ نسبت به سایر بحران های صنعتی ذکر شده اثرات سوء بیشتری بر ایستگاه، همسایگان و مصرف کنندگان گاز آن ایستگاه می توانند داشته باشد. همچنین با اهمیت ترین دارایی های ایستگاه CGS به ترتیب مربوط به Heater، شیرهای ورودی و خروجی با امتیازهای ۲/۸ و Turbine meter با امتیاز ۲/۶ و بزرگترین تهدیدات افت فشار گاز و انفجار و آتش سوزی با امتیاز ۳/۷۵در ایستگاه ها تلقی شد و با عنایت به اعداد آسیب پذیری که امتیازات کمتر از ۱۲۳ از ۵۰۰ را کسب نمودند، ۱۵ مورد راهکار ارائه گردید.

نتیجه گیری: به طور کلی میتوان گفت SVA در مقایسه با سایر روش های مدیریت ریسک همچون HAZOP و QRA دیدی بازتر دارد و جهت جمع بندی دیدگاه های جذابیت، اهمیت، تهدید و حفاظ های سیستم را نیز در نظر می گیرد.

 

واژه‌های کلیدی : ایستگاه تقلیل فشار گاز ، آسیب پذیری ، مهندسی تاب آوری ، شرکت ملی گاز ایران

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=27633

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.