کل 26875
2

طراحی پرسشنامه ارزیابی جو ایمنی و عملکرد ایمنی با توجه به دانش و انگیزش ایمنی در صنعت سیمان

  • کد خبر : 8025
  • 11 شهریور 1397 - 0:00

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۶ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان :  مائده مواجی ، هستی برقعی پور ، غزاله منظمی تهرانی

 

چکیده :

سابقه و هدف: از آنجا که ارتقای فرهنگ ایمنی نقشی اساسی در پیشگیری از بروز حوادث در صنایع دارد، ارزیابی جو ایمنی و عملکرد ایمنی می‌تواند به ارتقای فرهنگ ایمنی در صنایع کمک کند. هدف این تحقیق، تعیین روایی و پایایی پرسشنامه ارزیابی جو ایمنی و عملکرد ایمنی در صنعت سیمان می‌باشد.

روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی–پیمایشی و از نوع کاربردی است. در این راستا، پرسشنامه‌ای مبنی بر مطالعات پیشین شامل ۵ سازه، ۹ بعد و ۴۱ سؤال با ابعاد جو ایمنی (شامل تعهد مدیریت به ایمنی، حمایت اجتماعی، ایمنی محیط کار، آمادگی اضطراری در محل کار)، فشار تولید، دانش ایمنی، انگیزه ایمنی و عملکرد ایمنی (شامل مشارکت ایمنی و رعایت ایمنی) طراحی گردید و توسط ۲۳۰ نفر از کارکنان صنعت سیمان آبیک نسبت به تکمیل آن اقدام نمودند. داده‌های بدست آمده با استفاده از نرم‌افزارSPSS و LISREL مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت.

یافتهها: ارزیابی پایایی پرسشنامه حاکی از قابل ‌قبول بودن آن بود. ضریب آلفای کرونباخ در مطالعه برابر ۰.۸۶ و نتایج آزمون کفایت نمونه ۰.۸۶۱تعیین گردید. به ‌طور کلی ساختار عاملی به‌ دست‌ آمده توسط روش تحلیل تاییدی مورد آزمون و تایید قرار گرفت. نتایج نشان داد که دانش ایمنی و انگیزش ایمنی بر رفتار ایمن کارگران تاثیر گذارند. تعهد مدیریت ایمنی نیز به طور قابل توجهی به حمایت اجتماعی و فشار تولید مرتبط بود این در حالی است که  فشار تولید به عنوان یک عامل کلیدی و مهم اثرات مستقیم و قابل توجهی  بر انگیزه ایمنی، دانش ایمنی، مشارکت ایمنی و رعایت ایمنی داشت.

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که کارایی پرسشنامه اعتباربخشی شده جو ایمنی و عملکرد ایمنی با توجه به دانش و انگیزش ایمنی در صنعت سیمان مناسب بوده و این پرسشنامه پنج بعدی می‌تواند در راستای ارتقاء سطح فرهنگ ایمنی در این گونه صنایع مورداستفاده قرار گیرد.

 

واژه‌های کلیدی : جو ایمنی ، عملکرد ایمنی ، دانش ایمنی ، انگیزش ایمنی ، صنعت سیمان

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >> 

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8025

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.