کل 26853
0

صیانت از محیط زیست ضرورتی برای کاهش آلودگی هوا

  • کد خبر : 19580
  • 30 دی 1394 - 7:27
توسعه و صیانت از محیط زیست شهری و جنگل ها ضرورتی برای تحقق هوای پاک است که به گفته کارشناسان یک درخت در سال به طور میانگین دو کیلوگرم اکسیژن تولید می کند.

محیط زیستی که این روزها با خودروهای غیراستاندارد، آلودگی های صنعتی،آتش سوزی ها، تخریب به وسیله قاچاق چوب، ورود فاضلاب های خانگی و صنعتی در تهدید است نیازمند عزمی ملی برای سالم سازی دارد.  

کارشناسان معتقدند که میزان اکسیژن آزاد شده به وسیله درختان پهن برگ در یک هکتار بین دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار کیلوگرم است که می تواند نیاز ۱۰ انسان را تامین کند.  

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران در این باره معتقد است که گیاهان با انجام فرایند فتوسنتز دی اکسید کربن هوا را جذب و آن را به اکسیژن تبدیل می کنند.  

عبدال دیانتی نسب افزود : گیاهان به طورطبیعی کربن اضافی هوا را جذب و به کاهش آلودگی کمک می کنند.   

وی اظهارکرد: برگ درختان در فرایند فتوسنتز، سایر مواد شیمیایی مانند اکسیدهای نیتروژن و آمونیوم تولید شده در هوا و بخشی از دی اکسید گوگرد و ازون که عامل اصلی آلودگی هوا است نقش مهم و اثرگذاری دارد.  

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران تصریح کرد: امسال پنج آتش سوزی در مناطق حفاظت شده این شهرستان بخشی از این ذخیره گاه های ارزشمند را از بین برد که انسان ها عامل این امر بودند.  

وی وسعت آتش سوزی های امسال در مناطق حفاظت شده این شهرستان را ۱۰۰ هکتار برآورد کرد.  

دیانتی اظهارکرد: در سال جاری ۷۴۰ مورد بازدید از مکان های دفن زباله شهری و روستایی برای حفظ محیط زیست انجام شد.  

وی با اشاره به اهمیت جانمایی مکان دفن زباله روستای دیل به دلیل نزدیکی به سدکوثر که آب آشامیدنی دو میلیون نفر را فراهم می کند از جانمایی محل بهداشتی برای مکان دفن زباله این روستا پس از سال ها تلاش مسئولان به دلیل معارضات اجتماعی خبر داد.  

دیانتی نسب ابرازکرد: جانمایی از۴۰ طرح صنعتی و نصب ۱۲۷ پلاکارد زیست محیطی امسال در گچساران از دیگر برنامه های این اداره متولی برای صیانت از محیط زیست ذکر کرد.  

وی با اشاره به کمبود نیروی محیط بان از دوستداران طبیعت خواست در صورت مشاهده هر نوع متخلف مراتب را به محیط زیست گزارش دهند.  

دیانتی با یادآوری وسعت مناطق حفاظت شده، کمبود نیروی انسانی محیط و زیرساخت های پاسگاه محیط بانی و وسعت فعالیت این اداره از متولیان خواست برای تقویت زیرساخت های حفاظت محیط زیست این شهرستان چاره اندیشی کنند.  

وی گفت: در حال حاضر سه پاسگاه محیط بانی با ۹ محیط بان کار صیانت از مناطق حفاظت شده گچساران را به عهده دارند که حداقل باید این میزان دو برابر وضعیت موجود باشد.  

دیانتی نسب با اشاره به روز ۲۹ دی که به نام آموزش و هوای پاک نامگذاری شده است از برگزاری جشن هوای پاک برای آموزش و جلب مشارکت مردمی در مدرسه فدک شهر دوگنبدان خبر داد.  

وی گفت: کوه خامی با مساحت بیش از۲۶ هزار هکتار، کوه سرخ با ۳۲هزار هکتار و کوه دیل با ۱۰ هزار هکتار مساحت جزو مناطق حفاظت شده شهرستان گچساران محسوب می شوند.  

معاون عمرانی شهرداری دوگنبدان گفت: ۱۰۲ هزار متر مربع به فضای سبز شهر این شهر در سه سال گذشته افزوده شده است.  

کورش فرمانی افزود: این میزان فضای سبز در قالب توسعه پارک ها و ایجاد فضای سبز در میدان ها و حاشیه خیابان های شهر ایجاد شده است.  

وی بیان کرد: از سال ۹۲ تاکنون ۵۷ هزار هکتار فضای سبز در قالب پارک، ۴۳ هزار متر ربع در حاشیه خیابان ها و دو هزار متر مربع در حاشیه بولوارها ایجاد شده است.  

وی اظهارکرد: برای ایجاد این میزان فضای سبز حدود پنج هزار متر مربع خط انتقال لوله اجرا شد.  

فرمانی تصریح کرد: از سال ۹۲ تاکنون ۵۸ هزار اصله درخت پهن برگ، سوزنی، نهال و زینتی در شهر دوگنبدان غرس شده است.  

وی همچنین از کاشت ۳۰ هزار شاخه گل زینتی دائمی و ۳۰ هزار بوته گل زینتی فصلی مدت زمان یاد شده در نقاط مختلف شهر دوگنبدان خبر داد.  

فرمانی بیان کرد: ۲۲ هزار اصله درخت فضاهای سبز شهر دوگنبدان به صورت قطره ای آبیاری می شود.  

وی وسعت فضای شهر نفت خیز دوگنبدان مرکز گچساران را بیش از یک میلیون مترمربع و سرانه فضای سبز این شهر بیش از ۱۰ متر مربع برآورد کرد.  

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران نیز در این خصوص گفت: طرح توسعه جنگلداری اقتصادی از برنامه های دولت برای حفاظت از منابع آب و خاک در این شهرستان است.  

فرهام جلیلی افزود: این طرح در بیش از دو هزار هکتار از جنگل های مخروبه این شهرستان در سه ساله اخیر اجرا شده است.  

وی افزود: گونه های غرس شده از نوع بادام و بنه مقاوم به کم آبی است که در آینده نقش به سزایی در تلطیف هوای منطقه دارد.  

جلیلی گفت: ۹۰ درصد از اراضی شهرستان گچساران را عرصه های ملی تشکیل می دهد که از این میزان ۷۰ درصد مرتع و جنگل است.  

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.(ایرنا)

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=19580

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.