کل 26848
2

شیوع مشکلات اسکلتی – عضلانی ناشی از کار در اندام‌های تحتانی در بین کارگران ایرانی : یک مطالعه متاآنالیز

  • کد خبر : 10220
  • 01 اسفند 1395 - 0:00
شیوع مشکلات اسکلتی – عضلانی ناشی از کار در اندام‌های تحتانی در بین کارگران ایرانی : یک مطالعه متاآنالیز

توضیحات :

مجله علمی پژوهشی سلامت کار ایران

 

دوره ۱۳ – شماره ۵ – سال ۱۳۹۵

 

نویسندگان : ایوب پرنو ، کورش سایه میری ، حمیدرضا مکرمی ، محسن پرنو ، کیکاووس ازره ، محمد حسین ابراهیمی ، محسن پورصادقیان

 

چکیده :

زمینه و هدف: طی دهه‌ های گذشته مشکلات اسکلتی- عضلانی به‌ طور روز افزون در سراسر دنیا گسترش ‌یافته‌اند. این مطالعه با هدف تعیین میزان شیوع مشکلات اسکلتی- عضلانی در اندام‌ های تحتانی ناشی از کار در ایران، جهت دستیابی به نتایجی کامل با قدرت آماری بالا، با استفاده از روش متاآنالیز انجام شد.

روش بررسی: درمطالعه حاضر به‌ صورت مرور نظام‌ مند کلیه مقالات مرتبط با میزان شیوع مشکلات اسکلتی – عضلانی در اندام‌های تحتانی در بین کارکنان ایران، در  محدوده‌ی زمانی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ ، از طریق جستجو در پایگاه‌های استنادی معتبر مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با روش متاآنالیز و با استفاده از مدل اثرات تصادفی مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: کل حجم نمونه مورد بررسی در مطالعات انجام گرفته در ایران  ،۶۰۹۰ نفر با میانگین ۲۲۵۵ نمونه در هر مطالعه بود. میزان شیوع مشکلات اسکلتی- عضلانی در اندام تحتانی در مشاغل مختلف و با فاصله اطمینان ۹۵ درصد، به ‌این ‌ترتیب برآورد شد: کمر ۵۰ درصد (۵۷/۵- ۴۲/۵)، ران و باسن ۷/۲۰ درصد (۲۵ – ۱۶/۴)، ،زانو ۴۲/۱درصد (۴۹/۱ – ۳۵/۱) و مچ پا ۷۲/۷درصد (۳۶/۷–۱۸/۸).

نتیجه گیری: شیوع مشکلات اسکلتی- عضلانی ناشی از کار در اندام‌های تحتانی به‌ ویژه در ناحیه‌های کمر و زانو در ایران در مقایسه با سایر مطالعات مشابه انجام ‌شده در خارج از کشور بیشتر بود. برای کنترل و کاهش آن، اجرای برنامه‌های مداخله‌ای هدفمند مبتنی بر مداخلات و آموزش‌های بهداشت  شغلی و ارگونومی، بویژه برای اندام‌ها، پیشنهاد می‌‌شود.

 

واژه‌های کلیدی : مشکلات اسکلتی- عضلانی ، اندام تحتانی ، متاآنالیز ، مرور نظام‌مند ، کارگران ایرانی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10220

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.