کل 26877
1

شیوع شکایات اسکلتی عضلانی در قلمزنان شهر اصفهان در سال ۱۳۹۶

  • کد خبر : 27613
  • 04 اردیبهشت 1399 - 15:00
شیوع شکایات اسکلتی عضلانی در قلمزنان شهر اصفهان در سال ۱۳۹۶

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۱۰ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۷

 

نویسندگان : حمید رضا صابری ، حکیمه زمانی بادی ، مسعود مطلبی ، میترا حنانی

 

چکیده :

مقدمه: اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار، شایعترین بیماری ها و آسیب های شغلی کارگران را تشکیل می دهد. صنایع دستی از مشاغل پرمخاطره از این نظر محسوب میشوند که وظایفی با ماهیت تکراری و پوسچرهای نامطلوب را به فرد تحمیل میکنند. با وجود مطالعات بسیار در رابطه با اختلالات اسکلتی-عضلانی ناشی از کار در صنایع، کارگاه های صنفی نسبت به گروه های دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی فراوانی اختلالات اسکلتی-عضلانی در قلمزنان شهر اصفهان در سال ۱۳۹۶ اجرا گردید.

روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی، به صورت مقطعی در ۲۴۹ نفر از شاغلین صنعت قلمزنی انجام گرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده انجام شد. اطلاعات مربوط به مشخصات فردی و نقشه بدن افراد با استفاده از پرسشنامه انجام گرفت. داده ها با روشهای آماری T test، و Mann-Whitney U test و با استفاده از نرم افزار SPSS 16 آنالیز گردید. برای تعیین توزیع داده ها از تست Kolmogorov-Smirnov استفاده شد.

نتایج: یافته ها نشان داد که شکایات اسکلتی عضلانی در این شغل بالاست، به طوری که ۸۹/۴ درصد از افراد مورد بررسی حداقل در یک عضو خود ناراحتی را تجربه کرده بودند. شایعترین شکایات مربوط به گردن، کمر و پشت بود. با افزایش سن و سابقه کاری افراد میزان شکایات به طور معناداری افزایش یافت، ولی بین فراوانی شکایات اسکلتی عضلانی با ساعت کاری، شاخص توده بدنی و جنس افراد رابطه معناداری یافت نشد.

نتیجه گیری: با توجه به اینکه شکایات اسکلتی- عضلانی در شاغلین مورد بررسی در این حرفه بسیار بالا بود، تدابیر پیشگیری و برنامه های آموزشی در این گروه امری ضروری به نظر میرسد.

 

واژه‌های کلیدی : اختلالات اسکلتی عضلانی ، صنایع دستی ، قلمزنی

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=27613

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.