کل 26876
4

شیوع اختلالات اسکلتی‌عضلانی و عوامل مرتبط با آن در کارکنان بخش اداری مراکز بهداشتی درمانی شهر میناب با تکنیک ROSA با تکنیک ROSA

  • کد خبر : 31191
  • 08 مرداد 1399 - 13:25
شیوع اختلالات اسکلتی‌عضلانی و عوامل مرتبط با آن در کارکنان بخش اداری مراکز بهداشتی درمانی شهر میناب با تکنیک ROSA با تکنیک ROSA

توضیحات :

فصلنامه علمی تخصصی طب کار

 

دوره ۱۲ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : مریم هاشمی ، غلامحسین حلوانی ، محسن عسکری شاهی ، عبدالحمید تاجور ، سیده فاطمه وحدانی ، امیر هوشنگ مهرپرور

 

چکیده :

مقدمه: مشاغل اداری از جمله مشاغلی هستند که شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی در آن­ها بالا می­باشد. یکی از مهمترین ریسک فاکتورهای این اختلالات، پوسـچر نامناسـب کارکنان و شرایط محیطی نامطلوب  می­باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی شیوع  اختلالات اسکلتی-عضلانی و ریسک فاکتورهای مرتبط با آن در کارکنان اداری مراکز بهداشتی درمانی شهرستان میناب در سال ۱۳۹۷ انجام پذیرفت.

روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش  مقطعی بر روی ۱۰۴ نفر از کارکنان اداری مراکز بهداشتی درمانی شهرستان میناب در سال ۱۳۹۷  انجـام شـد. جهت تعیین  شیوع  اختلالات اسکلتی-عضلانی پرسشنامه نوردیک و برای ارزیابی سطوح مواجهه با ریسک فاکتورها از روش ROSA استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از  آماره‌های توصیفی و آزمون آماری کای دو (Chi-Squre) و نرم افزارSpss   تجزیه و تحلیل شدند . از نرم افزار Excel  جهت رسم نمودار داده‌ها استفاده گردیده است.

نتایج: نتایج مطالعه نشان داد که نواحی کمر (۵/۶۳ درصد)، گردن (۹/۵۱ درصد) و قسمت فوقانی پشت (۵۰ درصد) دارای بیشترین میزان فراوانی اختلالات اسکلتی-عضلانی در بین کارکنان اداری مورد مطالعه بوده است. ارتباط معناداری بین وجود اختلال اسکلتی-عضلانی با سن، جنس و BMI مشاهده نشد (۰۵/۰ ˃P) اما با سابقه کاری ارتباط معناداری (۰۵/۰ ˂P) را نشان داد. ۶/۳۶ درصد از کارکنان در اولویت اول اقدامات اصلاحی (یعنی لزوم هر چه سریع­تر اقدامات ارگونومیکی) قرار گرفتند. ارتباط معناداری بین پوسچر نامناسب و وجود درد در گردن مشاهده گردید (۰۵/۰ ˂P).

نتیجه‌گیری: فراوانی اختلالات اسکلتی عضلانی در کارکنان اداری مراکز بهداشتی درمانی بالا بود و درد گردن با پوسچر نامناسب فرد ارتباط داشت.

 

واژه‌های کلیدی : شیوع اختلالات اسکلتی- عضلانی ، ROSA ، عوامل خطرارگونومی ، کارکنان اداری اداری

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=31191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.