کل 26853
2

شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌های کلیدی عملکردی آموزش بهداشت ، ایمنی ، محیط زیست و انرژی با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره

  • کد خبر : 30926
  • 31 تیر 1399 - 20:02
شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌های کلیدی عملکردی آموزش بهداشت ، ایمنی ، محیط زیست و انرژی با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره

توضیحات :

مجله مهندسی بهداشت حرفه ای

 

دوره ۶ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : سحر رشیدی ، رسول یاراحمدی ، سید محمد شبیری ، مرتضی منصوریان

 

چکیده :

سابقه و هدف: عملکرد سازمان در زمینه آموزش HSE (HealthSafety and Environment) پیش‌نیازی برای بهبود مستمر سیستم‌های مدیریت (HSE) است. ارائه آموزش‌های موفق نیاز به شناخت و توسعه عوامل‌ تأثیرگذار مانند شاخص‌های کلیدی عملکردی دارد و نمی‌توان به شاخص‌هایی از قبیل هزینه و سرانه آموزشی که به‌طور معمول درحال استفاده هستند، اکتفا نمود. در این ارتباط، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه‌بندی شاخص‌های مهم در عملکرد آموزش بهداشت، ایمنی، محیط زیست و انرژی انجام شد.

مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر در چهار گام طراحی و اجرا شده است. ابتدا ادبیات پژوهش بررسی شدند و شاخص‌های عملکردی آموزش شناسایی گردیدند و پایایی و روایی آن‌ها توسط گروهی از متخصصان مورد بررسی قرار گرفت. در گام سوم، معیارهای مناسب جهت رتبه‌بندی شاخص‌های عملکردی آموزش HSEE (HealthSafetyEnvironment & Energy) با استفاده از ادبیات موجود انتخاب گردیدند و در گام چهارم، ابراز پژوهش که چک‌لیستی مشتمل بر ۴۳ شاخص کلیدی عملکردی آموزش HSEE براساس معیارهای اسمارت بود در اختیار متخصصان قرار گرفت. سپس، داده‌ها با تلفیق فن تحلیل سلسله‌مراتبی و فن تاپسیس فازی تجزیه و تحلیل گردیدند.

یافته‌ها: بر مبنای نتایج، بیشترین وزن مربوط به معیار مشخص‌بودن با وزن ۳۴۶/۰ بود. در ارتباط با بیشترین اهمیت نسبی شاخص‌ها نیز نحوه برگزاری دوره‌ها به‌صورت کارگاهی (۵۱۶/۰CCI=)، نحوه برگزاری دوره‌ها به‌صورت الکترونیکی (۵۰۸/۰CCI=) و میزان مشارکت افراد در آموزش‌ (۵۰۵/۰CCI=) رتبه‌های یک تا سه را به خود اختصاص دادند.

نتیجه‌گیری: به‌کارگیری شاخص‌های منتخب با توجه به حساسیت و نقش به‌سزای آموزش در بهبود سیستم‌های مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست از ضروریات به‌کارگیری این شاخص‌ها در کنار دیگر شاخص‌های این سیستم می‌باشد.

 

واژه‌های کلیدی : آموزش ، ایمنی ، بهداشت ، شاخص عملکردی ، محیط زیست

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=30926

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.