کل 26875
2

شناسایی و ارزیابی فعالیت‌های بحرانی تیم‌های پاسخ اضطراری آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهری در عملیات اطفاء حریق منازل مسکونی با روش تجزیه و تحلیل الزامات وظایف و آموزش

  • کد خبر : 31668
  • 23 مرداد 1399 - 19:33
شناسایی و ارزیابی فعالیت‌های بحرانی تیم‌های پاسخ اضطراری آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهری در عملیات اطفاء حریق منازل مسکونی با روش تجزیه و تحلیل الزامات وظایف و آموزش

توضیحات :

مجله مهندسی بهداشت حرفه ای

 

دوره ۷ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : امید کلات پور ، مصطفی میرزایی علی آبادی ، مصطفی پرچمی محمود

 

چکیده :

مقدمه: با افزایش جمعیت شهرها، بروز حوادث شهری نیز گسترده­تر از گذشته در حال رخ دادن است. یکی از مهمترین این حوادث، حریق مسکونی است. عملیات پاسخ به حوادث آتش­سوزی با ریسک­های جدی و ناشناخته برای اعضای تیم پاسخ همراه است. در این مطالعه سعی شده است با استفاده از روش تجزیه و تحلیل الزامات وظایف و آموزش تیم­های پاسخ اضطراری، فعالیت­های بحرانی تیم­های پاسخ شناسایی شده و نیازمندی­های مهارتی آنها مشخص شود.

روش بررسی: مطالعه حاضر بر روی ده ایستگاه آتش نشانی شهر همدان انجام شد. با مطالعه سناریوهای مختلف عملیاتی و با مشورت متخصصان، از بین سناریوهای مختلف، آتش سوزی مسکونی انتخاب گردید. این عملیات توسط تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی تحلیل شده و برای وظایف نهایی، شاخص های پتانسیل افت مهارت، اثربخشی تمرین، حساسیت وظیفه و سطح کار گروهی وظایف مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها: از بین ۱۲۶ وظیفه در سناریوی اطفاء حریق منازل مسکونی، ۵۴ وظیفه بیشترین پتانسیل افت مهارت و عملکرد کلی تیم را دارا بوده و ۷۱ مورد از وظایف بیشترین سطح پشتیبانی از عملکرد کلی تیم را شامل می شدند. ایمن سازی محیط حادثه با همکاری سایر سازمان ها دارای بیشترین سطح آسیب­پذیری شناخته شد.

نتیجه­ گیری: با توجه به تنوع سناریوها و وظایف تیم­های آتش­نشانی، برخی وظایف نسبت به افت مهارت پتانسیل بالاتری دارند. از این رو، لازم است با روش­های نظامند، وظایف مستعد افت مهارت شناسایی و تحلیل شده و اقدامات لازم جهت جلوگیری از افت مهارت برای آنها تدبیر شوند.

 

واژه‌های کلیدی : کار تیمی ، حوادث شهری ، شرایط اضطراری ، TTRAM

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” شناسایی و ارزیابی فعالیت‌های بحرانی تیم‌های پاسخ اضطراری آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهری در عملیات اطفاء حریق منازل مسکونی با روش تجزیه و تحلیل الزامات وظایف و آموزش ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=31668

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.