کل 26853
4

شناسایی و ارزیابی ریسک‌های شغلی در حفاری مکانیزه تونل مترو با استفاده از تکنیک حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن FMEA

  • کد خبر : 8276
  • 05 اردیبهشت 1397 - 0:00
شناسایی و ارزیابی ریسک‌های شغلی در حفاری مکانیزه تونل مترو با استفاده از تکنیک حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن FMEA

توضیحات :

فصلنامه بهداشت کار و ارتقا سلامت

 

دوره ۱ – شماره ۲ – مرداد ۱۳۹۶

 

نویسندگان : کامران نجفی ، جهانشاه کاظمی راد ، مسعود قنبری ، رخشاد حجازی ، مرتضی کاشفی الاصل

 

چکیده :

مقدمه: خطرناکترین صنعت از نظر تلفات مربوط به کار، نرخ آسیب دیدگی و پرداخت غرامت به کارگران صنعت ساخت و ساز می باشد. از این رو ارزیابی ریسک­ های ایمنی، یک گام کلیدی و اساسی در مدیریت پروژه­ های ساخت و ساز می باشد. در این مطالعه ریسک­ های شغلی در پروژه حفاری خط   Aمترو قم شناسایی و مورد ارزیابی قرار گرفت.

روش بررسی: در این مطالعه موردی توصیفی، از تکنیک حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن استفاده گردید. جهت جمع­ آوری اطلاعات از روش­های مشاهده، تجربه، چک لیست، آئین نامه­ ها و استانداردهای مرتبط و سوابق حوادث ثبت شده استفاده گردید؛ قابلیت کشف خطرات، شدت، احتمال و پیامدهای مخاطرات با حضور کارشناسان با تجربه تعیین شد. ریسک­های شناسایی شده الویت بندی شده و اقدامات اصلاحی توصیه شد.

یافته­ ها: طی مطالعه حاضر پروژه به ۱۲واحد کاری مختلف تفکیک شد. در مجموع ۴۹ عنوان فعالیت مرتبط با این ۱۲ واحد مشخص گردید و در نهایت ۲۹۳ خطر مرتبط با این تعداد فعالیت­ها مورد شناسایی قرار گرفت. سطوح ریسک ۲۶ مورد در سطح ریسک پایین، ۲۰۲ مورد در سطح ریسک متوسط و ۶۵ مورد در سطح ریسک بالا قرار داشت. بعد از پیاده سازی اقدامات اصلاحی به جز ۳ خطری که در سطح ریسک متوسط قرار گرفتند باقی به سطح ریسک پائین تقلیل یافتند.

نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر  نشان می دهد که استفاده از تکنیک FMEA برای ارزیابی ریسک­های شغلی پروژه­ های حفاری مکانیزه تونل بسیار مناسب بوده و در صورت تشکیل تیم FMEA قوی در نهایت منجر به کاهش سطح ریسک در پروژه خواهد شد.

 

واژه‌های کلیدی : حفاری مکانیزه ، FMEA ، ارزیابی ریسک ، TBM

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

لطفا برای دانلود مقاله ” شناسایی و ارزیابی ریسک‌های شغلی در حفاری مکانیزه تونل مترو با استفاده از تکنیک حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن FMEA ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8276

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.