کل 26875
0

ناسایی و ارزیابی خطا در آتش باری معدن سنگ آهن با استفاده از روش نظام یافته پیش بینی و کاهش خطای انسانی(SHERPA)

  • کد خبر : 10176
  • 13 اسفند 1395 - 0:00
ناسایی و ارزیابی خطا در آتش باری معدن سنگ آهن با استفاده از روش نظام یافته پیش بینی و کاهش خطای انسانی(SHERPA)

توضیحات :

مجله مهندسی بهداشت حرفه ای

 

دوره ۲ – شماره ۱ – سال ۱۳۹۴

 

نویسندگان : مصطفی میرزایی علی آبادی ، ایرج محمد فام ، صفورا کریمی

 

چکیده :

زمینه و هدف: خطاهای انسانی نقش قابل ملاحظه‌ای را در بروز حوادث صنعتی دارند. یکی از عملیات‌های مهم مستعد خطای انسانی در معادن، عملیات آتش باری می‌باشد. به همین منظور هدف از این مطالعه شناسایی و ارزیابی ریسک خطاهای انسانی درعملیات آتش باری یک معدن سنگ آهن می‌باشد.

روش بررسی: مطالعهٔ حاضر، مطالعه مورد پژوهی از نوع پژوهش کیفی می‌باشد که به منظور شناسایی و ارزیابی خطای انسانی شغل آتش بازی در یک معدن انجام شد. با مشاهده مستقیم فعالیت‌ها و اسناد، زیروظایفی انتخاب و با روش تجزیه و تحلیل سلسه مراتبی، وظایف شغلی تحلیل شدند و نتایج در قالب چارت‌های وظایف شغلی ارائه گردید. انواع خطاهای انسانی ممکن در مراحل کاری وظایف، شناسایی شده و با روش نظام یافته پیش بینی وکاهش خطای انسانی SHERPA بررسی شدند. در پایان راهکارهای کنترلی مناسب برای کاهش ریسک خطاها ارائه شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد از مجموع ۴۲ خطای مورد شناسایی، ۱۱/۰ ریسک غیر قابل قبول، ۴۲/۰ نامطلوب، ۴/۰ قابل قبول ولی نیازمند تجدید نظر و ۰۴/۰ قابل قبول و بدون نیاز به تجدید نظر پیش بینی شده‌اند . علاوه براین خطاها شامل ۵۵ درصد خطای عملی، ۱۴ درصد خطای بازیابی، ۲۱ درصد خطای چک کردن، ۶ درصد خطای گزینش و ۶/۱ درصد خطای ارتباطی می‌باشد.

نتیجه گیری: بیشترین درصد خطاها از نوع عملکردی و کمترین درصد خطاها از نوع ارتباطی بود. برای کاهش وقوع هر خطای شناسایی شده و محدود کردن پیامدهای ناشی از آن‌ها، اقدامات کنترلی مناسب در قالب طراحی فهرست بازبینی، نظارت، استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب، آموزش و تصویب قوانین و دستورالعمل‌ها مفید و مؤثر می‌باشد.

 

واژه‌های کلیدی : خطای انسانی ، ریسک ، H.T.A ، SHERPA

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=10176

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.