کل 26537
2

شناسایی مخاطرات فرآیندی در برج عریان سازی گرم پروژه های رایج شیرین سازی نفت خام به روش مطالعه مخاطرات و راهبری عملیات

  • کد خبر : 37788
  • 02 دی 1399 - 14:05
شناسایی مخاطرات فرآیندی در برج عریان سازی گرم پروژه های رایج شیرین سازی نفت خام به روش مطالعه مخاطرات و راهبری عملیات

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۸ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۹

 

نویسندگان : حمید سرخیل ، فاطمه دهداری ، یوسف عظیمی ، محمد طلائیان عراقی

 

چکیده :

سابقه و هدف: نفت و گاز از مهم‌ترین منابع جهت تأمین انرژی و مواد اولیه در دنیای امروز می‌باشند، به‌طوری‌که رخداد هرگونه اختلال در فعالیت پالایشگاه‌ها خسارات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. ازاین‌رو فعالیت مداوم، ایمن و دقیق پالایشگاه‌ها بسیار حائز اهمیت است. علاوه بر آن حضور ناخالصی‌های موجود در نفت و گاز می‌تواند بر روی تجهیزات و کاهش کیفیت محصول نهایی اثر منفی داشته باشد. این مطالعه بر روی بخش جداسازی گاز هیدروژن سولفید از نفت خام به روش بهره‌گیری از برج عریان سازی گرم متمرکزبود و به شناسایی انحرافات موجود در این واحد شیرین سازی که موجب آسیب به انسان، تجهیزات و محیط خواهند گردید، ‌انجامید.

روش بررسیدر این تحقیق به‌منظور جلوگیری از صدمات انسانی، اقتصادی و محیط‌زیستی، از مطالعه مخاطرات و راهبری عملیات که یک روش سامانمند برای مطالعه خطرات و آنالیز ریسک است، استفاده‌شد. در ابتدا گروه مطالعه مخاطرات و راهبری عملیات، واحد را به ۱۱ گره تجزیه و سپس تعداد ۹۴ انحراف محتمل موجود در هر گره را مورد ارزیابی قراردادند.

یافتهها: بر اساس انحرافات عملیاتی، عوامل خطر، پیامدها و لایه‌های حفاظتی مورد بازبینی قرار گرفت و نقاط ضعف موجود در لایه‌های حفاظتی مشخص گردید. نتایج جلسات مخاطرات و راهبری عملیات، انحراف‌ها، علل، پیامدها، محافظ‌ها و راه‌حل‌های احتمالی مشخص‌شد. به‌طوری‌که مهم‌ترین انحراف‌های موجود در این واحد شیرین سازی، بیش‌ازحد پر شدن سطح مخزن، فشار بالا، عملکرد ناصحیح فلر که به ترتیب در گره‌های ۶، ۷ و ۹ به دلایل مختلف اتفاق افتاده‌ بودند.

نتیجهگیری: پس از جمع‌بندی یافته‌ها، به‌منظور جلوگیری از رخداد پیامد و حوادث ناگوار تعداد ۵۵ اقدام اصلاحی مؤثر پیشنهاد گردید. بدیهی است به‌کارگیری نتایج این تحقیق به ایجاد محیطی ایمن‌تر باقابلیت اطمینان بالاتر و محصولات دوستار محیط‌زیست کمک خواهد نمود.

 

واژه‌های کلیدی : شیرین سازی نفت خام ، آنالیز ریسک ، مطالعه مخاطرات و راهبری عملیات ، پیامد

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=37788

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.