کل 26853
3

سنجش غلظت فلزات سنگین (سرب ، کادمیوم و جیوه) در عضله ماهی کفال پوزه باریک و ارزیابی خطرناشی از مصرف آن (مطالعه موردی : آب های سواحل مازندران)

  • کد خبر : 8517
  • 26 اسفند 1396 - 0:00
سنجش غلظت فلزات سنگین (سرب ، کادمیوم و جیوه) در عضله ماهی کفال پوزه باریک و ارزیابی خطرناشی از مصرف آن (مطالعه موردی : آب های سواحل مازندران)

توضیحات :

فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست

 

دوره ۱۸ ، (ویژه نامه شماره ۲) ، پاییز ۱۳۹۵

 

نویسندگان: زهرا مهری آسیا بر ، لعبت تقوی ، تورج ولی نسب ، رضا پور غلام

 

چکیده:

زمینه و هدف : این مطالعه به بررسی غلظت سه فلز سرب ، کادمیوم و جیوه در بافت عضله ماهی کفال پوزه باریک -Liza saliens در سواحل مرکزی خـزر در زمسـتان ١٣٩٢ به همراه برآورد خطر ناشی از مصرف عضله این ماهیان برای انسان می پردازد.

روش بررسی: فلزات مورد نظر در نمونه های تهیه شده (٣٢ نمونه ) پس از آماده سازی و انجام فرآیندهای استخراج و هضم ، با اسـتفاده از دسـتگاه جـذب اتمـی مجهـز اندازه گیری گردیدند.

یافته ها: نتایج نشان داد میانگین غلظت به همراه انحراف معیار در بافت عضله ماهی کفال پوزه باریک مربوط به فلزات سرب و جیوه بـه ترتیـب ٢/٩۶٠٩ ± ۵/٧٢٩٠٣ و ۴۴/٩۴۵۶ ±  ٧٩/٠١۵۶١ میلی گرم بر کیلوگرم وزن خشک می باشد. عوامل جذب روزانه (DI) بـرای عناصـر سـرب ، کـادمیوم و جیـوه بـه ترتیـب (١٠٠/۴۶)،(٠/٠۶) و (١۵٢۵/٢۶) میلی گرم بر شخص در روز و شاخص خطر (HQ)، (٠/١۶٠٧)، (١/٠٠٠)، (۶/۴٢٠٠) به دست آمد.

نتیجه گیری: پس از مقایسه با استانداردهای شاخص ملاحظه گردید که مقدار سرب در عضله کفال پوزه باریک سواحل مرکزی خزر بالاتر از حد مجاز استاندارد سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سازمان وزارت کشاورزی ، شیلات و غذای انگلستان (UKMAFF) می باشد. ولی از نظر استاندارد سـازمان غـذا و داروی آمریکـا(FDA) در حد مجاز و مقدار جیوه از هر سه استاندارد شاخص در این تحقیق بسیار بالاتر بود.در نتیجه میزان مجاز مصرف برای حفظ سلامتی از لحاظ سرب و کـادمیوم بـه ترتیـب ٠/۵٩١ و ٣٨/٨٨٩ گرم در روز و ۴/١٧٩ و ٢٧٢/٢٢٣ گرم در هفته توصیه می شود، اما میزان مجاز مصرف برای جیوه از لحاظ حفظ سلامتی صفر است و برای مصـرف در این خصوص توصیه نمی شود.

 

واژه های کلیدی: فلزات سنگین ، کفال پوزه باریک ، جذب روزانه ، شاخص خطر ، دریای خزر

 

 << ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>  

مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مرتضی خسروی؛ محمد ربانی؛ محمدرضا اله قلی قصری؛ محمد جواد ابراهیمی زرندی
مجید عباسپور؛ عبدالرضا کرباسی؛ عاتکه پهلوان؛ حمید رحیمی پور انارکی؛ سعید مطهری
بهاره آذروند؛ ستار انوریا
قاسمعلی عمرانی؛ امیرحسین جاوید؛ الهام رمضانعلی
فاطمه مهدیزاده سراج؛ محمد مهدی دانش؛ هانیه صنایعیان

لطفا برای دانلود مقاله ” سنجش غلظت فلزات سنگین (سرب ، کادمیوم و جیوه) در عضله ماهی کفال پوزه باریک و ارزیابی خطرناشی از مصرف آن (مطالعه موردی : آب های سواحل مازندران) ” از لینک زیر استفاده نمایید.

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=8517

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.