کل 26883
1

سموم محیطی سیستم ایمنی را در چندین نسل مختل می کند

  • کد خبر : 21591
  • 11 مهر 1398 - 22:11
سموم محیطی سیستم ایمنی را در چندین نسل مختل می کند

سموم محیطی سیستم ایمنی را در چندین نسل مختل می کند

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از ایرنا ، مطالعات اخیر محققان دانشگاه روچستر در آمریکا نشان می‌دهد قرار گرفتن مادران در دوران بارداری در معرض آلودگی صنعتی محیطی،‌ سیستم ایمنی جنین را مختل می‌کند و این اختلال به نسل‌های بعدی نیز منتقل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری مدیکال ساینس، این مطالعه نشان می‌دهد شرایط مادر در دوران بارداری و نوع تغذیه و بهداشت محیط تاثیر مستقیمی بر سلامت جنین دارد. بر اساس مطالعات قبلی قرارگرفتن مادر باردار در معرض سموم صنعتی  محیطی، عملکرد سیستم تنفسی، عصبی و باروری جنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مطالعات جدید محققان دانشگاه روچستر نشان می‌دهد عملکرد سیستم ایمنی نیز تحت تاثیر الودگی سموم صنعتی محیطی است.

در این مطالعه محققان موش‌های باردار در معرض یک آلودگی محیطی شیمیایی به نام دیوکسین قرار دادند که مانند بیفنیل پلی‌کلر یک محصول فرعی تولیدات صنعتی و خاکستر زباله است. نتایج نشان می‌دهد این زباله‌های محیطی عملکرد سلول‌های ایمنی به ویژه سلول‌های T که به منزله سربازهای سیستم ایمنی هستند را مختل می‌کند و این اختلال به موش‌های نسل بعدی نیز منتقل می‌شود. عملکرد سیستم ایمنی موش‌ها شبیه به انسان است. از طرفی در سلول‌ها جهش‌هایی دیده شد که می‌تواند منجر به بروز سرطان شود.

نقص سیستم ایمنی مهمترین عامل در بروز بیماری‌های خود ایمنی، انواع سرطان و عفونت‌های باکتریایی و ویروسی است.

نتایج این مطالعه در نشریه iScience منتشر شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=21591

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.