کل 26877
4

سلامت روانی اجتماعی زنان مواجهه یافته با زلزله کرمان در ارتباط با ویژگی های فردی اجتماعی آن ها

  • کد خبر : 32885
  • 29 شهریور 1399 - 2:23
سلامت روانی اجتماعی زنان مواجهه یافته با زلزله کرمان در ارتباط با ویژگی های فردی اجتماعی آن ها

توضیحات :

مجله ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت ها

 

دوره ۷ – شماره ۳ – سال ۱۳۹۸

 

نویسندگان : محمدرضا مرآثی ، شهین شوشتری ، مسعود بهرامی ، محمدرضا عابدی ، راحله سموعی

 

چکیده :

سابقه و هدف: در سال‌های اخیر شاهد بروز زلزله‌هایی با آثار منفی جدی بر سلامت خانواده‌ها بوده‌ایم. توجه به اهمیت نقش زنان در خانواده و جامعه، اهمیت برخورداری آنان از سلامت روانی اجتماعی – به ویژه در شرایط بحران- را نشان می‌دهد. در این راستا مطالعه باهدف تعیین میانگین مولفه های سلامت روانی اجتماعی زنان و ارتباط با ویژگی‌های فردی اجتماعی آن‌ها در زلزله کرمان انجام شد.

روش بررسی: مطالعه توصیفی پیمایشی روی ۲۵۰ نفر زنان تحت زلزله استان کرمان، در سال ۱۳۹۷ با به‌کارگیری پرسشنامه هنجاریابی شده سلامت روانی اجتماعی زنان در زلزله روی گروه نمونه (α=۰/۹۱)، از طریق مراجعه حضوری به منطقه اسکان زنان در شهرستان کوه بنان، شهر هجدک و روستاهای منطقه گور انجام و داده‌ها توسط آزمون کوواریانس تحلیل شدند.

یافتهها: طبق نتایج به‌دست‌آمده از بین شش مولفه موردبررسی در حوزه سلامت روانی اجتماعی زنان مواجه شده با زلزله، بیش‌ترین میانگین نمره، به مولفه ارتباطات و اخبار (۷۶/۲۵) و کمترین میانگین نمره به مولفه مدیریت فردی و سازمانی در منطقه (۲۴/۹۳) و میانگین کل (۴۸/۶) از ۱۰۰، اختصاص داشت. ضمنا زنان جوان‌تر، مجرد و غیردانشگاهی خانه‌دار از مولفه مدیریت فردی و سازمانی در منطقه، زنان متاهل از مولفه وضعیت روان‌شناختی و همچنین زنان غیردانشگاهی خانه‌دار از مولفه تاب آوری فردی اجتماعی ارزیابی بهتری داشتند.

نتیجهگیری: طبق یافته‌های مطالعه، زنان مواجهه یافته با زلزله، ارزیابی مناسبی از وضعیت سلامت روانی اجتماعی خود نداشتند و سهم مهمی از نارضایتی آن‌ها به نحوه مدیریت و امنیتی که در منطقه انتظار داشتند مربوط بوده است. یافته‌های این مطالعه می‌تواند برای توانمندسازی زنان هم از نظر روان‌شناختی و هم مدیریت رفتار و هیجان در شرایط بلایا بکار گرفته شود.

 

واژه‌های کلیدی : سلامت روانی ، سلامت اجتماعی ، زنان ، زلزله ، بلایا

 

<< ادامه مطلب را در فایل پیوست مطالعه فرمایید >>

دانلود فایل

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=32885

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.