کل 26875
15

سقوط هلیکوپتر رییس جمهور، حجه الاسلام ابراهیم رییسی (۱۴۰۳)

  • کد خبر : 80684
  • 31 اردیبهشت 1403 - 22:37
سقوط هلیکوپتر رییس جمهور، حجه الاسلام ابراهیم رییسی (۱۴۰۳)

سقوط هلیکوپتر رییس جمهور

سقوط بالگرد رییس جمهور، حجه الاسلام ابراهیم رییسی در ورزقان، سانحه‌ای بود که در روز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ برای یک فروند بالگرد بل ۲۱۲ رخ داد که از مبدا سد خداآفرین به سمت تبریز در حال پرواز بود.این بالگرد در دهستان بکرآباد در نزدیکی ورزقان سقوط کرد و موجب مرگ تمامی ۸ سرنشین آن شامل سیدابراهیم رئیسی (رئیس‌جمهور ایران)، حسین امیرعبداللهیان (وزیر امور خارجه)، سیدمحمدعلی آل‌هاشم (نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی)، مالک رحمتی (استاندار آذربایجان شرقی) و ۴ سرنشین دیگر شد.

این بالگرد حامل سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران بود که برای افتتاح سد خداآفرین و سد قیز قلعه‌سی به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود.

عملیات امداد و نجات به‌دلیل زمین‌های جنگلی انبوه و شرایط نامساعد جوی مانند باران و مه شدید با مشکلاتی مواجه بود. در عملیات جست‌وجو از پهپادها، تیم‌های امداد و نجات، سگ‌های آموزش‌دیده و برنامه کوپرنیک کمک گرفته شد.

آخرین تصویر از بالگرد حامل رئیس جمهور

آخرین تصویر از بالگرد حامل رئیس جمهور

پیش از حادثه

رئیسی که صبح ۳۰ اردیبهشت برای افتتاح سد قیز قلعه‌سی به نقطه مرزی جمهوری آذربایجان و ایران رفته بود، این سد را به‌همراه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان افتتاح کرد. این سد، سومین پروژه مشترک ایران و آذربایجان بر روی رودخانه ارس است.روز پیش از حادثه، سازمان هواشناسی ایران برای وضع آب‌وهوای این منطقه هشدار نارنجی باران و مه صادر کرده بود.

شرح حادثه

پس از افتتاح مجموعه، سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز و مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی به همراه فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور با بالگرد به مقصد تبریز به راه افتادند. این بالگرد جزء کاروانی متشکل از سه بالگرد بود. براساس گزارش تسنیم، حدود ساعت ۱۳:۳۰ چند تن از سرنشینان پیش از سقوط بالگرد اقدام به تماس اضطراری کرده‌اند. دو فروند دیگر از این بالگردها که حامل مهرداد بذرپاش وزیر راه و علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو بودند، به سلامت به تبریز رسیدند.

بالگرد در فاصلهٔ ۲ کیلومتری جنوب‌غرب روستای اوزی سقوط کرد. محل سقوط در منطقهٔ جنگلی دیزمار شناسایی شد که در شمال ورزقان واقع در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.

پس از کشف لاشه بالگرد، مشخص شد که بالگرد با کوه برخورد کرده و پس از آن منفجر شده است. برخی اجساد پیداشده دارای سوختگی شدید بودند و برخی از آنها به درون دره پرتاب شده بودند.

در ابتدا مهر در گزارشی اعلام کرده بود به دلیل شرایط نامساعد جوی، بالگرد حامل رئیس جمهور فرود اضطراری داشته و قرار است به صورت زمینی مسیر بین خداآفرین و تبریز را طی کنند.

انتقال پیکر جانباختگان

انتقال پیکر جانباختگان

امداد و نجات

۴۰ تیم واکنش سریع و پهپادهایی به محل حدودی سقوط اعزام شده‌اند اما عملیات امداد و نجات به‌دلیل شرایط نامساعد جوی با مشکلات مواجه شد و خبری از سلامت این افراد در دسترس نبود. تصاویر ماهواره‌ای مؤسسه پلنت (Planet) از محل احتمالی سانحه بالگرد حامل رئیسی نشان می‌داد که شرایط آب‌وهوایی به شدت نامساعد است، به‌طوری که مه و ابر منطقه را احاطه کرده است. مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: «سامانه بارشی در منطقه حاکم است و تا فردا شب شاهد بارش در آن منطقه خواهیم بود.»

 

حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار

سخنگوی دولت علی بهادری جهرمی حدود ساعت ۲۰ اعلام کرد هنوز «هیچ خبر جدیدی» نیست. تا آن زمان به گزارش ایرنا، ۴۰ تیم امداد و جست‌وجوی تخصصی هلال احمر به همراه ۱۵ تیم از آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار در حال جست‌وجو بودند. راضیه عالیشوندی، رئیس اتاق عملیات هلال احمر گفت: «چهار تیم به مختصاتی که سازمان هوا و فضا از محل وقوع حادثه داده است، نزدیک شده‌اند اما به‌دلیل وضعیت آب و هوا و مسیر به سختی کارشان پیش می‌رود.»

حسین حاتمی، نماینده کلیبر (مکانی که بالگرد حامل رئیسی در آن سقوط کرده است) گفت پس از سقوط هیچ تماسی با سرنشینان بالگرد برقرار نشده است.

یانتس لنارچیچ، کمیسر اتحادیه اروپا در امور بشردوستانه و مدیریت بحران اعلام کرد: «با توجه به حادثه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران و بنا به درخواست تهران به کمک، ما در حال فعال کردن خدمات نقشه‌برداری واکنش سریع ماهواره ای کوپرنیک (Copernicus EMS) اتحادیه اروپا هستیم.» علیرغم اعلام منابع حکومتی، منابع ترک مدعی شدند پهپاد بیرقدار آکینجی اجساد را یافته و به ایران گزارش داده است.صبح فردای حادثه، پیکرهای کشته‌شدگان به تبریز منتقل شد.

تلفات

در ابتدا گفته شده بود که در این سانحه، ۹ تن کشته شدند. اما بعداً تعداد کشته‌ها ۸ نفر اعلام شدند.اسامی آنها به شرح زیر است:

  • سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور
  • سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه تبریز
  • مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی
  • حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه
  • سرتیپ دوم پاسدار سید مهدی موسوی، فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور
  • سرهنگ سید طاهر مصطفوی، خلبان
  • سرهنگ محسن دریانوش، خلبان
  • سرگرد بهروز قدیمی، مهندس پرواز
  • هویت نامشخص، نیروی سپاه انصارالمهدی

انتقال پیکر جانباختگان

انتقال پیکر جانباختگان

پایان عملیات جستجوی بالگرد رئیس جمهور/ شهادت آیت‌الله رئیسی و تیم همراه

عملیات جستجوی امدادگران برای یافتن بالگرد حامل رئیس جمهور، وزیر امورخارجه، امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی و … سرانجام پس ازگذشت حدود ۱۵ ساعت با کشف بالگرد مذکور به پایان رسید و متاسفانه مشخص شد که در جریان این سانحه تمامی سرنشینان به شهادت رسیده‌اند.

عصر روز یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت ماه و پس از آنکه رئیس جمهور و تیم همراه در حال بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در مرز مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان بودند، خبری مبنی بر وقوع حادثه برای بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهانش در رسانه‌ها منتشر شد، خبری که پس از اظهارات ضد و نقیض مختلف از سوی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به تایید رسید و بابک محمودی به ایسنا گفت:‌ «به دنبال اعلام خبری مبنی بر وقوع حادثه برای بالگرد حامل کاروان همراه رئیس جمهوری، تیم‌های امدادی از سوی جمعیت هلال احمر به محل اعزام شده‌اند.»

درپی این حادثه و در حالی که شرایط جوی محدوده وقوع حادثه بسیار نامساعد، همراه با بارش باران و مه شدید بود، صدها امدادگر از سوی جمعیت هلال احمر و همچنین نیروهای نظامی به محل اعزام شده و عملیات جستجو برای یافتن بالگرد آغاز شد و به سرعت امکانات و تجهیزات امدادی نیز به محل اعزام شده و مورد استفاده قرار گرفت. حتی برخی از کشورها همچون ترکیه، روسیه و … نیز به شکل داوطلبانه آمادگی خود برای مشارکت در عملیات جستجو را اعلام کرده و در آن مشارکت داشتند.

اولین تصویر از بقایای بالگرد حادثه دیده

اولین تصویر از بقایای بالگرد حادثه دیده

سرانجام بعد از گذشت حدود ۱۵ ساعت جستجو در این محل و علیرغم وجود مه شدید، بارش باران و تاریکی هوا امدادگران جمعیت هلال احمر موفق به شناسایی محل سقوط این بالگرد در منطقه‌ای به نام «طویل» شدند. پس از آن نیز تیم‌های امدادی و نظامی در محل حاضر شده و اقدامات خود را آغاز کردند.

پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر کشورمان نیز در گفت وگو با ایسنا با تایید این خبر گفت: صبح امروز بالگرد حامل رئیس جمهور و تیم همراه پیدا شد و تیم‌های امدادی جمعیت هلال احمر درحال حرکت به سمت موقعیت شناسایی شده هستند.

وی همچنین حوالی ساعت ۶:۳۰ صبح امروز به ایسنا گفت که امدادگران به محل سقوط بالگرد رسیده و در موقعیت حضور دارند. اما با کشف محل بالگرد سانحه دیده آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است.

متاسفانه دقایقی بعد نیز مشخص شد که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری، حسین امیرعبدالهیان، وزیر امورخارجه، آیت‌الله آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه محبوب تبریز، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و دیگر خدمه پرواز و تیم حفاظت به شهادت رسیده‌اند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=80684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.