کل 26853
3

سایت اختصاصی زباله‌سوز پزشکی در اصفهان ایجاد می‌شود

  • کد خبر : 72900
  • 21 مهر 1402 - 21:11
سایت اختصاصی زباله‌سوز پزشکی در اصفهان ایجاد می‌شود

مدیر گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان گفت: سایت اختصاصی زباله‌سوز برای پسماندهای عفونی طبق استانداردهای روز دنیا در اصفهان ایجاد می‌شود. شد.

به گزارش پایگاه خبری حامیان سلامت و ایمنی نیروی کار به نقل از ایرنا، با توجه به ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته مُصوب وزارت بهداشت، کلیه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی موظفند پسماندهای خود را تفکیک، جمع‌آوری، نگهداری و بی‌خطرسازی کنند و سپس به‌منظور دفع نهایی تحویل شرکت‌های دارای مجوز بدهند و آنها نیز پسماند بی‌خطر شده را به محل مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست برای دفع نهایی منتقل کنند.

سیدمهدی میرجهانیان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق آخرین مُصوبات کارگروه مدیریت پسماند استان و بر اساس تفاهمنامه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و قرارداد مدیریت پسماند شهرداری با یک شرکت خصوصی مقرر است تا ۹ ماه آینده یک سایت دارای تجهیزات پسماندسوز پزشکی در اصفهان احداث شود.

وی میزان زباله‌های عفونی بیمارستان‌های استان را روزانه بین ۱۳ تا ۱۵ تُن و زباله‌های پزشکی مراکز سرپایی مانند کلینیک‌ها، مطب‌ها و آزمایشگاه‌ها را بین ۲ تا ۳ تُن اعلام و اضافه کرد: در زمان حاضر “زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها” توسط تجهیزات خاصی، بی‌خطرسازی و سپس به محل یک شرکت پیمانکار(رهپویان صالح) منتقل می‌شود تا در مراحل فنی سوزانده شود.

میرجهانیان ادامه داد: “زباله‌های پزشکی مربوط به مراکز سرپایی مانند کلینیک‌ها، مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها” در زمان حاضر به سایت “سجزی” منتقل و در آنجا بطور فنی و بر اساس شیوه‌نامه‌های موجود، دفن بهداشتی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت ظرفیت محل دفن زباله‌های پزشکی در سجزی، در مصوبات کارگروه مدیریت پسماند مقرر شده است که پسماندهای مراکز سرپایی بهداشتی و درمانی فقط تا پایان امسال به این سایت منتقل شود و در این مدت اقدامات لازم برای ایجاد سایت زباله‌سوزی صورت گیرد تا زباله‌های پزشکی، دیگر به سایت سجزی منتقل نشود.

وی با بیان‌اینکه در زمان حاضر این کار با نظارت مراکز مرتبط مانند دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مدیریت پسماند شهرداری در مکان مورد تایید اداره کل حفاظت محیط زیست انجام می‌شود، تاکید کرد: هیچ خطری سلامت مردم و محیط زیست را تهدید نمی کند زیرا همه روش‌ها بطور اصولی و با نظارت در حال اجراست.

میرجهانیان به فرایندهای که در ۲ سال گذشته برای مدیریت پسماندهای پزشکی در اصفهان طی شده است، اشاره کرد و گفت: با توجه به ضوابط مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی، از اوائل سال ۱۴۰۱ بدلیل اعلام تکمیل ظرفیت محل دفن در سایت سجزی و طبق مصوبات کارگروه مدیریت پسماند مقرر شد کلیه پسماندهای پزشکی به جای دفن در سایت سجزی تحویل شرکت”رهپویان صالح” تنها مُجری امحاء پسماندهای صنعتی و ویژه در استان به روش زباله‌سوزی شود.

وی افزود: پس از ابلاغ این مصوبات و با وجود هزینه هنگفت و چند برابری نسبت به دفن در سایت سجزی برای مراکز تولیدکننده پسماند، بدلیل وظیفه قانونی و نظارتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و حفظ محیط زیست، این دانشگاه به همه مراکز زیرمجموعه خود ابلاغ کرد که با شرکت رهپویان صالح قرارداد منعقد کنند.

 

وی با بیان‌اینکه پس از عقد قرارداد از مرداد سال ۱۴۰۱ کلیه پسماندهای پزشکی بیمارستان‌ها پس از بی‌خطرسازی داخل بیمارستان ها تحویل شرکت رهپویان صالح می‌شود، ادامه داد: در این میان، برای تحویل پسماندهای مراکز سرپایی شامل مطب‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها پس از جلسات متعدد با سازمان نظام پزشکی مقرر شد این دسته از پسماندها نیز برای دفع نهایی تحویل شرکت رهپویان صالح شود که بدلیل عدم امکان پذیرش پسماند عفونی بی‌خطر نشده، شرکت مذکور از دریافت این پسماندها خودداری کرد.

میرجهانیان تصریح کرد: پس از جلسه‌های متعدد طبق مصوبات کارگروه مدیریت پسماند استان مقرر شد فقط پسماندهای مراکز سرپایی تا پایان سال جاری طبق روال قبل به سایت سجزی برای دفن نهایی منتقل شود و در این مدت سازمان نظام پزشکی برای ایجاد یک سایت اختصاصی زباله‌سوز پزشکی اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع با وجود برخی پیگیری‌ها توسط نظام پزشکی آنطور که مدنظر کارگروه مدیریت پسماند استان بود، محقق نشد، افزود: به همین دلیل کارگروه مدیریت پسماند تصمیم گرفت این مساله را در نخستین فرصت حل کند، به همین دلیل مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت پسماند شهرداری اصفهان طی قراردادی با یک شرکت خصوصی برای ایجاد سایت زباله‌سوز اقدام کنند.

میرجهانیان با تاکید بر اینکه در زمان حاضر اصفهان دارای پیشرفته‌ترین سیستم جمع‌آوری و دفع زباله‌های عفونی در کشور است، ادامه داد: سالیانه بیش از یکهزار میلیارد ریال برای دفع زباله‌های پزشکی و عفونی توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هزینه می شود که این هزینه ها برای حفظ سلامت مردم است.

وی تصریح کرد: خاکستر زباله‌های بیمارستانی که بی‌خطرسازی و سوزانده شده نیز در جایگاه خاصی در سایت خود شرکت رهپویان صالح که مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست است و بطور برخط (آنلاین) بر روی آن نظارت می‌شود، دفن می شود.

میرجهانیان در باره فیلمی که چند روز پیش از محل دفع زباله‌های پزشکی در سایت سجزی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، توضیح داد: این فیلم در لحظه ورود پسماند به سایت گرفته شده است در حالی که پس از تخلیه پسماند توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری، کلیه پسماندها با لایه‌ای از خاک، آهک و مواد گندزُدا و طبق نظر اداره کل محیط زیست دفن بهداشتی می شود.

وی با بیان اینکه این فیلم، لحظه‌ای و به محض تخلیه زباله‌ها گرفته شده است، افزود: همه فرایندهای دفن زباله‌ها با نظارت انجام می شود و اینگونه نیست که این زباله ها در این مکان رها شود.

منطقه سجزی(سگزی) در شرق کلانشهر اصفهان است.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۲۸ شهرستان دارد که امور درمانی و بهداشتی حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ۲۶ شهرستان با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://hsenk.ir/?p=72900

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.